Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.
Flyg   Samhällsplanering   

Brommaflyget är en nyckel till dubbelsubventioner

Buller- och säkerhets-zonen runt Bromma omfattar hela Kungsholmen. Bild: SVT
Stockholms Handelskammare vill ha kvar Bromma flygplats. Ett av motiven är att många av flyglinjerna på Bromma inte bär sig utan kommunala flygsubventioner. De skulle inte överleva en flytt till Arlanda, enligt handelskammaren, eftersom Arlanda prioriterar de lönsammare större planen under rusningstid.
 
Att behålla Bromma är alltså ett sätt att dubbelsubventionera inrikesflyget: först kommer kommunala flygsubventioner, och sedan tillhandahålls en särskild flygplats till de små planen mitt i Stockholm. Buller och säkerhetsrisker med Bromma flygplats stoppar bostadsbyggen i ett stort område som omfattar hela Kungsholmen i centrala Stockholm.
 Mer
 Erik Sandblom 34 dagar sedan


Cykel      

Bör Cykelfrämjandet uppmana till hjälmbruk?

Debatt i Cykelfrämjandet: får cykelfrämjare synas i kortege utan hjälm?
I senaste numret av Cykelfrämjandets tidning får ordföranden kritik för att han cyklade utan hjälm i en kortege. Det är bra att frågan lyfts. Så länge folk inte använder hjälmar till fots eller vid bilkörning så är det fel att ge sken av att hjälmar är självklart vid vardagscykling. Det viktiga är att man cyklar. Cykling är hälsosamt, och cyklister lever längre!  Mer
 Erik Sandblom 49 dagar sedan


Cykel      

Sociologer om cykelhat

Cykling borde inte vara mer upphetsande än dammsugning
Vardagscykling borde inte vara mer upphetsande än dammsugning. Men ledarskribenter och andra offentliga personer hetsar upp sig och skriver pinsamt obildade saker om cykling. Irritationen beror delvis på kombinerade gång- och cykelbanor som ofta fungerar dåligt både för fotgängare och cyklister. Men det finns fler orsaker. Att bygga cykelbanor är inte raketvetenskap, det är bara att kopiera det som sedan länge finns i Köpenhamn och Nederländerna. Men aversionen mot cyklister verkar finnas även bland svenska trafikplanerare, så låt oss titta närmare på hur aversionen skapas och fungerar.  Mer
 Erik Sandblom 215 dagar sedan


Cykel   Bil   

Bikes vs Cars med diskussion i Göteborg

Fredrik Gertten på en Pling-cykel
Ikväll förhandsvisades Bikes vs Cars i Göteborg via DocLounge/ArchFilm. Efteråt var det samtal mellan Fredrik Gertten, Anneli Hulthén (s), Malin Månsson (cykelplanerare), Axel Josefson (m), undertecknad och i viss mån publiken. Mer
 Johan Erlandsson 339 dagar sedan


Bil   Cykel   

El är rent och biltillverkning har försumbar miljöpåverkan

Att bilförespråkare har rubrikens uppfattning är ingen överraskning. Biltillverkare och deras underleverantörer vill göra vinst och de anställda vill ha kvar sina jobb. De som på eget grepp har satt sig i en bilberoende livssituation är inte så öppna för att ta in miljökunskaper som utmanar deras livsstil.

Men även bland miljöfolk verkar kritiken mot massbilismen svalna och habegäret hetta till när Tesla Model S kommer på tal. Och när stadens tjänstemän talar om cykelns fördelar så är det sällan några miljöskäl som tas upp. Jag vill därför påminna om bilens, även elbilens, energi- och resursförbrukning. Mer
 Johan Erlandsson 346 dagar sedan


Cykel      

Lag om cykelhjälm fungerar inte i Sverige heller

Bland cyklister minskar skador mot huvudet fortare än andra skador. Men samma utveckling syns för bilister och fotgängare. Data från Socialstyrelsens patientregister
När fler bär cykelhjälm så minskar skador mot huvudet snabbare än andra skador. Men samma utveckling syns för bilister och fotgängare. Det visar data från både Australien och Sverige. Därför kan man ifrågasätta nyttan med hjälmkampanjer och hjälmlagar.

I Sverige har färre barn tillåtelse att cykla till skolan idag jämfört med på åttiotalet, innan hjälmkampanjerna började. Även bland barn som bor 1-2km från skolan sker fyra av tio resor med bil eller buss.  Mer

 Erik Sandblom 348 dagar sedan


Cykel      

Cyklisters fart är inte problemet

Cykelbanor längs Köpenhamns gator är nästan alltid enkelriktade. Det underlättar samspelet med bilister i korsningar. Foto © Mikael Colville-Andersen/Copenhagenize
Många upplever att cyklister kör för fort. Men mätningar från Göteborg och andra städer visar att nästan alla cyklar långsammare än 30 km/h, vilket ju inte anses för fort när det gäller bilister.
 
Att cyklister ändå uppfattas som fartdårar kan bero på dubbelriktade cykelbanor. I korsningar är konventionen att korsande trafik kommer från vänster, men dubbelriktade cykelbanor bryter mot mönstret. Cykeltrafiken kommer då från bägge håll, vilket kan upplevas som att cyklister "dyker upp från ingenstans", alltså från höger. Det bekräftas av forskning från Chalmers.
 Mer
 Erik Sandblom 470 dagar sedan


Senaste inlägg

Tyska cykelfrämjandet kräver självbromsande lastbilar

11 dagar sedan av Erik Sandblom

Rött ljus för NTF:s påstående om cykelsäkerhet

30 dagar sedan av Erik Sandblom

Brommaflyget är en nyckel till dubbelsubventioner

32 dagar sedan av Erik Sandblom

Malmö och Göteborg ser över parkeringen

34 dagar sedan av Erik Sandblom

Bör Cykelfrämjandet uppmana till hjälmbruk?

49 dagar sedan av Erik Sandblom

Cykelstäder eller hjälmstäder, bara att välja

73 dagar sedan av Erik Sandblom

Färre resenärer på Skavsta flygplats

82 dagar sedan av Erik Sandblom

Är gratis kollektivtrafik bra för miljön?

94 dagar sedan av Erik Sandblom

Ska vi starta velomobilfabrik?

97 dagar sedan av Johan Erlandsson

Bilkörandet minskar, tågresandet ökar

99 dagar sedan av Erik Sandblom

Mindre lastbilar ger framgång för kombitrafik

128 dagar sedan av Erik Sandblom

Är det föräldrarnas fel att de skjutsar barnen för mycket?

177 dagar sedan av Erik Sandblom

Elassistanssystem till cykel

196 dagar sedan av Johan Erlandsson

Paristrafiken ner 25% på tio år

210 dagar sedan av Erik Sandblom

Flyga på el – vision eller utopi?

210 dagar sedan av Erik Sandblom

Att migrera bort från bilberoendet

215 dagar sedan av Magnus Billberger

Sociologer om cykelhat

215 dagar sedan av Erik Sandblom

Äventyr: Frankrike-Kazakhstan med solcyklar

238 dagar sedan av Johan Erlandsson

Cykling ger styrka åt lokala ekonomin

282 dagar sedan av Erik Sandblom

Elektrifiering av vår Bellabike transportcykel

287 dagar sedan av TORBJÖRN HEDIN

Miljöpartiet vill avskaffa cykelbanetvånget

318 dagar sedan av Erik Sandblom

Lag om cykelhjälm fungerar inte i Sverige heller

331 dagar sedan av Erik Sandblom

El är rent och biltillverkning har försumbar miljöpåverkan

335 dagar sedan av Johannes Westlund

Bikes vs Cars med diskussion i Göteborg

339 dagar sedan av Johan Erlandsson

Grönt tänk ökar Dahons försäljning av vikcyklar

391 dagar sedan av Erik Sandblom


Skribenter


Erik Sandblom





Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen