Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Ulrika Tegnér


Sysselsättning
Anställd sedan februari på Naturskyddsföreningen i Skåne, det länskansli som (paradoxalt nog) driver Naturskyddsföreningens nationella klimatnätverk. Där är jag nu samordnare, eller "klimatkoordinator" som min egentliga titel är! Nätverket har drygt 500 medlemmar varav ett flertal eldsjälar som driver på klimatfrågorna inom Naturskyddsföreningen. Jag är också vice ordförande i Hållbart Universitet i Lund, studentorganisationen för en hållbar nutid och framtid.
 

Bakgrund
Jag har pluggat humanekologi, inkl. miljö-, idé- och agrarhistoria, ekologi, miljöantropologi, miljösociologi, politisk ekologi och ekologisk ekonomi. Jag skrev kandidatuppsats om nyhetsmedia som förmedlare av kunskap om klimatförändringarna och hur läsarnas respektive journalisternas förväntningar på denna roll skiljer sig åt (se nedan, mejla om du vill veta mer). Jag är i konstant chocktillstånd över vad vi gör mot vår planet och mot andra som lever här, och vill vara en del av en stark folkopinion som sätter ner foten och vänder den utvecklingen! Att anpassa samhälle och politik efter vetenskapen om klimatet är en central uppgift inom (ungdoms-)klimatrörelsen. Under ett års tid har jag varit en del av projektet Challenge Europe (drivs av British Council) tillsammans med Johan Erlandsson här på ecoprofile, där vi lyft matens klimat- och miljöpåverkan, vilket bland annat lett fram till Majas Matverkstad! Du hittar den genom ecoprofiles startsida, om du inte redan provat... Detta är en sammanfattning av min uppsats: Through a survey and interviews, the author examines what reactions and thoughts some Swedish morning newspaper readers and journalists have about climate change and how it is presented in the newspapers. Their expectations and views on the role of the newspapers on the matter are compared. How the way in which climate change is presented in morning newspapers affects the citizens’ ability to make well-informed decisions as consumers and voters is also discussed. The basis of the analytical perspective is the notion that the enormous socio-environmental problem of climate change is a problem of communication and fragmentation of knowledge. Also the right to information in a democracy is part of this foundation. The findings include, e.g., that while readers/citizens primarily want climate knowledge from the news media, interviewed journalists suggest that, while they offer brief news, comments and debates, deeper understanding should come from other sources, as complements for those particularly interested.
 

Mitt bästa miljötips
Ring (flera olika) politiker och gör tydligt vad du tycker är viktigast här i världen, och ställ konkreta frågor. Våga leva som du lär och se hur det känns, du kommer inte att ångra dig! Och du inspirerar andra när du tex. byter flygchartern mot tågäventyr och berättar om det. Man får ha både piska och morot. Bara en massa "Allt går åt helvete!" är definitivt inte ett konstruktivt sätt att kommunicera. Ska vi ha en omfattande kulturell/samhällelig förändring får man nog balansera uppror med en stark och mycket positiv vision! Är visionen tillräckligt stark hittar man vägen dit. 

Stad/by/gård
Lund
 

Blogg/hemsida
 

Organisationer

Hållbart Universitet

Recept

Grön ärtsoppa

Rosmarinscones





Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik