|
Bil Utsläppskrav i EU och USA
Om man vill förstå biltillverkares strategier vad gäller avgasrening och nya motortyper så kan det vara bra att känna till skillnaderna mellan europeiska och amerikanska utsläppskrav.
Enheten som används nedan är g/km. OBS! Notera att CO2 inte är med i utsläppskraven. Euro-5-siffrorna är jag osäker på.
Kina använder sig av EU:s utsläppskrav, men ligger några år efter:
"China’s State Environmental Protection Administration (SEPA) issued five new standards on vehicle emissions, including the timeline for the implementation of the Euro-III and -IV standards for light-duty vehicles.
Euro-III standards are to be implemented nationwide from July 1, 2007 and -IV standards from July 1, 2010. " http://www.greencarcongress.com/2005/04/china_sets_time.html
TT och GP verkar inte ha fattat att diesel och bensin har olika krav för miljöklass 2005 (jämför t.ex. NOx-kraven för bensin och diesel):
"Årets upplaga av Konsumentverkets nybilsguide visar att 84 procent av de nya bensinbilarna är tillräckligt miljövänliga för att klara de nya riktlinjerna. Det är en ökning med fyra procentenheter jämfört med förra årets rankning. De dieselbilar som ingår i miljöklass 2005 ökade från 10 till 37 procent. En förbättring, javisst - men inte tillräckligt stor."
Visst verkar det som om man tror att miljöklass 2005 betyder samma sak för bensin- och dieselbilar? http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=215156
Berlin, Köln och Hannover går nu före EU-lagstiftningen om luftkvalitetskrav i städer och förbjuder de värst nedsmutsande bilarna (direkt hälsofarliga avgaser, ej koldioxid) i städerna. Är man svensk och tänker åka bil till någon av dessa städer måste en särskild miljöplakett köpas i förväg. http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1800315 Logga in för att svara |
Lastcyklar (4) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Konverteringskit elcykel (3) Elmotorcyklar (1) Cyklar (6) Elmopeder (5) Elcyklar (49)
|