|
Bil VW frestar med dieselhybrid
Denna utåt sett vardagliga Golf är nämligen en diesel-plugin-hybrid utrustad med litiumjonbatterier!
Peugeot och Citroen visade upp ungefär motsvarande för två och ett halvt år sedan. Vid något tillfälle pratade man om att denna hybrid skulle finnas på marknaden i år eller nästa år, men lanseringen är framflyttad. Volvo visade sin plug-in-hybrid i höstas, men där får man också vänta ett bra tag till. För VW:s del verkar det inte så mycket bättre om man får tro på av AMS skriver. http://www.automotorsport.se/news/14842/teknikfylld-vw-golf-överraskar/
Härligt!
Men steget från fossilbil till elbil är tydligen inte så lätt, det är (vad jag förstått) bara Volvos koncept som är framtidsinriktat med hjulmotorer. Varför ska man ha en komplicerad och energikrävande drivlina i en hybrid-bil? Det enda svar jag kan finna är att den transmissionen finns idag och att man inte har större kompetens i bilindustrin, än.
Holländarna som satsar på tyngre fordon har räknat på effektiviteten.
Den reserv-explosionsmotor som hjälper till att ladda batteriet i hybriderna kommer att sluta som reservhjulet, det blir mindre och mindre och till slut försvinner det helt. Logga in för att svara |
Lastcyklar (4) Cyklar (6) Konferenstjänster (2) Trikar (16) Elcyklar (49) Elmopeder (5) Konverteringskit elcykel (3) Elmotorcyklar (1) Cykelleasing (2)
|