Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Rickshorna i Delhi slår tillbaka

ERIK SANDBLOM 2008-07-06        #6182

Cykeltaxi i Stockholm

Luften är för dålig, men myndigheterna är ändå inriktade på att bana väg för fler bilar i stan. Ja, det kunde ju gälla precis vilken stad som helst, denna gång gäller det New Delhi i Indien. New Delhi har 600 000 rickshor, cykeltaxi alltså, och de säljer fyra miljoner resor varje dag. Förra året förbjöds rickshorna i en del av gamla stan, bazaren Chandni Chowk, och längs huvudvägar. Pawan Khera är sekreterare till chefministern i New Delhi. Han menar att rickshorna har en given plats i stan, men kanske inte överallt. "Det är inte så lätt för dem, eftersom det finns så många olika typer av motoriserad trafik på vägarna," menar han. Nu blossar det up en strid om rickshorna. Begränsningarna överklagas i Indiens högsta domstol av Initiative for Transportation and Development Policy. Även Center for Science and Environment i New Delhi arbetar för att domstolen ska ogiltigförklara begränsningarna. Utsläppsfria transportmedel ska främjas och inte stävjas, menar de. Det skenande oljepriset har också gett stöd till rickshorna. Låga löner och skatter gör beninspriset till en stor beståndsdel i kostnaderna för motoriserad taxi. Rickshorna säljer i allmänhet resor på mellan en och tio kilometer och kostar ungefär tre kronor per resa. Washington Post: Fuel Prices Boost Cause of S. Asias Maligned Rickshaw Även i Stockholm och Göteborg kan man åka cykeltaxi. Bilden visar Ecocabs cykeltaxi i Stockholm med reklam för SJ. Cyklarna har en liten elmotor som hjälper till i uppförsbackarna. Sen finns det bolaget Cykeltaxi som varit igång sedan år 2000. I Göteborg vänder man sig till sju2sju cykelbud, tel 0707-727 727. DN: Klimatsmartaste taxin drivs av benkraft - Många tycker synd om mig, men det ska de inte göra. Jag gör det här frivillig och med glädje. Folk ska i stället vara glada att de gör något för miljön, säger Josef Baranyi, som driver Cykeltaxi i Stockholm, och som tidigare kört både vanlig taxi och limousine.



ANTON STEEN 2008-07-06        #6184
Vad gäller statistiken för Rickshaws är väl även motordrivna Rickshaws inräknade som är en ganska stor majoritet av alla Rickshaws i Delhi?

ERIK SANDBLOM 2008-07-09        #6216

Anton, jag vet inte om rickshorna i Delhi har motorer. Dom här i Paris har det. Dom är avsedda för gods. Varje cykel tar upp till 150-180 kg gods och når 20 km/h. Bolaget heter La Petit Reine, den lilla drottningen. Dom har 37 cyklar och 35 anställda.

http://www.copenhagenize.com/2008/05/little-queen.html

ANTON STEEN 2008-07-09        #6220
Jag var i Delhi för ett par månader sedan. Dem allra flesta Rickshorna är motordrivna och går på CNG (compressed natural gas). Kan dock förstå dem som vill ha bort alla Rickshaws från gatorna eftersom det är ett ganska oeffektivt och smutsigt sätt att transportera sig (motordrivna Rickshaws alltså)som också korkar igen alla gator. Svårigheten att få bort dessa fordon är att det är den främsta inkomstkällan för miljoner fattiga i Indien.

ERIK SANDBLOM 2009-04-07        #10189
Även i New York City försöker myndigheterna införa begränsningar för rickshorna. Det skulle införas ett tak på 325 rickshatillstånd, vilket skulle inneburit att 35% av rickshorna som fanns i början av 2007 inte fick tillstånd. Samtidigt skulle rickshorna inte få ha elektriska hjälpmotorer. Förslaget fastande i den juridiska kvarnen men visar vilken inställning många politiker har. Liknande regler gäller redan för taxi. Det får aldrig finnas fler än 12 000 taxibilar i New York City. Streetsblog: Political Deal Results in Bad Pedicab Regulations Streetsblog: Pedicab Limits: Let the Free Market Decide Streetsblog: Pedicab Law Put on Hold

ERIK SANDBLOM 2009-07-28        #11524
Även Dhaka i Bangladesh motarbetas rickshorna för att främja bilismen. Detta trots att en studie av ett liknande förbud i Mirpur visade att det inte blev några restidsvinster ens för bränsledrivna fordon. Rickshaws under threat in Dhaka

ERIK SANDBLOM 2009-08-13        #11682

Även i Göteborg finns det cykeltaxi. Skottens taxi sju2sju.se cykeltaxi

ERIK SANDBLOM 2009-10-29        #12671
New York Times: Three Wheels Through the Park Alla rickshor i New York City måste inspekteras och registreras till 20 november. Det är inte tillåtet med hjälpmotorer, inte ens el. Låter som en dum regel tycker jag.

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3199 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik