|
Markbunden kollektivtrafik Järnvägar behöver inte motorvägar
I decennier har man pratat om ett sammanhållet transportsystem där man kombinerar tåg, bil, flyg och båt på bästa sätt. Ändå är det väldigt vanligt att påstå att en motorväg inte alls fyller samma uppgift som en järnväg. I Sverige har det inneburit att varje järnväg som nyligen fått dubbelspår även begåvats med en fyrfilig motorväg alldeles intill.
Ett bra exempel är de 346 km Trollhättan-Göteborg-Halmstad-Malmö. Sista biten Göteborg-Trollhättan byggs nu och kallas "Banaväg". På hemsidan står det "Vår miljö är den stora vinnaren". I själva verket fördärvar man såväl miljö som skattepengar genom att dubblera varje dubbelspår med motorväg. Det är ju tyvärr inte så att järnvägen suger i sig biltrafikens utsläpp.
Satsningen fortsätter troligen med en ny järnväg mellan Stockholm och Jönköping, med grenar mot Göteborg och Malmö. Dessvärre med motorväg längs varenda kilometer järnväg, om Folkpartiet får bestämma.
Vill man verkligen ha ett integrerat transportsystem ska man satsa på kombiterminaler, resecentra och hyrbilar som kompletterar järnvägen, inte parallela motorvägar.
DN idag: Björklund vill satsa på infrastrukturen
Folkpartiledaren Jan Björklund vill ha både höghastighetståg och motorväg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Infrastrukturen är vid sidan av forskningen folkpartiets satsningsområde i höstens budgetarbete.
Banaväg
Ett steg i rätt ritkning är däremot tankarna på att slå ihop Banverket med Vägverket. Att integrera dessa två verk är ett steg mot en verkligt integrerad trafikapparat.
Anders Wikman, kristdemokrat, 5 juli 2008: Politiker vill slå samman Vägverket och Banverket
Centerpartiet 12 juli 2007: Utveckla järnvägen för att nå klimatmålen
Ekot: Grönare transporter svenskt EU-mål
Inför Sveriges ordförandeskap i EU nästa år jobbar nu näringsdepartementet ihop med transportbranschen för att ta fram exempel på så kallade gröna transportkorridorer.
– Det betyder att vi ska ha smidiga övergångar mellan de olika transportslagen. Det kan handla om kombiterminaler, det kan handla om hamnarna, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Min kommentar: Gröna transportkorridorer... ordet "järnväg" är lite för känsligt eller?
Tomas Melin: Förbifarten behövs inte
Inlägg mot Förbifart Stockholm med bra karta och länkar
Infrastrukturpropositionen blir startskott för gemensam planering
Trafikverken ska för första gången utarbeta en gemensam plan för utveckling av infrastrukturen. Det är innebörden av regeringens infrastrukturproposition.
- Det här skapar nya möjligheter till ett transportsystem som sätter kunden och miljön i fokus samtidigt som det ställer större krav på oss som myndighet, säger Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand.
Regeringen avdelar särskilda medel för drift och underhåll för järnvägar respektive vägar. För investeringar finns en gemensam summa för utveckling av transportsystemet utöver de investeringar som redan pågår eller har beslutats. Totalt sett gör regeringen en större satsning på infrastruktur än i föregående plan.
Trafikverken ska under första halvan av 2009 ta fram en gemensam trafikslagsövergripande plan för perioden 2010-2021. Planeringen ska ske i samråd med regionerna som även ska ta fram regionala planer.
Regeringsbeslut om ett nytt trafikverk
Banverket och Vägverket slås ihop den 1 april 2010 och bildar Trafikverket.
Ekot: Jobb försvinner när SIKA upphör
Även Sika läggs ner och ersätts av en ny myndighet, som ska heta Trafikanalys. Logga in för att svara |
Elmopeder (5) Trikar (16) Cyklar (6) Cykelleasing (2) Elcyklar (49) Elmotorcyklar (1) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Konferenstjänster (2)
|