|
Samhällsplanering Göteborg behöver ett bilfritt stråk
Kämpebron i Göteborg. Foto Harri Blomberg, Wikipedia Göteborgs-Tidningen har nyligen haft två artiklar av Ola Nylander om hur man kunde bygga ut gågatenätet i Göteborg. Det finns visserligen redan gågator i Göteborg, men Nylander gör jämförelsen med Ströget i Köpenhamn som är ett lite mer naturligt, sammanhängande stråk med roliga torg och avstickare längs vägen. Ströget binder också samman två viktiga punkter i staden, kajen vid Nyhavn och den mäktiga Rådhusplatsen, ett stenkast från Tivoli och järnvägstationen. Nylander menar att ett nytt gångstråk i Göteborg kunde binda ihop Järntorget med Drottningtorget, intill centralstationen. Längs vägen finns Saluhallen, något som Köpenhamn saknar. Extrapoäng till Göteborg. Nylander påpekar också att Stora Hamnkanalen har jättestor potential, mitt i Göteborg, och med sol från morron till kväll. Men den ligger ofta öde. Varför används inte ett av Göteborgs vackraste stadsrum? Det finns redan i dag en hel del restauranger och kaféer på ömse sidor om kanalen. Underlätta för dem att få till stånd uteserveringar. Se till att fler kaféer och annat kan placeras längs kajerna. Hamnkanalen borde fyllas med båtar. En mix av fritidsbåtar och gamla fina skutor. GT: Ge Göteborg ett eget Nyhavn! GT: Göteborg kan få sitt egna Ströget Varför är gågator så populära? Man kan fundera på varför gågator är så populära. Varför måste bilarna bort egentligen? En förklaring är bullret, men viktigare är kanske att bilarna lätt dikterar villkoren. Man kan bara gå över gatan på övergångsställen t ex, och det är ett onaturligt sätt att gå på. Jämför det med terminalhallen på en flygplats, där alla människor bara går rätt över hallgolvet. Så kan man inte göra om gatans centrum reserveras för bilar. Att gågator är populära handlar om att promenaden inte bara är ett sätt att transportera sig. Det kan vara en upplevelse i sig att gå och titta på husen och människorna. Då vill man gärna kunna gå fram till det som fångar ens intresse, t ex en porträttmålare eller någon man träffade på en fest. Gågatan är inte bara en transportled utan också en destination.
Vad skönt det vore! Ströget är ju riktigt nice.
Det blir fler gångfartsområden och gågator i centrala Göteborg under de närmaste åren, se kartan. Utöver de som visas på kartan har i samma område även Magasinsgatan, Vallgatan och Drottninggatan blivit bilfria de senaste åren.
Yimby GBG: Gångfartsgata
Vårt Göteborg: Korsgatan stängs av för biltrafik
Förbudet mot motordriven fordonstrafik på Korsgatan mellan klockan 11 och 24 har inte visat sig tillräckligt effektivt. Nu sätts så kallade pollare upp, för att hindra bilarna från att komma in. Än så länge sköts de manuellt, men en automatisk lösning kan vara på gång.
Gör gågata av Norra Hamngatan
Folkpartisten Kerstin Ekman motionerar om uteserveringar på Gustaf Adolfs torg. Och arkitekt Johan Casselbrant vill bygga vidare på det och göra gågata av Norra Hamngatan från Brunnsparken, förbi Gustaf Adolfs torg och ända ut på Stenpiren. Norra Hamngatan är den gata på kartan ovan som skyms av etiketten "Kyrkogatan 2009".
Tanken är att söderläge + vattenspegel = uteservering.
GP: Uteserveringar på Gustaf Adolfs torg
Du har helt rätt om Södra Hamngatan. Det har en sådan fantastisk potential. Dels är det otroligt vackert med Stadsmuseet, Tyska Kyrkan och Sahlgrenska huset osv plus att det är historiskt enormt intressant. Här var ju medelpunkten i det gamla Göteborg med skeppshandeln. Lilla Torget är också jättefint men det känns totalt omotiverat att stanna upp där, mitt emellan två vägar och på en busshållplats. Sedan är min djupa önskan att göra Allén bilfri. Jag vet att det inte kommer hända men man kan ju alltid få önska. Att kunna röra sig fritt, sitta i parken och höra fågelsång istället för motorbrus och andas frisk luft istället för förpestad sådan.
Yimby på GP Debatt: Göteborg behöver en konkret stadsplan Vill vi bygga en gång- och cykelvänlig blandstad i stället för en gles och segregerad bilstad så måste vi ha en tydlig kravspecifikation. Därför behövs en stadsplan för det nya Göteborg, skriver företrädare för Yimby Göteborg. Göteborg kommer de närmaste decennierna att genomgå en extreme makeover. Enorma ytor av gammal industrimark runt stadskärnan ska bebyggas. Innerstaden kommer att växa med det dubbla. Logga in för att svara |
Återanvändande/upcycling (1) Böcker (2) Miljökonsult (1) Magasin (3)
|