|
Bil Michelin Active Wheel
Kolla vad Michelin (däckstillverkaren) har medverkat till
http://motor.msn.se/nyheter/2008/10/13/revolutionerande-fransk-el/
Varför har vi inte ett gott gäng här i Göteborg som jobbar
på att ta fram en ännu bättre produkt?
Alla har så mycket fritid så att tillsammans skulle vi kunna
få ihop något riktigt bra.
Kan inte prototypverkstan i Mölndal vara en bra plats?
Eller har Chalmers någon bra verkstad?
Bilindustrin kanske också har en bra verkstad någonstans?
Jag vill gärna vara med och satsa själv givetvis.
Hälsningar
Ulf Bjerstaf 0703 16 04 16 http://motor.msn.se/nyheter/2008/10/13/revolutionerande-fransk-el/
Kolla in www.michelin.com/corporate/actualites/en/document.
Där beskrivs det i översiktlig form (pressrelease från bolaget)
Ja, för en lekman är det svårt att förstå varför man inte har sett några stora biltillverkare presentera dessa drivpaket. Flera stycken har uppmärksammats är på Ecoprofile i andra trådar, t.ex.:
Bridgestone
Varför så komplicerat?
Men kanske är det på gång, många tecken tyder på det och den som lever får se! :-)
DN 2007-11-19
http://www.pmlflightlink.com/motors/hipa_drive.html
Nu kommersialiseras Michelin Active Wheel. 2010 kommer de första fordonen med detta revolutionerande hjul ut på marknaden. Dock inte för privatpersoner, utan till "Fleet owners". Jag har fortfarande inte förstått vad det innebär. Hyrbilsfirmor? Leasingbilar?
Något kul jag tänker att de här hjulen skulle kunna användas till är att göra om veteranbilar så att de klarar dagens utsläppskrav. Bara att riva ut allt gammalt och sätta på hjulen, lägga i batterier och styrsystem. http://www.greencarcongress.com/2008/12/michelin-to-com.html
Michelin (störst på däck) gör det, Bridgestone (tvåa) gör det. Vad gör då trean Goodyear och fjärde företaget på listan, Continental?
Goodyear har jag inte sett något ifrån men Continental köpte förra hösten upp Siemens VDO som sysslade med fordonselektronik och –styrning (kolla vad det står på instrumentbrädan på tyska bilar). Siemens presenterade sitt bidrag hösten 2006 kallat eCorner, som Continental nu alltså tagit över. Vid presentationen sade man att ”så tidigt som 2015” skulle detta vara i produktion. Söker man på deras hemsida får man bara fram begränsad information från arkivet. Man kan fråga sig om de har lagt ned projektet. Låt oss hoppas att de bara kraftsamlar inför releasen av en michelindödare! :-)
Liten förklarande film om konceptet
2010 kvarstår som lanseringsår för Michelin Active Wheel. Det är den lilla franska elbilstillverkaren Heuliez som ska tillverka en modell med tre olika batterialternativ. Alternativen är till för att ge olika prisklasser på bilen eftersom batterierna fortfarande är dyra. Räckvidderna blir 15, 30 och 40 mil. Volymen blir inte större än 5000 bilar första året vilket nog betyder att det inte blir privatpersoner som kan köpa bilen första året. http://www.automotorsport.se/news/17705/bilen-med-hjulmotorer-kommer-2010/
Det var länge sedan jag hörde något om hjulmotorer, och på Heuliez hemsida står det "Under construction". Men nu kommer lite nyheter från Fraunhoferinstitutet. De erbjuder en testplattform för navmotorer (som det verkar ha bytt namn till) i form av konceptbilen Frecc0.
En mycket fin genomgång av navmotorläget kom häromdagen från Magnus Karlström på Svenskt Hybridfordoncentrum. Jag har fått tillåtelse att återpublicera här: Dr. Peter Harrop från IDTechEx har skrivit om den senaste utvecklingen av elektriska navmotorer [1]. Hans sammanställning börjar med en historisk tillbakablick
Historisk tillbakablick
Fördelarna med elektriska navmotorer
Electric Corner Modules (ECM)
Volvo Cars ECM som kallas Autonomous Corner Module kan också aktivt reglera hjulets cambervinkel så att däckegenskaperna kan utnyttjas till fullo. Det är en tuff miljö i hjulen. Komponenterna kan bli utsatta för 20g vs 5g om de satt mer centralt i bilen. By-Wire teknik är nödvändig för att kunna implementera elektriska navmotorer. De flesta OEMs föredrar centrala motorer idag. Steer-by-wire, brake-by-wire och suspension-by-wire innebär att högre volt krävs och det ökar de tekniska kraven.
Elektriska navmotorer i hybrider Två av Proteans elektriska navmotorer innehåller tillräcklig kraft för en standard city körcykel. Förbränningsmotorer kan vara avstängd, hybridiseringen blir enklare och det blir en nollemissionsbil i stadsmiljö.
Protean Electric är en av de två företagen som bildades från PML FlightLink, som var leverantören av elektriska navmotorer till Volvo ReCharge Concept. Protean Electric har ca 90 anställda. De har verksamhet i UK, Tyskland och USA. Företaget leds av Bob Purcell, som var mannen som var ansvarig för GMs EV-1 [2].
Nano-Optonics Energy
SIM-Drive Corp
Egna efterforskningar Källor
[1] In-wheel electric motors gain market share. 18 feb 2011. IDTechEx. (Länk)
[3] UPDATE: Hyundai Wia In Supply Talks With Renault, Nissan, Volkswagen. 25 jan 2011. Wall Street Journal. (Länk).
Fraunhofer ska inom ett par dagar presentera en kolfiberfälg med inbyggd elmotor: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3271771.ece Logga in för att svara |
Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Konverteringskit elcykel (3) Elmopeder (5) Cykelleasing (2) Cyklar (6) Elcyklar (49) Lastcyklar (4) Trikar (16)
|