Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Michelin Active Wheel

ULF BJERSTAF 2008-10-14        #7571
Kolla vad Michelin (däckstillverkaren) har medverkat till http://motor.msn.se/nyheter/2008/10/13/revolutionerande-fransk-el/ Varför har vi inte ett gott gäng här i Göteborg som jobbar på att ta fram en ännu bättre produkt? Alla har så mycket fritid så att tillsammans skulle vi kunna få ihop något riktigt bra. Kan inte prototypverkstan i Mölndal vara en bra plats? Eller har Chalmers någon bra verkstad? Bilindustrin kanske också har en bra verkstad någonstans? Jag vill gärna vara med och satsa själv givetvis. Hälsningar Ulf Bjerstaf 0703 16 04 16

http://motor.msn.se/nyheter/2008/10/13/revolutionerande-fransk-el/



ULF BJERSTAF 2008-10-14        #7572
Kolla in www.michelin.com/corporate/actualites/en/document. Där beskrivs det i översiktlig form (pressrelease från bolaget)

NILS OLSSON 2008-10-20        #7639
Ja, för en lekman är det svårt att förstå varför man inte har sett några stora biltillverkare presentera dessa drivpaket. Flera stycken har uppmärksammats är på Ecoprofile i andra trådar, t.ex.: Bridgestone Varför så komplicerat? Men kanske är det på gång, många tecken tyder på det och den som lever får se! :-) DN 2007-11-19

http://www.pmlflightlink.com/motors/hipa_drive.html

JOHAN ERLANDSSON 2008-12-01        #8259

Nu kommersialiseras Michelin Active Wheel. 2010 kommer de första fordonen med detta revolutionerande hjul ut på marknaden. Dock inte för privatpersoner, utan till "Fleet owners". Jag har fortfarande inte förstått vad det innebär. Hyrbilsfirmor? Leasingbilar? Något kul jag tänker att de här hjulen skulle kunna användas till är att göra om veteranbilar så att de klarar dagens utsläppskrav. Bara att riva ut allt gammalt och sätta på hjulen, lägga i batterier och styrsystem.

http://www.greencarcongress.com/2008/12/michelin-to-com.html

NILS OLSSON 2008-12-02        #8302
Michelin (störst på däck) gör det, Bridgestone (tvåa) gör det. Vad gör då trean Goodyear och fjärde företaget på listan, Continental? Goodyear har jag inte sett något ifrån men Continental köpte förra hösten upp Siemens VDO som sysslade med fordonselektronik och –styrning (kolla vad det står på instrumentbrädan på tyska bilar). Siemens presenterade sitt bidrag hösten 2006 kallat eCorner, som Continental nu alltså tagit över. Vid presentationen sade man att ”så tidigt som 2015” skulle detta vara i produktion. Söker man på deras hemsida får man bara fram begränsad information från arkivet. Man kan fråga sig om de har lagt ned projektet. Låt oss hoppas att de bara kraftsamlar inför releasen av en michelindödare! :-) Liten förklarande film om konceptet

JOHAN ERLANDSSON 2009-04-07        #10181
2010 kvarstår som lanseringsår för Michelin Active Wheel. Det är den lilla franska elbilstillverkaren Heuliez som ska tillverka en modell med tre olika batterialternativ. Alternativen är till för att ge olika prisklasser på bilen eftersom batterierna fortfarande är dyra. Räckvidderna blir 15, 30 och 40 mil. Volymen blir inte större än 5000 bilar första året vilket nog betyder att det inte blir privatpersoner som kan köpa bilen första året.

http://www.automotorsport.se/news/17705/bilen-med-hjulmotorer-kommer-2010/

JOHAN ERLANDSSON 2010-04-22        #14543
Det var länge sedan jag hörde något om hjulmotorer, och på Heuliez hemsida står det "Under construction".

Men nu kommer lite nyheter från Fraunhoferinstitutet. De erbjuder en testplattform för navmotorer (som det verkar ha bytt namn till) i form av konceptbilen Frecc0.

JOHAN ERLANDSSON 2011-02-23        #17053
En mycket fin genomgång av navmotorläget kom häromdagen från Magnus Karlström på Svenskt Hybridfordoncentrum. Jag har fått tillåtelse att återpublicera här:


Dr. Peter Harrop från IDTechEx har skrivit om den senaste utvecklingen av elektriska navmotorer [1]. Hans sammanställning börjar med en historisk tillbakablick

Historisk tillbakablick
Navmotorer var populära i bilar för mer än 100 år sedan. Fördelen var att de inte inkränktade så mycket på passagerarutrymmet. Nackdelarna var att de var dyra och försvårade styrningen. Det fanns också säkerhetsproblem eftersom en navmotor ibland kunde låsa ett hjul. 1898s modell av Lohner-Porsche BEV hade två elektriska navmotorer.

Fördelarna med elektriska navmotorer
Elektrisk navmotorer har de senaste åren testats i konceptfordon och det finns planer på att använda dem i fler fordon. Fördelarna med elektrisk navmotorer är:

  • Fyrhjulsdrift utan behov av mekanisk drivlina och växellådor.
  • Större designfriheter för interiören.
  • Mer plats för större batterier som ger mer kraft och räckvidd för elektriska fordon.
  • Mer energieffektiv lösning, mer optimal bromsåtervinning.

Electric Corner Modules (ECM) 
Electric Corner Modules = "avancerat hjulhörnskoncept" innehåller en elektrisk navmotor, men kan även ha en elektriskt aktiverad fjädring/dämpning och/eller elektriskt aktiverad styrning och/eller elektromekanisk friktionsbroms.

Volvo Cars ECM som kallas Autonomous Corner Module kan också aktivt reglera hjulets cambervinkel så att däckegenskaperna kan utnyttjas till fullo.

Om ni vill se en film på en ECM så finns det en film på ca 3 minuter av Siemens VDO Ecorner från 2006 här(youtube, 3 min). 

Enligt Dr. Peter Harrop kan ECM ge mer utrymme, mindre vikt, bättre acceleration och högre energieffektivitet.

Återstående utmaningar för elektriska navmotorer
Professor Pietro Perlo från Fiat Research Centre i Italien anser att hjullåsning vid motorproblem fortfarande kan vara ett problem.

Det är en tuff miljö i hjulen. Komponenterna kan bli utsatta för 20g vs 5g om de satt mer centralt i bilen.

By-Wire teknik är nödvändig för att kunna implementera elektriska navmotorer. De flesta OEMs föredrar centrala motorer idag.

Steer-by-wire, brake-by-wire och suspension-by-wire innebär att högre volt krävs och det ökar de tekniska kraven.

Elektriska navmotorer i hybrider
Elektriska navmotorer kan används i hybrider också. Det amerikanska företaget Protean Electric har utvecklat en teknologi där elektriska navmotorer sätts på de icke drivande hjulen av redan befintliga bilar. Det innebär att bilen kan köras med enbart el i en parallel hybrid konfiguration.

Två av Proteans elektriska navmotorer innehåller tillräcklig kraft för en standard city körcykel. Förbränningsmotorer kan vara avstängd, hybridiseringen blir enklare och det blir en nollemissionsbil i stadsmiljö.

Protean Electric är en av de två företagen som bildades från PML FlightLink, som var leverantören av elektriska navmotorer till Volvo ReCharge Concept. Protean Electric har ca 90 anställda. De har verksamhet i UK, Tyskland och USA. Företaget leds av Bob Purcell, som var mannen som var ansvarig för GMs EV-1 [2].  

Fordon som haft elektriska navmotorer
Bilar som haft elektriska navmotorer är Mitsubishi iMEV, Fisker Karma, BMW Mini-E, Ford Hi-Pa Drive F-150, the AUTOnomy, Volvo Recharge och Lotus Evora 414E concept car. Michelin har också arbetat med elektriska navmotorer. 

Det holländska företaget eTraction har byggt en hybridbuss med elektriska navmotorer.

The new Artega GT
En bil som använder en ny typ av elektrisk navmotor är new Artega GT. Bilen har utvecklats av Artega Automobil GmbH

Fraunhofer har utvecklat elmotorn, som innehåller all nödvändig elektronik som t ex kraftelektronik. Motorn har mer kW än andra elektriska navmotorer på marknaden. Den innehåller också ett nytt innovativt system som garanterar säkerheten även om systemet kraschar.

Nano-Optonics Energy
Det japanska företaget Nano-Optonics Energy har sagt att de ska tillverka BEV (battery electric vehicles) med elektriska navmotorer 2011. De planerar att tillverka 1 000 bilar första året.

SIM-Drive Corp
Nano-Optonics Energy är ett av de företag som äger en andel i det japanska företaget SIM-Drive Corparation. Mer än 34 företag äger en andel i SIM-Drive. Mitsubishi Motors och Isuzu äger andelar.

SIM-Drive är ett företag ska utveckla och sälja BEV baserade på SIM-Drive teknologi. 

Deras BEV kommer enligt uppgift ha en elräckvidd på ca 300 km. Bilen kommer ha fyra elektriska navmotorer. Enligt företaget planerar de att tillverka 100 000 BEV tillsammans med partner 2013. 

Egna efterforskningar
Det koreanska underleverantörsföretaget Hyundai Wia planerar att bygga elektriska navmotorer [3].

Jaguar har byggt ett BEV koncept Jaguar C-X75 med fyra elektriska motorer vid hjulen [4].

Källor

[1] In-wheel electric motors gain market share. 18 feb 2011. IDTechEx. (Länk)

[2] Protean Electric wheels out new propulsion for cars, may triple staff. 7 feb 2011. Metromode. (Länk)

[3] UPDATE: Hyundai Wia In Supply Talks With Renault, Nissan, Volkswagen. 25 jan 2011. Wall Street Journal. (Länk).

[4] Jaguar C-X75 Concept: An Electric Jet XJ220 From The Future. 29 sep 2010. Jalopnik. (Länk). 


JOHAN ERLANDSSON 2011-09-24        #19103
Fraunhofer ska inom ett par dagar presentera en kolfiberfälg med inbyggd elmotor:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3271771.ece

Logga in för att svara


Produkter

Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Konverteringskit elcykel (3)
Elmopeder (5)
Cykelleasing (2)
Cyklar (6)
Elcyklar (49)
Lastcyklar (4)
Trikar (16)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3159 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik