Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Samhällsplanering   

Finanskrisens epicentrum: bilberoende förorter

ERIK SANDBLOM 2008-10-15        #7578




Finanskrisen började i USA genom att bankerna gav ut billiga bostadslån till människor som skulle få svårt att betala tillbaka. Dessa lån såldes vidare som värdepapper till andra banker internationellt, och det är därför andra länder drogs med när bubblan sprack. När bostäderna minskar i värde så kan bankerna inte få tillbaka sina pengar, även om bostaden säljs.

Det som inte diskuterats lika mycket är vilka bostäder det handlar om. De bostäder som har minskat mest i värde är stora villor i såkallade exurbs, det vill säga sovstäder bortom förorterna utan kollektivtrafik, där det är tänkt att invånarna ska bilpendla 100km till sina arbeten inne i stadens centrum. Det finns knappt någon beninskatt i USA, vilket gör att bensinpriset följer oljepriset helt och hållet. I Europa består bensinpriset bara till hälften av oljepriset; resten är skatt. Därför rör sig bensinpriset trögare i Europa än i USA.

Så det är ingen tillfällighet att finanskrisen kom igång på allvar efter en sommar när oljan ökade till 140 dollar per fat. En familj som för två år sen köpte ett hus och räknade med att betala 350 dollar i månaden i bensinkostnader fick betala 700 dollar i somras. Fördyringen motsvarar en kostnadsökning på 2400kr/månad. Eftersom en exurb inte erbjuder några jobb lokalt (det är en sovstad), och det inte finns något sätt att resa förutom den egna bilen, så blir bensinkostnaden praktiskt taget en del av boendekostnaden.

Boende i exurbs har alltså fått kraftigt höjda kostnader samtidigt som värdet på deras hus minskar kraftigt.

Det är dessutom inte troligt att huspriserna återställer sig även om bensinen skulle bli billig igen. Redan i mars, när oljepriset fortfarande låg på 90 dollar, skrev tidningen Atlantic om ett överutbud på stora villor i exurbsarna. En studie från 2006 av Arthur C. Nelson på Virginia Tech visade på ett överskott på 22 miljoner stora villor i exurbs till år 2025. Det motsvarar 40% av alla dagens stora villor.

Det är inte längre trendigt med villaförorter i USA, och det visar sig i priserna. Människor betalar mellan 40% till 200% extra per kvadratmeter för att bo i centrum istället för förorterna till New York, Portland/Oregon, Seattle och Washington. Det avspeglas i kulturen också: hippa människor är stadsbor, som i Sex and the City och Seinfeld. Förlorare som Homer Simpson, Tony Soprano och Desperate Housewives bor i bilberoende villaförorter.

Gör dig inte beroende av bilen.

The Atlantic: The Next Slum? The subprime crisis is just the tip of the iceberg. Fundamental changes in American life may turn todays McMansions into tomorrows tenements.

PBS: Driven to Despair With gas prices spiking and home values crumbling, the American working class dream of a cheap commute to work from ever-appreciating houses on the fringes of suburbia has become more like an American nightmare. NOW on PBS, with Blueprint America, examines this crisis through the example of southern California.




ERIK SANDBLOM 2008-10-15        #7579

Den här bilden visar att bilkörandet har minskat för första gången i USA.

http://www.fhwa.dot.gov/ohim/tvtw/tvtpage.cfm

FREDRIK BERGMAN 2008-10-15        #7589
Länkad artikel från igår talar visserligen mest om att antalet dödsolyckor på svenska vägar hittills i år också minskat, liksom ett antal andra positiva saker. Orsakerna nämns bara kort, men handlar om samma sak som nämns ovan: minskande trafikvolymer och sänkt hastighet beroende på dyrare bränsle. Trendbrott? Tack för bilden Erik. Mycket intressant! Den är verkligen talande, och man kan få in så mycket, så många hållbarhetsaspekter, i tolkningen av den.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=451728

FREDRIK BERGMAN 2008-10-16        #7612
Denna DN-artikel handlar om mycket av det Eriks kurva här ovan visar.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3070&a=840834

FREDRIK BERGMAN 2008-10-16        #7617
Och här ännu en DN-artikel, låååång, av den alltid like briljante Göran Rosenberg, på samma tema: USA, bilen, konsumtion och belånade hus. Blir lite rädd av att läsa den. USA kanske verkligen står inför en samhällskollaps? Eller är man väl alarmistisk då? Men jag fattar inte denna totala "skräck" för att vilja betala skatt. Denna rädsla för staten och det "gemensamma". (Artikeln kunde förresten lika gärna ha hamnat under en annan ny tråd, den om vattenförbrukning.)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=840745

FREDRIK BERGMAN 2008-10-21        #7644
Amerika vaknar upp till en verklighet med dyra pendlingskostnader och fallande huspriser i "suburbia". Bra dokumentär utlagd på youtube på trådens tema hittad via Revolving doors. Första avsnittet på 8 min är på pricken vad Erik skrev om här ovan. Och den illustrerande bilden är från filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=XNOScrlrHqM

ERIK SANDBLOM 2009-02-07        #9354
New York Times: What Will Save the Suburbs? Jag har inte läst artikeln, men jag gillar rubriken!

ERIK SANDBLOM 2009-02-08        #9362

New York Times framsida. "The American Dream is in reverse". Stora ord i en stor tidning. Den amerikanska drömmen är att vara bilberoende! Och nu slår drömmen back. Känslorna svallar.

ERIK SANDBLOM 2009-03-20        #9917
USA Today: Urban areas see revival in housing construction A substantial amount of housing built this decade has shifted from open fields on the edges of suburbia to dense central cities and their nearby suburbs, a new government study suggests.

ERIK SANDBLOM 2009-04-04        #10144
Washington Post: In the Exurbs, the American Dream Is Up for Rent What is happening on the urban fringe is similar to the urban decay that plagued cities after World War II, says Christopher B. Leinberger, a real-estate developer and visiting fellow at the Brookings Institution.

ERIK SANDBLOM 2009-12-02        #13143
The Globe and Mail: Financial crisis or energy shock? The subprime mortgage crisis was not the cause of the recession, but was a symptom of a much bigger problem—an energy shock.

ERIK SANDBLOM 2010-02-01        #13694

Streetsblog: New Report Links Homeowners’ Auto Dependence With Foreclosure Risk

Fler utmätningar av bostäder i bilberoende områden. Det är dyrt att vara bilberoende!


ERIK SANDBLOM 2010-03-18        #14136
Gas prices drive up foreclosures

There are many reasons why families face foreclosure, like loss of income or rising health care costs. But several new studies show there's another factor closely linked with foreclosure rates: gas prices.

ERIK SANDBLOM 2010-03-26        #14226

Moving through the Recession, Part 5: Are Exurbs Still Declining?

The chart above, which uses data from MRIS, shows the steep price drop experienced in select outlying counties since 2006 (notably Warren and Prince William), while prices in Washington, D.C. and Arlington County remained more level.


FastCompany: Suburbia R.I.P. 

Does the downturn spell the beginning of the end for suburbia? Some experts say yesterday's cul-de-sac is tomorrow's ghost town.

ERIK SANDBLOM 2010-05-21        #14856




New York Times: Driving Shifts Into Reverse

Bilismen i USA är nu tillbaka på 1999 års nivå, mätt per capita.



ERIK SANDBLOM 2010-09-02        #15630

Byggbolagen på USAs östkust växlar bort från stora enfamiljshus till flerfamiljshus i tätare bebyggelse som är mer blandad och fotgängarvänlig.

Business Survey Gauges Real Estate Market in Tri-State, Mid-Atlantic

With an eye toward the future, builders are exploring new strategies to meet buyer demands. Sixty percent said that to stay competitive, they are shifting away from bigger traditional home designs to conservative pedestrian-oriented mixed-use neighborhoods. Another question showed more than 63.1% are re-evaluating their projects, planned pre-recession, from a product/layout/density standpoint.

The multifamily residential market came out on top as the sector holding the greatest potential for growth over the next year with 61.4% of respondents, followed by 19.2% for single-family, and 8.7% for active adult.


Logga in för att svara


Produkter

Återanvändande/upcycling (1)
Magasin (3)
Miljökonsult (1)
Böcker (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2790 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen