|
Samhällsplanering Finanskrisens epicentrum: bilberoende förorter
Finanskrisen började i USA genom att bankerna gav ut billiga bostadslån till människor som skulle få svårt att betala tillbaka. Dessa lån såldes vidare som värdepapper till andra banker internationellt, och det är därför andra länder drogs med när bubblan sprack. När bostäderna minskar i värde så kan bankerna inte få tillbaka sina pengar, även om bostaden säljs. Det som inte diskuterats lika mycket är vilka bostäder det handlar om. De bostäder som har minskat mest i värde är stora villor i såkallade exurbs, det vill säga sovstäder bortom förorterna utan kollektivtrafik, där det är tänkt att invånarna ska bilpendla 100km till sina arbeten inne i stadens centrum. Det finns knappt någon beninskatt i USA, vilket gör att bensinpriset följer oljepriset helt och hållet. I Europa består bensinpriset bara till hälften av oljepriset; resten är skatt. Därför rör sig bensinpriset trögare i Europa än i USA. Så det är ingen tillfällighet att finanskrisen kom igång på allvar efter en sommar när oljan ökade till 140 dollar per fat. En familj som för två år sen köpte ett hus och räknade med att betala 350 dollar i månaden i bensinkostnader fick betala 700 dollar i somras. Fördyringen motsvarar en kostnadsökning på 2400kr/månad. Eftersom en exurb inte erbjuder några jobb lokalt (det är en sovstad), och det inte finns något sätt att resa förutom den egna bilen, så blir bensinkostnaden praktiskt taget en del av boendekostnaden. Boende i exurbs har alltså fått kraftigt höjda kostnader samtidigt som värdet på deras hus minskar kraftigt. Det är dessutom inte troligt att huspriserna återställer sig även om bensinen skulle bli billig igen. Redan i mars, när oljepriset fortfarande låg på 90 dollar, skrev tidningen Atlantic om ett överutbud på stora villor i exurbsarna. En studie från 2006 av Arthur C. Nelson på Virginia Tech visade på ett överskott på 22 miljoner stora villor i exurbs till år 2025. Det motsvarar 40% av alla dagens stora villor. Det är inte längre trendigt med villaförorter i USA, och det visar sig i priserna. Människor betalar mellan 40% till 200% extra per kvadratmeter för att bo i centrum istället för förorterna till New York, Portland/Oregon, Seattle och Washington. Det avspeglas i kulturen också: hippa människor är stadsbor, som i Sex and the City och Seinfeld. Förlorare som Homer Simpson, Tony Soprano och Desperate Housewives bor i bilberoende villaförorter. Gör dig inte beroende av bilen. The Atlantic: The Next Slum? The subprime crisis is just the tip of the iceberg. Fundamental changes in American life may turn todays McMansions into tomorrows tenements. PBS: Driven to Despair With gas prices spiking and home values crumbling, the American working class dream of a cheap commute to work from ever-appreciating houses on the fringes of suburbia has become more like an American nightmare. NOW on PBS, with Blueprint America, examines this crisis through the example of southern California.
Den här bilden visar att bilkörandet har minskat för första gången i USA. http://www.fhwa.dot.gov/ohim/tvtw/tvtpage.cfm
Länkad artikel från igår talar visserligen mest om att antalet dödsolyckor på svenska vägar hittills i år också minskat, liksom ett antal andra positiva saker.
Orsakerna nämns bara kort, men handlar om samma sak som nämns ovan: minskande trafikvolymer och sänkt hastighet beroende på dyrare bränsle. Trendbrott?
Tack för bilden Erik. Mycket intressant! Den är verkligen talande, och man kan få in så mycket, så många hållbarhetsaspekter, i tolkningen av den. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=451728
Denna DN-artikel handlar om mycket av det Eriks kurva här ovan visar. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3070&a=840834
Och här ännu en DN-artikel, låååång, av den alltid like briljante Göran Rosenberg, på samma tema: USA, bilen, konsumtion och belånade hus.
Blir lite rädd av att läsa den. USA kanske verkligen står inför en samhällskollaps? Eller är man väl alarmistisk då? Men jag fattar inte denna totala "skräck" för att vilja betala skatt. Denna rädsla för staten och det "gemensamma".
(Artikeln kunde förresten lika gärna ha hamnat under en annan ny tråd, den om vattenförbrukning.) http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=840745
Amerika vaknar upp till en verklighet med dyra pendlingskostnader och fallande huspriser i "suburbia".
Bra dokumentär utlagd på youtube på trådens tema hittad via Revolving doors.
Första avsnittet på 8 min är på pricken vad Erik skrev om här ovan. Och den illustrerande bilden är från filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=XNOScrlrHqM
New York Times: What Will Save the Suburbs?
Jag har inte läst artikeln, men jag gillar rubriken!
New York Times framsida. "The American Dream is in reverse".
Stora ord i en stor tidning. Den amerikanska drömmen är att vara bilberoende! Och nu slår drömmen back. Känslorna svallar.
USA Today: Urban areas see revival in housing construction
A substantial amount of housing built this decade has shifted from open fields on the edges of suburbia to dense central cities and their nearby suburbs, a new government study suggests.
Washington Post: In the Exurbs, the American Dream Is Up for Rent
What is happening on the urban fringe is similar to the urban decay that plagued cities after World War II, says Christopher B. Leinberger, a real-estate developer and visiting fellow at the Brookings Institution.
The Globe and Mail: Financial crisis or energy shock?
The subprime mortgage crisis was not the cause of the recession, but was a symptom of a much bigger problem—an energy shock.
Streetsblog: New Report Links Homeowners’ Auto Dependence With Foreclosure Risk Fler utmätningar av bostäder i bilberoende områden. Det är dyrt att vara bilberoende!
Gas prices drive up foreclosures There are many reasons why families face foreclosure, like loss of income or rising health care costs. But several new studies show there's another factor closely linked with foreclosure rates: gas prices.
Moving through the Recession, Part 5: Are Exurbs Still Declining? The chart above, which uses data from MRIS, shows the steep price drop experienced in select outlying counties since 2006 (notably Warren and Prince William), while prices in Washington, D.C. and Arlington County remained more level.
New York Times: Driving Shifts Into Reverse Bilismen i USA är nu tillbaka på 1999 års nivå, mätt per capita.
Byggbolagen på USAs östkust växlar bort från stora enfamiljshus till flerfamiljshus i tätare bebyggelse som är mer blandad och fotgängarvänlig. Business Survey Gauges Real Estate Market in Tri-State, Mid-Atlantic With an eye toward the future, builders are exploring new strategies to meet buyer demands. Sixty percent said that to stay competitive, they are shifting away from bigger traditional home designs to conservative pedestrian-oriented mixed-use neighborhoods. Another question showed more than 63.1% are re-evaluating their projects, planned pre-recession, from a product/layout/density standpoint. Logga in för att svara |
Miljökonsult (1) Magasin (3) Böcker (2) Återanvändande/upcycling (1)
|