Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Grönt tänk ökar Dahons försäljning av vikcyklar

ERIK SANDBLOM 2008-10-29        #7745

Vikcykeln Dahon Ciao. Korgen monteras med standardfästet Klickfix.

Amerikanska Dahon är världens största tillverkare av fällbara cyklar. Under första halvåret sålde man 239 000 cyklar, vilket är 32% fler än samma period förra året. Marknaden för fällbara cyklar exploderar just nu enligt Dahon. I Korea och Taiwan består 40% respektive 30% av cykelförsäljningen av fällbara cyklar.


Två Dahoncyklar i litet test

Vikcykelns största förtjänst är att den är liten. Därför gjorde jag nyligen ett litet test av två Dahoncyklar, den eleganta Dahon Ciao (på bilden) och den snärtiga Dahon Curve. Cyklarna finns inte med på Dahons svenska hemsida, men däremot i verkligheten på Veloform i Göteborg.


Dahon Curve D3 har små hjul, 305mm i diamater, med breda däck, hela fem centimeter breda. Det visar sig vara en bra kombination som ger skön gång, bra kontroll och lågt rullmotstånd. Bredare däck ger lägre rullmotstånd, det visar en artikel i den närmast akademiska tidningen Bicycle Quarterly och däcktillverkaren Schwalbes reklammaterial. Dahon Curve D3 har tre växlar och fälgbroms fram och bak, men ingen fotbroms. Som på andra moderna cyklar är bromskraften mycket bra, men framhjulet på min testcykel var inte helt runt och gav därför lite ojämn och pulserande bromsverkan. Kan troligen delvis avhjälpas genom att justera ekrarna, men också beroende på en ojämn svets i fälgen som är svårare att åtgärda. Inget stort problem såvida man inte cyklar på vintern på halt underlag. En kul detalj är att det finns en pump inbyggd i sadelstolpen. Cykeln har inga lampor eller pakethållare, så det får man köpa till.

Cykeln är styv även nar man drar på styret i uppförbackar, och är ganska enkel att fälla ihop. Den är ganska lätt, 11,6kg enligt tillverkaren. Hopvikt blir den 32 x 64 x 75 cm. Kedjan hamnar utanpå paketet och broms- och växelvajrar spretar lite utåt. Det kan minskas lite genom att vinkla styret, vilket är enkelt gjort med snabblåset.


Dahon Ciao P3 (på bilden) är trevlig och elegant med något större hjul, upprätt sittställning, tre växlar och fotbroms. Det mycket låga insteget gör det lätt att komma på cykeln även om man är stel i benen. Den har stänkskärmar, pakethållare, navdynamo, och batterilampa bak. Hopvikt mäter den 31 x 64.5 x 82 cm och 14 kg. Även på den här cykeln hamnar kedjan utanpå paketet, och vajrarna spretar. Sadel och styre kan justeras i höjd med snabblås på båda cyklar. Så det är ganska enkelt för flera personer att dela på samma cykel. En extra finess är ett snabblås som gör det enkelt att justera styrhandtagets rotationsvinkel.

Eftersom styrhandtaget har en liten sväng, så kan denna justering göra att man får en passande vinkel för hand och vrist. Den påverkar också hur mycket vajrarna spretar när cykeln är hopvikt. Båda cyklarna har en liten plupp på styrstammen. Pluppen passar till en adapter från Klickfix. På adaptern kan man sedan hänga en väska eller korg. Klickfix är en branschstandard, så det finns en uppsjö av olika väskor och korgar att välja på. Genom att väskan fästs på styrstammen så svänger den inte med framhjulet, vilket ger en stabilare gång. Dahon Ciao, den på bilden alltså, kostar 4970kr medan den lilla röda Curve, ej på bild, kostar 3660kr, så man får en hel del cykel för pengarna.

Tack till Veloform som lät mig provcykla. BikeBiz: Dahon breaks first half sales records Bike Europe: Dahons Folding Bike Sales Surge Kents Bike Blog: Dahon Curve D3 Dahon Ciao P3 Dahon Curve D3




ERIK SANDBLOM 2008-10-29        #7746

Den här bilden visar en cykel som Dahon ryktesvis arbetar med. Den ska heta Dahon Curl och är spännande på många sätt. Dels viks den genom att bakhjulet svänger runt under ramen. Annars brukar Dahons cyklar vikas runt mitten med ett gångjärn på ramen. Den nya vikningen ger ett mindre paket och används på många andra cyklar som Brompton, Birdy, Mezzo med flera. För det andra ska den enligt ryktet bli lika liten som en Brompton när den är hopvikt. Brompton är i och för sig inte bäst i klassen på litenhet, men på de cyklar som är ännu mindre har man kompromissat bort för mycket av cyklingsegenskaperna. Då kan man lika gärna åka kickbike eller rollerblades, anser jag. En Brompton mäter 565mm hög, 545mm lång och 270mm djup. För det tredje ska hjulen på den nya cykeln vara större än på en Brompton, vilket gör att det finns fler däck att välja på, särskilt tänker jag på dubbdäck. På min Brompton har jag Schwalbe Marathon-däck på vintern, vilka ger bra grepp, men inte lika bra som dubbdäck förstås.

ERIK SANDBLOM 2009-03-18        #9900
Dahon ska tydligen visa upp cykeln ovan på Taipei Cycle Show som pågår nu. A Preview from the Taipei Cycle Show

ERIK SANDBLOM 2009-03-22        #9930
BusinessWeek: A Commuters Secret Weapon Folding bikes arent oddities anymore. They perform better in traffic, and the convenience cant be beat. Their small wheels actually make the folders nimbler and quicker to accelerate than regular bikes.

ERIK SANDBLOM 2009-08-25        #11786
Bike Biz: Dahon reports steady growth Dahon ökar cykelförsäljningen med 6% fler cyklar första halvåret. Räknat i omsättning ökade försäljningen 27%, eftersom kunderna alltmer väljer dyrare modeller för pendling till jobbet.

ERIK SANDBLOM 2009-12-27        #13403

Vik är nöjd med sin Dahon Speed 7.

Vik´s Picks: Why join the fold? I actually liked the small 16″ wheels of the D3 and the size of the folded bike a lot, but the D7 fit my 6′ tall body a lot better. Since it was October I scored a nice deal and took the D7 home for under $500. I started to see why folding bikes made sense right away. My buddies and I went on a 30km cruise around the downtown & waterfront area. The D7 was easy to pedal and quite comfortable. I was able to keep up with the “Big Wheel” bikes no problem. Eventually after dinner I started to head home. I just rode to the closest subway station….folded the bike and carried it on the train with me - full sized bikes are not allowed on the subway. So easy! When I got to the other end I unfolded it and rode to my mother’s place.

ERIK SANDBLOM 2010-07-27        #15333

Jag hittade en ny bild på Dahons halvhemliga cykel, Curl. Skillnaden mot bilden ovan är att kedjekransen krympt. Eftersom cykeln inte har något kedjestag så har man lagt till ett stöd till sadelstaget, och då fick kedjekransen krympas.

Fler bilder


MATTIAS CARLSSON 2010-07-28        #15335
Artikel om vikvyklar på The Atlantics hemsida.

As Hon sees it, the main challenge is "getting guys who are driving Corollas and Camrys out of their cars and onto bikes." What's next on his drawing table is not so much experimenting with exotic materials as integrating practical features like an electrical system that can power GPS-equipped smartphones. Cycling's once-ugly duckling is spreading its wings.

ERIK SANDBLOM 2011-05-04        #17646
Nu verkar Dahon Curl ha lanserats i Kina.

http://www.dahon.com.cn/prouctlist2.asp?listid=127&corstrid=&picbb=201141995842.jpg&picss=201141995845.jpg

MAGNUS BILLBERGER 2011-05-20        #17778
Idag bär det av till cykelbutiken för inköp av en tjänstecykel till avdelningen. Jag har argumenterat för en vikcykel att ta med på tåget då de flesta av oss reser ett par gånger i månaden. För vår del blir det en Vitesse 3 som känns som en bra start. Vi kommer att ha ett enkelt uppföljningssystem för att få lite statistik på vilken nytta som denna cykel bidrar med.

En resa som förväntas bli vanlig med denna cykel är 5 km och 20 minuter lång och kommer att ersätta en kombination av kollektivtrafik och promenad. Tidsvinsten per resdag (tur och retur) uppskattar jag till 30-40 minuter. Värderingen av den tiden är lite svår, men det torde vara rimligt att utgå ifrån de värderingar som används i samhällsekonomiska kalkyler (275 kr/h i 2006 års penningvärde). Tillsammans med kollektivtrafibiljetten blir det då minst 200 kr per resdag.

GUNNAR CARLSON 2011-06-10        #18030
Jag har ägt en Vitesse 3 i snart två år. För närvarande pendlar jag till Stockholm några dagar i veckan. Där använder jag den sedan några månader från hotellet till arbetsplatsen. 8 km enkel väg, tiden varierar mellan 30 och 35 minuter, vilket är lika med vad det tar mig att åka samma sträcka kommunalt. Magnus uppskattning 20 min för 5 km verkar realistisk. Jag köpte även ett nylonöverdrag (s k "duschmössa") till den, rekommenderas starkt. Överdraget har ett "knapphål" på översidan så att man kan få ner en hand för att bära cykeln. Den är helt OK att vika ihop och fälla upp, och OK att bära de sträckor det handlar om när man ska åka tåg. Aningen stor att ha med på X2000, men det går. Ska bli intressant att ta del av Magnus fortsatta erfarenheter.

ERIK SANDBLOM 2015-01-12        #23814

Nya versionen av Curl liknar en Brompton och blir 56x30x57 cm hopfälld.

Dahon Curl i3

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3210 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik