|
Markbunden kollektivtrafik Snabbare snabbtåg anländer till Ryssland
Om två år blir det nya tåg och snabbare förbindelser i och till Ryssland. De nya tågen sätts in på sträckan Helsingfors-St Petersburg-Moskva-Nizhny Novgorod och restiderna mellan städerna kortas rejält. Ryssland får nu sina första snabbtåg baserade på tyska ICE3. Tågen tillverkas av Siemens och anpassas till det ryska bredspårsnätet. Det innebär att de blir 33cm bredare än de tyska snabbtågen, så dom blir rymligare inuti. Åtta tiovagnarnståg är beställda och ska gå i trafik på linjen St Petersburg-Moskva-Nizhny Novgorod med en maxfart på 250 km/h, mot 200 för dagens tåg. De nya tågen blir 250 meter långa och har 600 sittplatser. Trafiken startar om ett år och sträcks ut till Nizhny Novgorod år 2010. Det är 650km mellan Moskva och St Petersburg, och tågen tar idag drygt fyra timmar. Det blir en snittfart på drygt 160 km/h vilket är samma som direkttågen mellan Stockholm och Göteborg idag. När de nya tågen sätts in är målet att restiden ska minskas med en timme. Eftersom tågen är bredspåriga kan de inte gå på egna hjul från fabriken i Tyskland. Istället får de transporteras på lastbilar till hamnen i Sassnitz där det finns bredspår. Tågen körs sedan ombord på en bredspårig tågfärja. DB Schenker ships high-speed trains to Russia Railway Gazette: Broad-gauge Velaro fleet relaunches Russias high speed programme en.wikipedia.org/wiki/Siemens_Velaro Foto Wiki05/Wikipedia. Bilden visar tåget på tågmässan Innotrans i Berlin i september i år.
Snabbare mellan Helsingfors och St Petersburg
Även mellan Helsingfors och St Petersburg blir det snabbare tåg år 2010. Då startar trafiken med fyra nya lutande pendolinotåg från Alstom. Tågen når 220 km/h och restiden kortas från fem och en halv timmar till tre och en halv. Tågen får 352 sittplatser i sju vagnar, varav en särskild vagn för gränsformaliteter. De nya tågen får dubbla signal- och elsystem för att fungera i båda länder.
Beställaren heter Karelian Trains, som är hälften-hälften-ägt av finska statliga tågoperatören VR och den ryska motsvarigheten RZD. VR förfogar redan över 18 Pendolinotåg och de nya tågen blir en moderniserad version av denna typ.
Avståndet mellan Helsingfors och St Petersburg är 450 km, nästan precis lika långt som mellan Stockholm och Göteborg.
Alstom to supply high speed Pendolino trains for the Helsinki to St. Petersburg rail link
Foto VR. Bilden visar det finska lutande Pendolinotåget.
Då borde man kunna göra en rätt komfortabel/effektiv/trevlig och hyfsat hållbar resa till Moskva snart.
Dag 1. X2000 Göteborg-Stockholm. Nattfärja till Helsingfors.
Dag 2. Helsingfors-St. Petersburg-Moskva på ca. 7 timmar.
Tågen som ska gå mellan St. Petersburg och Moskva köldtestas nu i -40 grader. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article525778.ece
Tågen har provkörts i 281 km/h och kört med potentater mellan Moskva och St Petersburg. I december sätts tågen i trafik med en restid på tre timmar 45 minuter.
Railway Gazette: Sapsan claims Russian rail speed record
Railway Gazette: Sapsan run marks high speed train depot opening
N Teknik: Snabbtåg har problem på rysk räls
Under julhelgen var det premiär för Rysslands första snabbtåg. Men det har blivit problem med strömförsörjningen, och med dörrarna.
Ny Teknik: 300 km/h i 40 minusgrader
Rysslands nya snabbtåg Velaro Rus sätts på hårda klimatprov innan det tas i trafik i slutet av året. Det får känna på 300 km/h och 40 minusgrader.
Railway Gazette: Russian high speed train enters service
In November RZD had completed its 15·4bn rouble three-year modernisation of the track and electrification equipment to permit a top speed of 250 km/h, giving a fastest journey time of 3 h 45 min on the 645 km route.
Railway Gazette: Talgos on test for Moscow - Europe services I vår testas nattåg som kan kan växla mellan normalspårsdrift och bredspårsdrift utan att stanna. Tanken är att kunna snabba upp de nattåg som kör mellan Moskva och Warszawa/Berlin/Prag. Tågen tillverkas av spanska Talgo och är av samma typ som idag går som nattåg mellan Madrid/Barcelona och Zürich/Paris.
Ny Teknik: Tåg från London till Peking på två dygn Kina planerar att bygga en snabbtågslinje mellan London och Peking. Med en fart på 350 km/h tar resan 48 timmar. Då många av länderna som täcks av de planerade järnvägslinjerna är utvecklingsländer med dålig ekonomi vill Kina gärna att de betalar direkt med råvaror. Enligt ABC News har exempelvis Burma gått med på att betala med mineralen litium som främst används för batteritillverkning.
I och med Kinas planer på snabbtåg till bland annat Moskva, och den pågående utbyggnaden som beskrivits ovan, är det dags för oss visionärer att fundera mer på en tågbro över Ålands hav. Undrar vad snabbtåg Stockholm-Helsingfors-S:t Petersburg/Tallin skulle kunna innebära för utvecklingen av gemenskapen österut?
Ekot: Kina planerar snabbtåg till Europa Ett planerat projekt ska länka Kunming i sydvästra Kina till Singapore i Sydostasien genom Vietnam, Thailand, Myanmar och Malaysia. Ett annat ska länka Xinjiangregionen till Centralasien och ett tredje binda ihop nordöstra Kina med Västeuropa. Kina och Ryssland ska redan ha kommit överens om att bygga en expressvariant av den transsibiriska järnvägen.
David Larsson, det byggs nu en ny och upprustad järnväg Haparanda-Boden som ansluter till Luleå och Narvik i väster och till Tornio och det finländska järnvägsnätet i öster. Den länken antas bli viktig för att etablera Narvik som exporthamn för rysk export.
Intressant Erik, men det löser inga persontransporter från Mälardalen till Baltikum.
Nu har Halonen och Putin åkt jungfruresan.
Ekot: Tusentals miljarder satsas på ryska järnvägen Ryssland planerar en ny järnväg från S:t Petersburg via Moskva och österut till miljonstaden Samara. Det är en sträcka på drygt 1 400 kilometer, vilket motsvarar avståndet mellan Malmö och Luleå. Projektet kostar närmare 4 000 miljarder kronor. Huvuddelen av den summan beräknas den ryska staten stå för under en 30-års period. Resten hoppas man kunna få in via bland annat Världsbanken och privata finansiärer. Se även tråd i Postvagnen: SR: Tusentals miljarder satsas på ryska järnvägen
Snack om tunnel under Berings sund, mellan Sibirien och Alaska. Skulle i så fall innebär att det går att ta tåget till USA... Men det blir rejält långt att åka! http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3239592.ece
En högfartsbana österut från Moskva mot Nizhny Novgorod har tagits med i nationella transportplanen, men det är oklart om det finns pengar i statsbudgeten. Moscow - Kazan high-speed line included in Russian Federation's territorial planning scheme The high-speed railway line Moscow - Vladimir - Nizhny Novgorod - Kazan, which has been designed to handle train speeds of up to 400 kph, has been included in the Russian Federation's territorial planning scheme.
Nu har en miljon passagerare åkt med de snabba Allegro-tågen mellan Helsingfors och St Petersburg. The Allegro trains have reached one million passengers. Alstom Logga in för att svara |
Cyklar (6) Elcyklar (49) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Trikar (16) Konferenstjänster (2) Lastcyklar (4) Konverteringskit elcykel (3) Cykelleasing (2)
|