Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Kläder och textilier   

Klädbyte och modehacking

JOHAN ERLANDSSON 2008-12-07        #8408

Foto: Sofisan

Mina vänner på Camino Magasin ordnade igår tillsammans med Etiskt mode sin största klädbytardag hittills. Bytardagarna blir bara populärare och den här gången köade folk utanför Världskulturmuséet i Göteborg och vällde in när dörrarna öppnades. Otto von Busch från HDK var på plats och berättade om demokratiseringen av modet, där vi istället för att köpa allting rakt av från modehusen byter vi nu idéer med varandra i nätverk. Han jämför med open source-utvecklingen i IT-världen och kallar utvecklingen för "modehacking". Lite långsökt kan jag tycka, men visst är det bra om de modeintresserade byter kläder och skapar sin egen stil istället för att hela tiden köpa nytt, billigt på H&M. Själv känner jag mig gammal när jag läser om detta, jag som köper kläder så sällan att jag hinner slita ut dem... :-) Fast nästa gång ska jag vara med och ta med de skjortor som hänger längst bak i garderoben.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=462854



TOBIAS JANSSON 2008-12-09        #8452
Ottos grejer är lite abstrakta att ta in, speciellt på några korta rader i GP. Han jobbar med den franska filosofen Gilles Deleuzes idéer om "abstrakta maskiner", en sorts "mindset" som människor i givna kulturella och historiska kontexter agerar utifrån. Otto menar att den abstrakta maskin som tidigare gällde för aktivism och samhällsengagemang (68-generationen fram till det sena 90-talet) handlade om att demonstrera/kasta grus i det kapitalistiska maskineriet, alltså en tanke om kapitalismen som en "motor" som man är _emot_. Idag gäller en annan abstrakt maskin där aktivister betraktar kapitalismen som ett operativsystem som man kan "hacka", vill säga skriva sin egen kod och modifiera inifrån. Mer konkret: Att starta ett företag utifrån hållbara premisser. Man utnyttjar s a s befintlig infrastruktur och gör någonting kreativt, man är _för_ någonting. Översatt till mode handlar det om att hacka modets symbolsystem, plugga in en egen kod (ekokläder, klädbytardagar, "reenginera" de designkoder som de stora märkena bygger på och sy sina egna i samma anda etc etc). Här är Ottos webb med diverse "modekokböcker": http://www.selfpassage.org/ Mer om det här tänket, som sociologbloggaren Karl Palmås kallar 68-tänk (kasta sten i maskineriet), resp 99-tänk (tjuvkoppla kapitalismen, hacktivism), finns på: http://www.isk-gbg.org/99our68/

http://www.caminomagasin.se/camino-challenge/tobias-jansson

JOHAN ERLANDSSON 2008-12-10        #8464
Har inte läst dina länkar, men det är ju faktiskt en spännande tanke. Kan man kanske använda "synsätt" istället för "abstrakt maskin" eller "mindset"? Jag var och lyssnade kort på Banco Fonders Sasja Beslik häromveckan. Han ville göra om hela det ekonomiska systemet så att det får mer fokus på hållbarhet, jag har dock ännu inte nosat upp hur han tänker sig det. Vore kul att göra en analys om hans tankar tillhör det gamla synsättet (kasta grus i maskineriet) eller det nya (hacka systemet inifrån) eller något annat synsätt.

TOBIAS JANSSON 2008-12-11        #8493
Intressant uppföljning. Vore intressant att se om Sasjas tankar använder sig av "hacktivismens abstrakta maskin" ;) Kan man läsa om Sasjas tankar nånstans?

JOHANNA STåL 2008-12-11        #8519
Jag vill bara lägga till att det viktigaste för Otto är den sociala aspekten - inte den miljömässiga. Han är primärt intresserad av mode och det faktum att det är viktigt att människor får utlopp för sin egen kreativitet, vilket gör dem till "bättre" människor. Ett stort hot mot mänskligheten är att vi blir innehållslösa individer som planslöst shoppar och gör vad vi blir tillsagda.Där finns en risk att vi tappar hoppet och kallar efter starka ledare osv. I hans värld tar människor över de kapitalistiska systemet och kopierar deras produkter och gör dem till sina egna. På så sätt erövrar vi makten över våra egna liv. Det tycker jag är en oerhört skön tanke. Det är lite så jag funderar när vi ordnar swaps - det viktigaste är inte att det är en "miljövänlig grej". Det viktigaste är man skapar nya arenor för kreativitet, att människor hittar nya vägar att ta sig fram, att kreativiteten växer och att det är en social mötesplats där mycket mer kan uppstå än i en steril butik med klara roller...

ERIK SANDBLOM 2008-12-12        #8534
Vilken intressant diskussion! I tråden om Kvällsöppet så reagerade jag på påståendet att människor uppmanas konsumera. Visserligen uppmanar reklam till konsumtion men påståendet att Riksbanken skulle göra samma sak tycker jag är ett bra exempel på precis det du tar upp, Johanna Stål. Det verkar som att människor upplever sig så gediget tillsagda att de uppfattar en uppmaning till oreflekterad konsumtion nästan oavsett vad man faktiskt säger! Jag gillar ditt inlägg på Challenge-bloggen också:
Det finns en hel del moraliserande. Men jag ser också en hel värld av människor som tipsar varandra, som finner stöd i varandra och som peppar varandra för att leva liv som de faktiskt vill ha, som inte enbart baserar sig på hejdlös konsumtion och tron på att någon annan ska komma att rädda dom.

ERIK SANDBLOM 2008-12-12        #8535

"Ett stort hot mot mänskligheten är att vi blir innehållslösa individer som planslöst shoppar och gör vad vi blir tillsagda." JAG HAR UPPFATTAT JAG SKALL KONSUMERA MERA

TOBIAS JANSSON 2008-12-14        #8569
Här blir man ju väldigt sugen på att skriva något om Wall-E och hur människorna i filmen flyter om kring som feta sönderkonsumerade blobbar och det bara är robotarna som har känslor. Skön tråd!

TOBIAS JANSSON 2008-12-14        #8570
Man kan hacka möbler också, lite om det här: http://www.caminomagasin.se/camino-challenge/terminologin-smittar-att-hacka-mobler

JOHAN ERLANDSSON 2010-11-24        #16281
Nu kan man gå på klädbyten med dresscode -bara märkeskläder är tillåtna.

Logga in för att svara


Produkter

Barnkläder (4)
Klädbutiker (1)
Övrigt (11)
Byggmaterial (1)
Leksaker (23)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2815 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen