Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Markbunden kollektivtrafik   

Induktionsspårvagn behöver ingen luftledning

ERIK SANDBLOM 2009-01-22        #9040

Teckning: Bombardier

Bombardier har börjat testa en elektrisk spårvagn som inte behöver någon luftledning. Proven sker i Bautzen i Tyskland. Drivningen sker enligt induktionsprincipen. Genom att lägga ner en kabel i gatan, och montera spolar på undersidan av spårvagnen, blir det möjligt att överföra ström utan mekanisk kontakt. Fördelarna är att det ser snyggt ut, minskar slitage och tar mindre plats i t ex tunnlar. Kraftöverföring sker endast när spårvagnen är ovanför kabeln. Förutom kraftöverföring med magnetfält testas Bombardiers återvinningsteknik Mitrac Energy Saver. När spårvagnen bromsar laddas kondensatorer placerade på taket, och strömmen används sedan vid acceleration igen. Det vanliga är annars att strömmen matas tillbaka till luftledningen. I Frankrike har man också spårvagnar som inte behöver någon luftledning, men där handlar det om en sorts tredje skena som aktiveras när vagnen befinner sig över den. För att få ström måste vagnen ha fysisk kontakt med strömskenan. Tekniken kallas Alimentation Par Sol (det vill säga "matning från marken") och används främst i gamla innerstäder där kontaktledning skulle se fult ut. NyTeknik: Ny spårvagn får ström från gatan Bombardier: Bombardier Presents First Catenary-Free and Contactless Operating Tram Bombardier: PRIMOVE Catenary-Free Technology



ERIK SANDBLOM 2009-01-22        #9041

Foto Christoph Groneck/Trams in France

Det har byggts många spårvägar i Frankrike de senaste 20 åren. Ett av dem är Bordeaux där vagnarna på vissa avsnitt går utan kontaktledning med sk alimentation par sol. Trams in France: Bordeaux Wikipedia: Ground-level power supply

JOHAN ERLANDSSON 2009-01-22        #9042
En sak som jag undrar om när det gäller den här typen av induktionsdrift, ja egentligen all elektrisk drift, är hur stora magnetfälten blir och om det kan vara skadligt för människor. Jag har bekanta som är rädda för olika sorters strålning och magnetfält, skulle tro att de blir lite nervösa över en sån här spårvagn också. Minns för några år sedan när Volvo fick dra om batterikabeln för att V70 hade högst uppmätta magnetfält av alla bilar. Och det var från ett litet 12-voltsbatteri...

ERIK SANDBLOM 2009-01-22        #9043
Påverkas magnetfälten enbart genom strömstyrka och avstånd eller finns det andra faktorer?

JOHAN ERLANDSSON 2009-01-22        #9045
Jag kan otroligt lite om detta, men det är väl iaf belagt att det inte är nyttigt att vara bosatt under en kraftledning.

JONAS KARLSSON 2009-01-23        #9050
Det här med magnetfält och elektriska fält är ju mycket omdebatterat och många hävdar att fälten gör dom sjuka men det brukar inte finns mycket belagt. Nu har ju kraftledningar betydligt högre strömstyrkor än vad som används för att driva en spårvagn men samtidigt så kommer man ju betydligt närmare en elskena som ligger i gatan jämfört med en kraftledning som ligger 30 meter upp i luften. Sedan undrar jag. Hur stora förluster blir det vid överföringen? En induktionsöverföring kan väl aldrig få 100 % verkningsgrad. Blir det inte det så innebär det ju att kolkraftverken måste öka sin produktion vilket inte är bra för miljön.

Logga in för att svara


Produkter

Cykelleasing (2)
Trikar (16)
Elcyklar (49)
Elmotorcyklar (1)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Konferenstjänster (2)
Konverteringskit elcykel (3)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3164 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik