|
Bil Nytt superbatteri laddar på en minut
Kul med lite rejäla genombrott inom batteritekniken! Effektivare hybridbilar är nog att vänta med det här batteriet. Och varför inte en renässans för den rena elbilen?
"Toshiba har utvecklat ett nytt litium-jonbatteri som kan laddas till 80 procent av sin fulla kapacitet på bara en minut, 60 gånger snabbare än dagens litium-jonbatterier. " http://www.nyteknik.se/art/39785
Idag skriver GP om Toshibas batteri, och de har också pratat med professor Essam Hamdi på Chalmers, Elteknik:
"- Det här är ett gigantiskt framsteg, ett verkligt signifikant teknikgenombrott.
Han reserverar sig för att han själv inte haft möjlighet att utvärdera realismen i Toshibas utsaga om hur bra det nya batteriet är, men konstaterar att de nya batterierna - om de håller vad Toshiba lovar - kommer att förändra världskartan när det gäller elfordon.
- Kommer det en elbil som går att ladda på en minut, då kommer jag själv att köra elbil, säger han.
Saabs hybridbil utvecklas med tanke på den nya tekniken.
- Det sker i samarbete med en batteritillverkare, och det är en utveckling som skall tas på stort allvar, säger Christer Nilsson, presschef på Saab."
Sen undrar jag lite vilket diskussionsforum för miljöbilar som artikelförfattaren besökt? Kan det möjligen vara Ecoprofile?
"Nyheten har fått det att börja surra på diskussionsforum, både för miljöfordon och tekniksajter, på internet. " http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=211484
För oss som kör Renault Clio Electrique finns ett diskussionsforum, där den här nyheten har diskuterats i entusiastiska ordalag. Vi kör med NiCd-batterier av typ SAFT. Att ladda batteripaketet från helt tomt tar ungefär 6 timmar, och batterierna fungerar inte alltid problemfritt.
http://www.webvoter.net/se/webforum/?id=12856
Vad kul med en medlem som har en "äkta" elbil! Jag har sett i dina tidigare inlägg att du även har en Civic.
Vad har du för erfarenheter av din Renault Clio Electrique annars? Är den användbar trots de brister du nämner? Hur mycket el går åt för att ladda?
Här är Toshibas pressrelease (tack Clio Electrique-forumet för tipset!):
"For example, the batterys advantages in size, weight and safety highly suit it for a role as an alternative power source for hybrid electric vehicles. " http://www.toshiba.com/taec/press/dmfc_05_270.shtml
Jag skulle dock vilja lägga lite smolk i glädjebägaren. Det nya batteriet utnyttjar nanoteknik, som kan vara betingat med hälsorisker. Nanopartiklar är så små att de lätt tar sig in i mänsklig vävnad:
"Tekniken öppnar fantastiska möjligheter men ingen vet hur miljö och hälsa påverkas.
Nanopartiklar är reaktiva och så små att de riskerar att ta sig in i våra celler och ställa till med problem. En typ av nanopartiklar som kallas fullerener har till exempel visat sig ge allvarliga hjärnskador hos fiskar." http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/aktuellt/miljoakt/
Toshiba har fått konkurrens från ett, tro det eller ej, amerikanskt företag: A123Systems. Det är Li-Jon och nanoteknik här också. Och det är redan på väg ut på marknaden i DEWALT-elverktyg!
"A123Systems, developer of a new generation of lithium-ion batteries, today unveiled its technology that delivers up to 10x longer life, 5x power gains and dramatically faster charge time (more than 90% capacity in five minutes) over conventional high-power battery technology."
Det här MÅSTE ju innebära att elbilen står inför ett genombrott! Varför ska vi krångla med bränsleceller och vätgas? http://www.greencarcongress.com/2005/11/a123systems_lau.html#more
Nu är A123Systems igång med att samla kapital för en satsning på batterier för hybridbilar:
"“A123Systems advanced batteries have the potential to drastically lower the weight and cost of batteries for hybrid electric vehicles, bringing a new level of performance to automobile manufacturers,” said David Vieau, CEO and president of A123Systems. “An A123Systems battery is projected to be 80% lighter than batteries used in current HEVs and will offer superior life and durability.”"
De här batterierna är otroligt lovande för elbilar och plug-in hybrider. http://www.a123systems.com/html/news/articles/060206_pr.html
Nu är tydligen produktionen igång på allvar (i Kina):
"High-volume production has begun. The cells have been rigorously tested to meet the most stringent Tier 1 OEM quality requirements. A123 high-power batteries will be used in a variety of applications including power tools, medical devices and hybrid electric vehicles." http://www.greencarcongress.com/2006/02/china_bak_batte.html#more
Nu kommer de första verktygen med den nya batteritypen. Hur länge dröjer det innan vi får dessa fantastiska prestanda i elbilar?
"Resultatet blev batterier som kan laddas till 36 volt i stället för de 18 som är vanligt i dagens ackumulatorer för elverktyg. Batterierna lagrar fem gånger mer energi än dagens, och kan laddas till 90 procent kapacitet på fem minuter.
Dessutom tål de tio gånger så många laddningscykler som dagens batterier.
Under våren planerar DeWalt att släppa en ny verktygsserie med 36 voltbatterier på marknaden. Bland verktygen finns cirkelsåg, slagborr, tigersåg m m. " http://nyteknik.se/art/45857 Logga in för att svara |
Lastcyklar (4) Elmopeder (5) Trikar (16) Konferenstjänster (2) Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Elmotorcyklar (1) Cyklar (6) Cykelleasing (2)
|