|
Cykel Bli rik, laga cyklar
Jag talade med en cykelreparatör som ansåg att dom stora pengarna inte finns i försäljning av nya cyklar utan i reparationer och tillbehör. Jag tror han har rätt och det bör stämma ännu bättre ju fler som cyklar till vardags. Dom flesta lägger nog inte så mycket pengar på själva cykeln, däremot sätter de stort värde på att snabbt få cykeln lagad, justerad eller kompletterad med en korg eller nåt. Cyklar man sällan och bara på skoj så sliter man ju inte lika mycket på den, samtidigt som man kan tänkas fixa en del saker själv i och med att det är en hobby. Det borde innebära dyra cyklar men desto mindre pengar på reparationer och underhåll. New York Times och Financial Times har skrivit om detta. Sommarens cykelboom tycks inte ha ökat nyförsäljningen av cyklar, däremot har reparationer gått upp när människor tar fram gamla cyklar ur förrådet. Vill man ta bra betalt tror jag alltså att man ska försöka laga cyklarna snabbt, gärna övernatt, och se till att ha alla delar på lager så att man inte måste vänta på leverans. Mottot bör vara "Cyklar skall rulla". Nu har jag sett att någon har gjort denna affärsidé helt till sin egen. Företaget Bikelife kommer och lagar din cykel hemma hos dig. Dom kan också rädda din övergivna cykel som står och gråter, fastlåst i en stolpe i regnet där du lämnade den när du fick punka. Dom finns bara i Göteborg än så länge. På hemsidan erbjuds bara några enklare tjänster som däcksbyte, smörjning och justering, men de lovar att göra det under nästkommande vardag. Jag önskar Bikelife lycka till och hoppas att de får tillfälle att utöka verksamheten. Skäm bort din cykel. Bilen gör dig fattig och tjock, men cykeln gör dig rik och vacker! New York Times: A Surge in Bicyclists Appears to Be Waiting Velorution: More riders doesn’t mean more new bikes www.bikelife.se
Igår fick jag punka på Övre Husargatan. Det finns en cykelaffär där så jag gick in. Och fick nytt däck och slang medan jag väntade! Schwalbe punkteringssäkert denna gång förstås.
Affären har egentligen inte verkstad, men han hade väl rätt lite och göra plus att kortläsaren krånglade så han gjorde jobbet medan jag gick till en bankomat. Service!
Det finns till och med två cykelaffärer där, och en i korsningen Vasagatan-Viktoriagatan.
Voila, ytterligare en affärsidé -- en kartjänst med alla cykelaffärer i närheten.
Ännu en affärsidé eller extra tjänst: cykelmekarkurser. När Naturskyddsföreningens cykelgrupp meddelade att en kväll skulle ägnas åt en cykelmekarkurs anmälde jag mig snabbare än kvickt med vändande epost.
Har du gått cykelmakarkursen ännu Eleonora? Lärde du dig något?
Jag undrar hur många som cyklar till vardags och som kan laga punkteringar. Jag lärde mig inte det förrän 25 ungefär, och då hade jag cykelpendlat varje dag i tio år.
Nej, tyvärr, jag blev tvungen att gå till ögondoktorn istället.
En punktering kan jag laga, men det blir lätt ett helt litet projekt när det inträffar på bakhjulet. Men framför allt är det olika typer av justeringar som jag skjuter på framtiden. Häromsistens satte jag upp en totalgenomgång av cykeln på min önskelista i hopp om att någon i familjen skulle nappa på det...
Vet någon om det finns någon cykelverkstad eller liknande som erbjuder cykelmekarkurser i Stockholmsområdet?
Jag känner inte till något sådant i Stockholm men i en del nordamerikanska städer finns sk cykelkök. Ett cykelkök är en idéell cykelaffär som inte erbjuder service men där man däremot kan få lära sig hur man lagar cykeln själv. http://www.bicyclekitchen.com/links.html
MiljöBloggAktuellt: Cykelutryckning med slang, soppa och sexleksaker
Nu har Bikelife har testats i verkligheten av en bloggare.
Steve Stenqvist vet det mesta om begagnade cyklar
Steve Stenqvist renoverar själv begagnade cyklar som han säljer. Det finns så få som renoverar cyklar att han har fullt upp. För ett tag sen slutade han till och med att stå med i telefonkatalogen.
– Ska man köpa en ny cykel i dag bör man ge minst 5 000 kronor för den. Det är billigare i längden, än att köpa 1 500-kronorscyklar som inte håller.
Min kommentar: Steve talar i egen sak men jag håller med honom. Köp gärna cykel från en butik med egen verkstad. Det är också bra att provcykla eftersom cykeln ska passa någorlunda.
Var inte rädda för att smutsa ner er och testa lite, "trial and error" är min melodi. Nu gillar jag att skruva och dona och har aldrig varit rädd för att skruva loss saker men man ska inte skruva bort saker man inte tror man kan skruva tillbaka.
Nu senast lärde jag mig hur Shimanos Nexus 3-vxl system fungerar:
Ettans växel ville inte ligga kvar utan den hoppade till tvåan direkt. Skruvade loss en svart plasttäcklock på undersidan och insåg att verkstaden (eller vem det nu var som fixat med växeln) inte kapat av växlingsvajern som man ska så stumpen som var kvar tog emot och hindrade ettans växel från att ligga kvar!
Sen ställde jag in frambromsen (v-broms) tills jag blev nöjd. Bromsar har tagit mig tid att få till bra men enträgen vinner heter det ju så nu är jag en fena på att justera bromsar.
Cykelfixande är ett hantverk som mycket annat och ju mer ni fixar ju bättre blir ni! Ett tips är att söka på internet efter inställningsmanualer. De märkesanpassade manualer enbart verkstäderna hade tillgång till tidigare finns oftast att hitta på internet idag och man kan lära sig mycket (teori) genom att söka runt lite.
Hoppas ni lyckas i era framtida försök att fixa cykeln, går ni bet kan ni mejla mig på [email protected] så kanske jag kan hjälpa er hjälpa er själva.
Cycleville: "Det blir fler och fler gamla cyklar" Mats Öhrn driver cykelverkstaden Haga Nygatan Cykel i Göteborg. - Jag sålde cyklar tidigare, men det blev en massa märken och skador på dem när man lyfte in dem och hade dem i butiken. Så jag släppte det. Nu reparerar jag bara cyklar.
Ni som bor i Göteborg måste skaffa Trafikkontorets Punkapp! Grym! Visar med GPS-information var närmaste pump, verktygsbutik eller verkstad finns. Dessutom var man hittar cykelpoolen. Bra i kombination med Västtrafiks app, speciellt den som nu verkar komma. Finns i beta för android.
Trampa på! Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1)
|