Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Resor övrigt    Cykel    Markbunden kollektivtrafik   

Snart tillåtet med cyklar på stockholmsbussar

ERIK SANDBLOM 2009-03-06        #9688

I Östergötland får cyklar tas med på landsbygdsbussar. Foto: Malin Rosén, SWECO

Till sommaren blir det möjligt att ta med sig cykeln på vissa av SL:s busslinjer. På sikt ska cyklar bli vanliga inslag även i tunnelbanan.

SL tillåter redan cyklar på pendeltågen, dock ej kl 06-09 och kl 15-18. Samma spärrtider ska gälla för bussarna. Försöket inriktar sig alltså främst på fritidscykling. De busslinjer som berörs är främst de som trafikerar områden som inte redan betjänas av pendeltåg och Saltsjöbanan. Det blir endast två cykelplatser per buss, men platserna ska kunna förbokas. Cyklarna ska fästas av föraren bakpå bussen.

I jämförelse med Göteborg, Köpenhamn, Malmö, och Oslo är reglerna för cykelmedförsel i Stockholm mycket restriktiva. I göteborgsregionen är cyklar tillåtna hela dygnet på pendeltåg och på Kinnekullebanans tåg, pris 30kr. I pendeltågen i Köpenhamn finns inga spärrtider för cyklar förutom på Nørreport station kl 0700-0830 och 1530-1700. I Pågatåg och Øresundståg får cyklar tas med hela dygnet, men inte på vissa avgångar som markeras i tidtabellen. I Oslo får cykel tas med hela dygnet på spårvagnar, bussar, tunnelbana och pendeltåg i mån av plats. Det kostar samma som barnbiljett.

DN: Snart får cykeln åka med på bussen


SL: Cykel på bussen snart möjligt


Hela rapporten som PDF, 1,4 mb: Förslag som möjliggör ett ökat medtagande av cykel i kollektivtrafiken

Västtrafik: Resa med cykel


DSB: Cykler


Skånetrafiken: Att resa med cykel ombord 

Sporveien.no: Barnevogn, sykkel o.l.



ERIK SANDBLOM 2009-11-21        #12983
DN: Cykel kan tas med på flera busslinjer Det kan bli tillåtet att föra med sig cykel på en rad busslinjer i Roslagen och på Mälaröarna nästa sommar. I somras gjordes försök med cyklar på bussar på fem busslinjer. Sammanlagt utnyttjade omkring hundra cyklister möjligheten, som inskränkte sig till tidpunkter med få resenärer och krävde förbokning.

ERIK SANDBLOM 2010-12-06        #16399

DN: Dyrt med cykel på SL-buss

Sommarens försök med en särskild busslinje för cyklar och cykelkrokar på en rad busslinjer kostade SL 6.000 kronor per transporterad cykel. Niohundra cyklar transporterades, mot 100 året innan. SL räknar med att omkring 35.000 cyklar tog tåget i somras.

Återrapportering av försök med cykel på buss pdf

Den dominerande kostnadsposten var inköp, montering och demontering av cykelhållare. Avsnitt 4.3, kostnader

Det hade alltså blivit billigare om man lät cykelhållarna vara kvar. Varför gjorde dom inte det? Jag tycker det är bra att SL försöker och samlar erfarenhet. Men de har inriktat sig på fritidscykling, bara vissa linjer och tydligen bara vissa hållplatser. Det är inte så konstigt att det inte blir stora volymer då, och det blir lite svårt för resenärerna att lära sig vad som gäller på en enda säsong.

Totalt har SL tagit emot 27 kundsynpunkter i år gällande försöket med cykel på buss. Kundsynpunkterna består till största delen av beröm och av önskemål om utvidgning av försöket med cykel på buss. 15 av synpunkterna är positiva och endast fyra negativa synpunkter har kommit in. Ingen av de negativa synpunkterna handlar om att själva cykelförsöket skulle vara dåligt utan om att delar av det inte har fungerat.


JONAS KARLSSON 2010-12-06        #16404
Naturligtvis blir kostnaderna ganska stora i början då man måste installera krokarna men när väl krokarna sitter där så borde kostnaden vara mycket låg. Dom nya bussar som köps in i framtiden borde ju kunna få krokarna monterade redan på fabriken vilket borde sänka kostnaderna jämfört med efterhandsmontering. I Örebro län där jag bor så finns det cykelkrokar på alla regionbussar och en sådan utökning skulle gärna vara bra även i Stockholm, framför allt på längre linjer dit det inte går att ta sig med spårbunden trafik

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3164 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik