Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Markbunden kollektivtrafik   

Malmö har fler tågresenärer än Göteborg

ERIK SANDBLOM 2009-06-23        #11239

Malmö Central. Foto Skånetrafiken

Tågresandet över Öresundsbron och inom Skåne har vuxit kraftigt under många år, och nu är Malmö Central större än Göteborg Central i antal resenärer räknat. Malmö C ligger nu på 52 tusen dagliga resenärer jämfört med 38 tusen på Göteborg C och 166 tusen på Stockholm C.

Öresundsbron har stimulerat tågresandet i hela Skåne, men även många andra satsningar har bidragit. Ystadbanan och Blekinge kustbana har elektrifierats, och Västkustbanan har fått dubbelspår på sträckan Lund-Landskrona-Helsingborg.

Tågresandet med Skånetrafiken har mer än fördubblats sedan 2000, från 11 miljoner till 26 miljoner år 2008. Utöver detta tillkommer resandet över bron som ökat från två miljoner år 2000 till elva miljoner år 2008.

Skånetrafiken räknar med att dubbla tågtrafiken igen till 2020. Citytunneln, tågtunneln under Malmö, blir klar om drygt ett år. Den är nyckeln till att införa pågatåg på fler sträckor som Malmö-Trelleborg och Malmö-Kävlinge via Lomma, men dessa är inte finansierade. När tunneln under Hallandsås blir klar kommer Markarydsbanan avlastas. Då införs pågatåg och fem nedlagda stationer återöppnas. Totalt blir det tio nya stationer i Skåne till 2014.

Det är svårt att inte jämföra med Göteborg och Västsverige. Efter att Kungsbackapendeln öppnades 1992 dröjde det 17 år innan Göteborg fick en ny tåglinje. Stenungsund fick riktig pendeltågstrafik till Göteborg i januari, efter att signalsystemet moderniserades. När det gäller motorvägar har dock Göteborg inte legat på latsidan. Inom Göteborgsöverenskommelsen satsades ungefär sex miljarder på motorvägar medan kollektivtrafiken fick 1,7 miljarder. Så nu finns Söderledsmotorvägen, Götatunnelmotorvägen, Lundbytunnelmotorvägen, breddad E6-motorväg, Partihallsmotorvägen, med flera. Men inte så mycket nya spår.

Antal resor - Skånetrafiken


Malmö C - god tvåa i Sverige - Skånetrafiken


Avtal för kapacitetsförstärkning av Trelleborgsbanan undertecknat

Den 22 juni 2009 undertecknade sex parter en avsiktsförklaring för kapacitetsförstärkning av Trelleborgsbanan. Banverket, Vägverket, Region Skåne, Malmö stad, Vellinge kommun och Trelleborgs kommun är nu överens om hur projektet ska finansieras. Avsiktsförklaringen innebär ett steg närmare pågatågstrafik på banan.

wikipedia.org/wiki/Pågatågen


Ecoprofile: Stenungsund får riktig pendeltågstrafik

Västtrafik: Kraftigt uppåt för resandet


Sydsvenskan: 30-tal nya pågatågsstationer i Skåne


Kristianstadbladet: Fler pendlare fortsätter välja tåget trots trängsel

Alltfler åker tåg. I Skåne blir tågen längre i väntan på att den stora proppen mellan Malmö och Lund ska avlägsnas 2018.



ERIK SANDBLOM 2010-01-26        #13625

I december 2011 startas fem nya pågatågslinjer med Hässleholm som nav.

Sydsvenskan: I mars börjar Pågatåg Nordost byggas

Nio nya tåg går i trafik i december 2011.
Tretton nya stationer ska fram tills dess byggas i Skåne och södra Småland.
En extra avgång i timmen Hässleholm-Malmö.
Fördubblad trafik på tre stycken sträckningar: Hässleholm-Sölvesborg, Hässleholm-Helsingborg, Hässleholm-Alvesta.
En helt ny sträckning mellan Hässleholm och Markaryd som tidigare bara har trafikerats av godståg.
Tjörnarp och Önnestad får nya mötesspår.


ERIK SANDBLOM 2011-06-14        #18114
Skånska Dagbladet: Tunneleffekt har lyft tågtrafiken
Öppnandet av Citytunneln har lett till att tågresandet i Skåne ökade med drygt 17 procent under årets fem första månader. Samtidigt fick stadsbussarna och regionbussarna 6,1 procent fler passagerare. Enda orosmolnet är att stadsbussarna i Malmö bara ökade med 4,5 procent, trots en storsatsning med täta turer till de nya tågstationerna på Hyllie och Triangeln.

JOHAN ERLANDSSON 2012-02-24        #20056
På tal om Malmö och Göteborg så lägger nu SJ otroligt nog ned trafiken däremellan. Otroligt med tanke på investeringen i tunneln genom Hallandsåsen.

http://cornucopia.cornubot.se/2012/02/sj-lagger-ner-malmo-goteborg.html

Logga in för att svara


Produkter

Cykelleasing (1)
Cyklar (1)
Konverteringskit elcykel (2)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)
Trikar (16)
Lastcyklar (3)
Elcyklar (54)
Elmotorcyklar (1)



Zet Cargo



Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2477 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen