|
Markbunden kollektivtrafik Malmö har fler tågresenärer än Göteborg
Malmö Central. Foto Skånetrafiken Tågresandet över Öresundsbron och inom Skåne har vuxit kraftigt under många år, och nu är Malmö Central större än Göteborg Central i antal resenärer räknat. Malmö C ligger nu på 52 tusen dagliga resenärer jämfört med 38 tusen på Göteborg C och 166 tusen på Stockholm C. Öresundsbron har stimulerat tågresandet i hela Skåne, men även många andra satsningar har bidragit. Ystadbanan och Blekinge kustbana har elektrifierats, och Västkustbanan har fått dubbelspår på sträckan Lund-Landskrona-Helsingborg. Tågresandet med Skånetrafiken har mer än fördubblats sedan 2000, från 11 miljoner till 26 miljoner år 2008. Utöver detta tillkommer resandet över bron som ökat från två miljoner år 2000 till elva miljoner år 2008. Skånetrafiken räknar med att dubbla tågtrafiken igen till 2020. Citytunneln, tågtunneln under Malmö, blir klar om drygt ett år. Den är nyckeln till att införa pågatåg på fler sträckor som Malmö-Trelleborg och Malmö-Kävlinge via Lomma, men dessa är inte finansierade. När tunneln under Hallandsås blir klar kommer Markarydsbanan avlastas. Då införs pågatåg och fem nedlagda stationer återöppnas. Totalt blir det tio nya stationer i Skåne till 2014. Det är svårt att inte jämföra med Göteborg och Västsverige. Efter att Kungsbackapendeln öppnades 1992 dröjde det 17 år innan Göteborg fick en ny tåglinje. Stenungsund fick riktig pendeltågstrafik till Göteborg i januari, efter att signalsystemet moderniserades. När det gäller motorvägar har dock Göteborg inte legat på latsidan. Inom Göteborgsöverenskommelsen satsades ungefär sex miljarder på motorvägar medan kollektivtrafiken fick 1,7 miljarder. Så nu finns Söderledsmotorvägen, Götatunnelmotorvägen, Lundbytunnelmotorvägen, breddad E6-motorväg, Partihallsmotorvägen, med flera. Men inte så mycket nya spår. Antal resor - Skånetrafiken Malmö C - god tvåa i Sverige - Skånetrafiken Avtal för kapacitetsförstärkning av Trelleborgsbanan undertecknat Den 22 juni 2009 undertecknade sex parter en avsiktsförklaring för kapacitetsförstärkning av Trelleborgsbanan. Banverket, Vägverket, Region Skåne, Malmö stad, Vellinge kommun och Trelleborgs kommun är nu överens om hur projektet ska finansieras. Avsiktsförklaringen innebär ett steg närmare pågatågstrafik på banan. wikipedia.org/wiki/Pågatågen Ecoprofile: Stenungsund får riktig pendeltågstrafik Västtrafik: Kraftigt uppåt för resandet Sydsvenskan: 30-tal nya pågatågsstationer i Skåne Kristianstadbladet: Fler pendlare fortsätter välja tåget trots trängsel Alltfler åker tåg. I Skåne blir tågen längre i väntan på att den stora proppen mellan Malmö och Lund ska avlägsnas 2018.
I december 2011 startas fem nya pågatågslinjer med Hässleholm som nav. Sydsvenskan: I mars börjar Pågatåg Nordost byggas Nio nya tåg går i trafik i december 2011.
Skånska Dagbladet: Tunneleffekt har lyft tågtrafiken Öppnandet av Citytunneln har lett till att tågresandet i Skåne ökade med drygt 17 procent under årets fem första månader. Samtidigt fick stadsbussarna och regionbussarna 6,1 procent fler passagerare. Enda orosmolnet är att stadsbussarna i Malmö bara ökade med 4,5 procent, trots en storsatsning med täta turer till de nya tågstationerna på Hyllie och Triangeln.
På tal om Malmö och Göteborg så lägger nu SJ otroligt nog ned trafiken däremellan. Otroligt med tanke på investeringen i tunneln genom Hallandsåsen. http://cornucopia.cornubot.se/2012/02/sj-lagger-ner-malmo-goteborg.html Logga in för att svara |
Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Elcyklar (49) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Konverteringskit elcykel (3)
|