Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Närproducerat   

Ett oväntat perspektiv på mattransport.

PETTER WINGREN RASMUSSEN 2009-09-24        #12251
Mitt först inlägg här efter att ha följt bloggen några månader :) En bekant till mig arbetar med design av tvåtaktiga motorer för lastskepp i köbenhamn, och han kom med ett överraskande påstående: energiförbrukning vid skeppstransport är extremt låg jämfört med transport i långtradare, så pass låg att om man vill transportera bananer till norra danmark, så förbrukas det mer energi på vägen från köpenhamn och norrut med långtradare, än det gjort på skeppstransporten från västindien till köpenhamn. (räknat i olja/kg bananer). Om detta stämmer skulle det kunna ha rätt så stora konsekvenser för miljömedvetet handlande, det skulle tex vara bättre att köpa bananer från dominikanska republiken (rättvise/kravmärkta så klart) än att köpa norrländska hjortron.. Någon som kan bekräfta/avfärda påståendet ovan så vore jag väldigt tacksam.



JOHAN ERLANDSSON 2009-09-24        #12253
Jag vågar nog bekräfta påståendet direkt. Visst kan det vara så med ett välfyllt lastfartyg, och jag tror nog att det kommit upp några gånger här på Ecoprofile redan. Vad det gäller mat så är det i odlingsfasen eller motsvarande som den största delen av miljöpåverkan uppkommer. Fartygstransporter är generellt sett energieffektiva jämfört med lastbil på långa avstånd, jag tror att det går typ en sjundedel av energin om fartyget håller rimlig hastighet. Däremot ger fartygstransporter upphov till mycket stora svavelutsläpp. Och totalt sett så förbrukar fartygstransporterna mycket energi och är inte oproblematiska även om det går att hitta jämförelser där båt är bättre än lastbil.

ERIK SANDBLOM 2009-09-24        #12254
Här är några länkar om sjötransport. Du kanske kan spåra uppgifter därifrån? Ecoprofile: En nygammal distributionskanal Brittiska snabbköpskedjan Tesco har börjat med vattentransport som ett alternativ till lastbilar. Tre gånger i veckan skickar man importerat vin kanalvägen från Liverpool till Manchester för att buteljeras. Därmed blir det 50 färre lastbilar på vägen varje vecka. Koldioxidutsläppen minskar med 80%.

PETTER WINGREN RASMUSSEN 2009-09-25        #12262
Tack så mycket för hjälpen! Ska försöka söka lite bättre här innan jag frågar något nästa gång :)

JOHAN ERLANDSSON 2009-09-30        #12297
Årets kock skulle nog behöva lite utbildning om hur konventionell odling kan gå till.

http://www.metro.se/2009/09/29/38179/ekologiskt-inte-alltid-bast-for-miljo/

Logga in för att svara


Produkter

Hemleverans av mat (1)
Vegetarisk catering (2)
Matlagningskurser (1)
Växtskydd (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3214 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik