Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Elektrifiering av Nihola lastcykel

JOHAN ERLANDSSON 2009-10-13        #12501

Test för att se att allt funkar innan slutmontering. På bilden syns elmotorn, batteri och styrbox. Och en hel del kablar...

Nu är jag äntligen igång med elektrifieringen av min Nihola lastcykel. Jag har suktat efter ett elcykel-kitEcoRide ett tag av flera anledningar: 
 
1. Jag räknar med att få större nytta av cykeln, främst att längre resor till köpcentrum ska gå lättare. Jag gör såna resor med Niholan ibland, men om jag ska vara ärlig så är jag ganska slut efter en sån tripp.
 
2. Jag får något att skriva om här! :-) Jag tycker ju att cykeln är en så totalfantastisk uppfinning, och jag tror att eldrift kan locka fler att byta till cykel. 
 
3. Bakhjulet behövde ändå bytas ut. Växeln (SRAM S7) var ändå trasig och flera ekrar var av. Både växel och ekrar är underdimensionerade för den här cykeln. 
 
Efter att jag fått konverteringkitet lämnade jag in cykel till min cykelreparatör Godfrey. Han ville först inte röra den när han såg alla sladdar, men jag ville ju bara att han skulle montera hjul och nya växlar. Efter lite pyssel fick han ihop det med en sexväxlad kedjekrans. Sexan går dock inte att få i än, ramen sitter för nära. Går nog att lösa genom att lägga till några brickor på bakaxeln för att få ut ramen lite. Här är Ecoprofile-teve del 2 där jag sammanfattar läget: Se fotoalbumet för fler detaljer!



JOHAN ERLANDSSON 2009-10-13        #12502
Så här säger Transportstyrelsen om elcyklar: En cykel med elassistans räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt: Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind. Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim Motorns nettoeffekt får vara högst 250 watt. Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet anses vara motordrivet, närmare bestämt en moped.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Moped/Elcykel/

DANIEL SKOG 2009-10-13        #12506
Det här var spännande! Även om jag hoppas vårt baknav lever en stund till så skulle en liten el-kick i baken inte sitta fel ibland när man kämpar mot vinden med Niholan o en son som bara vill hem. Håll oss uppdaterade om resultaten.

www.gamlao.se/daniel

JOHAN ERLANDSSON 2009-10-14        #12511
Ja, last, uppförsbacke och motvind kan vara lite jobbigt ibland. Även om man ändå tar sig fram. Min bakväxel SRAM S7 har gett upp två gånger, men jag tror att min bergsväxel är bidragande orsak. Det har varit när jag försökt ta mig uppför branta backar med last på lågväxel som det har sagt knak i bakväxeln. Det blir väl för högt vridmoment jämfört med vad den är dimensionerad för. Nu tror jag det ska mycket till om det ska hända igen, med utanpåliggande växlar. Har nyss beställt krympslang och lite mer grejer på Elfa för att kunna förlänga kablarna utan risk för att grejerna blir förstörda av regn och rusk.

JEPPE D 2009-10-17        #12558

Åkte på äventyr och hämtade 24 meter ekologiskt foder hos grossist 20 km bort...

Följer elektrifieringen med stort intresse. Som sagt så är vi också sugna på att elektrifiera vår Christianiacykel, men väntar nog tills den är lite mer sliten än nu. Hur blir det om du moppereggar den? Måste du ha godkänd hjälm då? Låter besvärligt... Angående elcyklar och ryckig körning. Vi har även en elcykel från Zetcity i företaget (då vi gör alla leveranser med last eller elcykel inom Stockholm så behövs elcykeln för de längre leveranserna 10-20 km och Stockholms branta backar) och vi har inga problem med att motorn slår på och av. Jag tror att det bara är en vanesak precis som att byta ifrån fotbroms till "dubbla" handbromsar...

JOHAN ERLANDSSON 2009-10-19        #12565
Ja precis, det hade nog inte känts så lockande att börja skruva i cykeln när den var helt ny. Nu är ju hjulet ändå kass i bak så då är det läge. Och cykeln är snart fyra år gammal också. Ja, egentligen ska jag ha godkänd hjälm om jag reggar cykeln som moped... Känns ju inte så lockande att cykla med moppehjälm... Jag ska väl testa att montera givaren som automatassistans också så får jag se hur jag gör. Jag tänker dock att jag bara ska använda elen när det är extra jobbigt, inte vid vanlig cykling på plan mark. Det är därför som jag också är lite tveksam till automatassistansen.

ELIAS WALDHE 2009-10-21        #12591
Jag har just köpt en hopfällbar elcykel på ecoride.se och är helnöjd. Planerar att göra någon sorts ställning på pakethållaren där jag snabbt kan montera på och av en låda att frakta saker i. Kommer att ersätta de flesta av bilresorna i staden jag bor i. PS Kolla in den här nya sajten: www.elcykelguide.se DS

http://www.elcykelguide.se

JOHAN ERLANDSSON 2009-10-21        #12593
Kul att höra Elias! Hur mycket kan du köra innan du behöver ladda batteriet? Ikväll har jag lött kablar. Jag är inte så värst händig och det var 16 lödningar att göra. Men det gick bra, nu har jag en lååång kabel från bakhjulet till lastlådan! Jag lade på krympslang på varje lödning. Nu har jag kommit så långt att jag har provkört i vardagsrummet... :-) Återstår att montera batteriet i cykeln, fixa något slags skydd till styrbox med kablar och dra kabeln in i lådan på något snyggt sätt.

ELIAS WALDHE 2009-10-22        #12594
Jag har bara kört så mycket att det har blivit till hälften urladdat, och då har jag laddat det. Men uppskattningsvis har jag kört 2 mil på halva laddningen.

JOHAN ERLANDSSON 2009-10-26        #12626

Skönt att bli av med all bråte som samlat på sig i förrådet...

Elektrifieringen är slutförd, och än så länge är det en stor succé! Alla förväntningar har infriats, jag tror jag har världens bästa cykel just nu! Efter första testerna tyckte jag att "OK, den hjälper ju till lite, men den blev ju ingen raket egentligen". Något av ett antiklimax alltså. På premiärturen körde jag förbi EcoRide och sa att jag nog tyckte att cykeln var lite slö. Kunde batteriet redan vara urladdat? Nej, fulladdat visade det. "Vänta så ska jag kolla en grej", säger då butiksinnehavaren och mixtrar med något vid styrboxen. "Testa nu!". Och nu går cykeln som ett skott! Tydligen var styrboxen strypt till att bara ge kraft upp till 12 km/h. När en koppling tas bort ger den istället 25 km/h, och det är en väldig skillnad. Jag har kört två vändor till återvinningscentralen som ligger fyra kilometer bort. Vilken oerhört skön känsla det är att kunna göra såna här transportärenden själv igen, utan att behöva ordna en bil! Det är trots allt något som blir krångligare när man är bilfri. De som satt i den långa bilkön till återvinningscentralen tittade storögt på mig när jag lastade ur diskmaskin och stor teveapparat. Och sedan åkte jag vidare till de stora affärerna i Sisjön. Och kom hem utan att vara trött eller ens lite svettig! Jag hade bara varit ute och fått lite frisk luft kändes det som. Det här är så bra att nu är jag rädd att cykeln ska bli stulen eller förstörd på något sätt... Hur mycket el drar då cykeln? Ja, det känns ganska rimligt som Elias sa att körsträckan är ca. 2 mil innan batteriet är halvt urladdat och cykeln börjar bli slöare. Batteriet är på 0,36 kWh, och om jag använt halva energimängden på två mil så blir det 0,18 kWh, eller 0,09 kWh/mil. Att jämföras med Volvo V70 laddhybrid som ska dra 1,6 kWh/mil. En faktor 18 i skillnad. Jag ska väl mäta lite noggrannare hur långt jag kör och hur mycket energi jag då behöver skicka in för att få batteriet fulladdat igen för att få lite bättre siffror. Detaljer om hur jag gick tillväga finns i fotoalbumet, klicka på någon av de små bilderna för att komma dit.

ERIK SANDBLOM 2009-10-26        #12628
Det var jättekul nyheter Johan! Grattis till "raketen"! Jag har ingen erfarenhet av sånt här, och hade fått för mig ett och annat. Du reglerar själv pådraget med reglaget på styret. Det gör att du kan välja kadens själv eller hur? Jag har ju sett att du brukar trampa förhallandevis snabbt när du cyklar, vilket ger mer kraft än att trampa långsammare på högre växel. Jag har mycket kort testat en elcykel med sensor, som automatiskt bestämde pådraget när man trampar. Jag föreställer mig att man inte får ut full kraft av människa + elmotor då, vilket inte är så lyckat om man har 30 kilo last i en uppförsbacke. Vad säger ni som har erfarenhet? För en van cyklist, är det bättre med manuellt pådrag än automatiskt?

JOHAN ERLANDSSON 2009-10-26        #12629
Av det lilla jag kört hittills så kan nog en sensorstyrd eldrift vara lika bra, eller bättre. Jag trodde ju inte det innan. Det är sällan jag vill ha mindre än max från elmotorn (den är trots allt bara på 250 watt), och gaspådrag sammanfaller med att jag trampar, och jag släpper när jag slutar trampa. Med en viss sorts vantar var det dessutom lite jobbigt att hålla fast gashandtaget på längre sträckor. Jag skulle inte tro att sensorstyrning levererar mindre kraft än reglagestyrd. "Som ett skott" ska kanske tolkas utifrån att jag normalt blir passerad av fotgängare i branta uppförsbackar...

ERIK SANDBLOM 2009-10-26        #12640
Använder du fortfarande schlumpf-växeln?

JOHAN ERLANDSSON 2009-10-26        #12641
Det finns en cykelbro när man ska över Dag Hammarsköldsleden som är dumt gjord, med ett väldigt brant parti. Där hade jag nytta av bergväxeln. Men annars behövs den inte längre när jag har eldrift. Men den är skön att ha om eldriften skulle fallera.

JOHAN ERLANDSSON 2009-10-27        #12644
Idag tog jag Niholan till jobbet trots att jag inte hade något att transportera. Det var en sagolik morgon med höstfärger i morgonsol i Slottsskogen och ett dis som hängde över gräsytorna. Då kändes det som att det gick för fort med eldriften! Jag är ju van vid att trampa sakta på låg växel uppför säldammsbacken och säga hej till pingvinerna, pelikanerna och sälarna. Och se morgonljuset över Guldhedstornet när jag kommer över krönet. Men nu blixtrade jag bara förbi alltihop! Dessutom låter elmotorn lite grann. Inte mycket, men det är inte ljudlöst som med min gamla tvåhjuling. Åsså blir det ingen motion heller när jag kör utan last... Så i fortsättningen blir det allt tvåhjulingen när jag ska pendla till jobbet. Lastcykeln spar jag tills att jag behöver köra grejer.

JOHAN ERLANDSSON 2009-12-01        #13120
Så här en månad efter elektrifieringen måste jag säga att jag är oerhört nöjd. Eftersom jag är lat av naturen har jag tagit lastcykeln till jobbet några gånger även om jag inte haft något att köra. Det är ju så skönt att bara behöva trampa lätt... En stor fördel som jag upptäckt när det blir kallare ute är att man kan bylsa på sig ordentligt utan att behöva bli svett av resan. Det är ju lite problematiskt annars, att man klär sig för att klara den kalla fartvinden, men då lätt blir svettig. Så nu glider jag fram väl inpackad i tjocka jackor, vantar och mössa och kommer fram utan den traditionella ryggsvetten. En nackdel är förstås att jag inte får motion, och det är en rätt stor nackdel för mig som inte är så bra på att motionera annars. Men det är väl inte värre än att det går att lösa...

ERIK SANDBLOM 2009-12-05        #13200
Klart du ska cykla på elcykeln Johan. Låt inte det bästa bli det godas fiende! Tänk så många som blir inspirerade av att se en stilig herre på cykel i december. Du får väl ändå mer motion på elcykeln än på spårvagnen eller i en bil. Sen kan man ju prova att gå ibland också, fast jag blir lite otålig om det tar längre än 20 minuter sådär. Lämna cykeln och gå halvvägs? Då får man lite extra motion...

JOHAN ERLANDSSON 2009-12-07        #13208
Jodå, den får allt rulla. I helgen gick den t.ex Majorna-Sävedalen-Ruddalen-Majorna-Frölunda-Majorna. För den som inte är så insatt i Göteborgsområden så kan jag säga att det är sträckor på ett par mil det gäller. Så jag fick ta med batteriladdaren och ladda över natt. Den drar verkligen blickarna till sig... Jag tror ännu mer nu när jag håller god hastighet. Igår var det ett barn som sa "Vilken rolig liten lastbil!".

JOHAN ERLANDSSON 2010-01-29        #13660
Jag hade ju inte tänkt ta Niholan till jobbet, men den är en sån grym vintercykel att jag inte kan låta bli. Nu är det urusla förhållanden för cyklister i stan, med knagglig is (slask som har fryst). Bara de mest inbitna cyklar fortfarande. När jag parkerar Niholan på cykelparkeringar är snön orörd där, ingen mer som cyklar alltså...

Idag passerade jag 3-4 stycken tvåhjulingar som kämpade i isknagglet. Niholan är stadig och elmotorn skjuter på i god fart, jag håller säkert 20 knyck över ojämnheterna. Visst skakar det en del, men det är OK.

Jag kör med alpinhjälm och skidglasögon, och har kängor, långkalsonger, tröjor, vinterjacka och halsduk. Med cykel utan eldrift hade jag varit dyngsvett vid ankomst, men nu uppnår jag bara trivselvärme tack vare att jag och batteriet delar på arbetet.

Jag har förresten mätt elförbrukningen lite noggrannare nu. Jag brukar ladda batteriet efter ca. 1 mils körning, så att jag alltid har helt fulladdat batteri när jag ska ut (det räcker för ca. 2 mils körning). Laddningen förbrukar 0,2-0,3 kWh, vilket då ger att cykeln drar ca. 0,2-0,3 kWh/mil. Det var mer än jag hade trott, men det är är ändå rätt stor skillnad mot en elbil. Elbilar drar ca. 1,5 kWh/mil, Niholan drar alltså knappt en femtedel av vad en elbil drar per mil.

MATTIAS CARLSSON 2010-01-29        #13666
Kul med lite siffror så att man kan jämföra med andra transportsätt och användningsområden. Om cykeln skulle laddas med fossilel (vilket du iofs inte gör, men det är intressant att räkna på..) som genererar 0,5-1 kg CO2/kWh så får vi utsläpp på 10-30 gram CO2 per kilometer. Om jag inte minns fel så är den svenska definitionen på en "miljöbil" att utsläppen är lägre än 120 gram per kilometer.

Man kan också jämföra med andra sätt att använda el. En 60 watts glödlampa som är tänd 1000 timmar per år (knappt 3 h/dygn) drar 60 kWh/år eller motsvarande 200-300 mils cyklande. En lågenergilampa på 12W som används lika mycket motsvarar 40-60 mil på cykeln. Om man byter en glödlampa mot en lågenergilampa och minskar sin elförbrukning med (60-12=) 48 kWh per år så motsvarar besparingen 160-240 mils cyklande.

JOHAN ERLANDSSON 2010-02-01        #13686
Nu gjorde jag en mätning igen och fick en helt annan siffra. Efter åtta kilometers körning laddade jag upp batteriet fullt, och det gick då åt 0,07 kWh, dvs. 0,09 kWh/mil. Och det var i rejäl snömodd, 60 kg last i lådan en del av sträckan och backar. Inkörningsperiod för batteriet? Jag får fortsätta mäta.



JOHAN ERLANDSSON 2010-02-03        #13700
Glöm den senaste mätningen ovan, det var den bärbara datorn som var inkopplad i elmätaren, inte batteriladdaren... :-)

I går körde jag Niholan i så usla förhållanden det bara kan bli, 5-10 cm snömodd, knappt framkomligt. Det gick så trögt så att batteriet tog helt slut på den en mil långa resan fram och tillbaks till badhuset. Nu är batteriet laddat igen och det gick åt 0,53 kWh. 0,53 kWh/mil alltså.

Jag börjar fundera lite på om de förbrukningssiffror för elbilar som anges verkligen kommer hålla i praktiken? Jag tippar på att de kommer hamna högre än de ca. 1,5 kWh/mil som man brukar kunna räkna fram.

En annan sak jag blir lite nyfiken på är hur mycket el en spårvagn drar per personkilometer?

ERIK SANDBLOM 2010-02-03        #13703

2008 gick det åt 63 GWh till spårvägstrafiken i Sverige. Det producerades 1 215 miljoner sittplatskilometer och åktes 524 miljoner personkilometer.

Vad kan det bli? 0,12 kWh/pkm?

Källa Sika Bantrafik 2008


JOHAN ERLANDSSON 2010-02-03        #13707
Man kan lita på dig i de här lägena Erik... :-) Ja, det lär bli 0,12 kWh/pkm, eller 1,2 kWh per mil. Dvs i samma härad som att åka ensam i elbil.

Vi har räknat på tidigare att tåg och elbil har liknande elförbrukning. Vilket skulle kunna vara ett argument för bilism. Men det finns ett gäng motargument där också som kommer fram i tråden.
http://www.ecoprofile.se/920_864_Banverket_far_full_pott_av_Klimatberedningen.htm

JOHAN ERLANDSSON 2010-03-13        #14091
Dags att göra en liten summering av min numer elektriska Nihola igen. Idag smorde jag upp kedjan och pumpade däcken på min ej elektrifierade orange Crescent och cyklade till tågstationen. Upplevde riktig tvåhjulig cykelkänsla i vårsolen igen, underbart!

Igår var jag och hälsade på Koucky & Partners, en miljökonsultfirma som tar många cykelrelaterade uppdrag. Det var en intressant diskussion, och vi pratade en del om elcyklar.

Den viktigaste lärdomen jag har dragit från månaderna med elcykel är hur mycket mer bekvämt det blir att cykla på vintern. Att ta cykeln till jobbet känns helt OK även vid pissväder och om jag känner mig lite krasslig, något som tidigare hade fått mig att avstå cykeln. Jag kan bylsa på mig ordentligt utan att bli svett, och inte ens uppförsbackar i motvind och snöslask är ansträngande. Lite jobbigt med ojämnt underlag på dåligt skottade cykelvägar, men det kan ju Göteborgs kommun bli bättre på.

Nu har jag inte så väldigt långt till jobbet (4 km), så nu tror jag att det blir Crescenten som dominerar på sommarhalvåret. Den elektriska Niholan spar jag till transportuppdrag, t.ex. veckohandling. Men till hösten lär jag ta hjälp av lite vindkraft i motvinden och uppförsbackarna igen, fullt påbylsad med tröjor och tjock jacka!

ERIK SANDBLOM 2010-07-18        #15289

My Solar Bicycle

I use the solar panels to extend the range of my electric cargo bike for long trips (plus they were fun to make). I will carry two batteries on my trip, each giving my bike a range of 20 to 40 miles. On a sunny day the solar panels can recharge one of the batteries while I am riding, adding an additional 20 to 40 miles for a total range of 60 to 120 miles a day. I anticipate some hills and I’ll be carrying a load, so a 60-mile range is probably more accurate. I may need to pedal the last few miles on some days.


JOHAN ERLANDSSON 2010-07-19        #15290
Kul med solceller! Jag har en liknande idé, fast då har jag tänkt klara mig på ett batteri. Frågan är bara varför han har valt att montera solcellerna så högt upp? Borde göra hela ekipaget rätt vindkänsligt.

Den här designen på lastcykel tilltalar mig allt mer... Man får lätt med sig ett par tunga matkassar utan behov av lastkärra och med mycket av cykelkänslan kvar. En cykel man kan stå ut med att ha som pendlingscykel till jobbet, och då kan man också spontanhandla på vägen hem. Cykeln blir oändligt mycket mer praktisk! Det enda man behöver betala med är något högre vikt och en något mer osmidig vardagscykel.

ROBERT WINGE 2011-02-12        #16937
Hallå Johan. Vi har köpt en Lådcykel (BellaBike) som vi nog kommer att elektrifiera. BellaBiken driver på framhjulen så jag tänker sätta motorn i bak. Man styr med bak hjulet men det borde ju fungera ändå.Vi har oftast två barn och en hund i lådan, det blir då 65 kg plus att cykeln väger 80 kg. Vi får se hur länge motorn orkar.

JOHAN ERLANDSSON 2011-02-12        #16938
Har du något foto på BellaBiken?

ERIK SANDBLOM 2011-02-12        #16939

Här är ett foto från BellaBikes hemsida

Styrning på bakhjulet och drivning på framhjulen!
 

ROBERT WINGE 2011-02-12        #16940

Så här sommrigt kan det vara i Vallentuna

JOHAN ERLANDSSON 2011-02-14        #16960
Härligt Robert! Väger cykeln verkligen 85 kg? Det låter otroligt mycket jämfört med Niholans 32 kg.

Det enda jag kan tänka mig bli ett problem är att hitta ett elcykelkit med ett så litet hjul. Motorerna är gjorda för vissa storlekar på hjul, så det är inte bara att ekra om heller. Men å andra sidan finns det elcyklar med små hjul, så omöjligt lär det inte vara.

Jag kör min Nihola med eldrift i princip varje dag nu när det är kallt och halt. Funkar otroligt bra och jag kommer fram fort, säkert och bekvämt utan att bli svett.

KJELL ANDERSSON 2011-02-15        #16962
Det går att ekra om med en motor som är avsedd för ett större hjul. Vad som händer är att toppfarten sjunker, men den upplevs samtidigt som starkare.

Vi har ekrat om en av våra motorer från standardstorlek 28" till 26" den teoretiska toppfarten sjunker då från 25 km/tim till 23,2 km/tim. Se vårt konverteringskit Zetspin under framtidsprodukter.

I det här fallet blir toppfarten naturligtvis ännu lägre med tanke på hjulets storlek, vad är det för mått på hjulet?

MVH

Kjell Andersson
Zetcity AB


KJELL ANDERSSON 2011-02-15        #16968
Hej Robert,

Jag har kollat hur fort det går med en av våra konverteringssatser om du ekrar in det i det 20" hjul som den trehjuliga Bellan har, och enligt vår kontakt på Chalmers som har räknat på det så blir den teoretiska toppfarten 18 km/tim. Det är den fart som våra trehjuliga cyklar har och det är sannolikt mer än tillräckligt. När vi monterar det på en vanlig cykel så har den kapacitet att gå upp till 50 km på en laddning. Det är naturligtvis så att körsträckan med en så pass tung cykel som Bellan blir kortare. Det varierar med hur mycket man trampar själv och hur mycket last man har. Det är värt att notera att våra kit är utrustade med en handgas som kan komma väl till pass när du ska trampa igång ekipaget.

Här kan du se en film som visar hur man monterar kitet på en vanlig cykel:
www.zetelectric.se

Med vänlig hälsning 

Kjell Andersson

JOHAN ERLANDSSON 2011-02-15        #16969
Jag tror också att 18 knyck räcker gott. Kan till och med vara en fördel med denna lägre utväxling för en tung cykel.

ROBERT WINGE 2011-02-21        #17027
Hallå alla. Jo då hjulen är 20 tum, både fram och bak. Jag har hittat ett 20 tums hjul med en motor på 500 w 36v. Vi bor i Vallentuna och det är ganska kuperat. Tanken är att hjälpa till med elmotorn i uppförslut och trampa som vanligt resten.Vi har 12 km tur och retur till skolan så det blir 24 km om dagen och med lite stöd laddning mitt på dagen borde det fungera.
Jag har för mig att det stog 85 kg på pallen när den levererades. Jag kollade lite hemsidan men det står inga viktuppgifter där. Jag är lite skepptisk till om motorn kommer att hålla, men det får vi se efter ett par veckor i sommar.
Motorkitet och batterier hämtas på onsdag sen får det väl stå lite tills snön har smält i alla fall. 

KJELL ANDERSSON 2011-02-21        #17029
Din cykel väger enligt uppgift jag har fått Bella Bikes 39 kg. Du är klar över att en motor på 500 W inte överensstämmer med vad lagen säger om elcyklar?

Nu är det väl inte så stor risk att du blir kontrollerad av ordningsmakten, de har förhoppningsvis mer trängande ärenden att sköta än att kontrollera trehjuliga cyklar...

Vad tänker du har för batteri förresten? Krävs en del för att driva ditt ekipage med en 500 w motor.

 

ROBERT WINGE 2011-02-23        #17044
Hej Kjell. Jodå jag läste på lite om elcyklar och 250 w men tänkte fuska lite.
Har nog tänkt tre 12V 12Ah blybat. då motorn är 36V.Blybat. är ju betydligt billigare och då vi inte är så vikt känsliga kändes det rätt att prova.
Om det faller väl ut och cykeln används så mycket som vi tror blir det kanske lite bättre bat. sommaren 2012.
 

JOHAN ERLANDSSON 2011-02-23        #17048
Inte för att jag vill uppmuntra lagbrott, men spännande är detta! Frågan är vem som gör det största moraliska brottet, slentrianbilisten eller elcyklisten med för stark elmotor? Du kan ju alltid regga som moped också. Jag hoppas på att det kommer foton och film på bygget här. Starta gärna en ny tråd om din elektrifiering!

JOHAN ERLANDSSON 2011-04-02        #17389
Jag och Olle Huge är med i Fria Tidningen med kombinationen lastcykel och kök:

FRIA har träffat Johan och Olle i Göteborg som bestämt sig för att njuta ännu mer av sina cykelturer i vår med mat, gasolgrill, bord och stolar.

http://www.fria.nu/artikel/87485

MARIA FRENNESSON 2011-09-07        #18903
Hej johan
Jag har idag en nihola som är min transport till och från jobbet, 11km enkel tur. Känner att en elektrifiering hade varit susen. Som jag förstått det är det lite komplicerat då niholan kräver motor på bakhjulet och inte framhjulet som alla säljer. Finns det något bra kitt att rekommendera? Bör man tänka på något speciellt? så jag inte tar mig vatten över huvudet.
Låser ni fast batteriet eller gömmer ni det så det inte blir stulet?


JOHAN ERLANDSSON 2011-09-07        #18905
Hej!

Ja, utvecklingen går mot framhjulsdrift så det kan bli lite svårare i framtiden för Niholakonverterare. Men än så länge så har EcoRide ett bakhjulskit på sin hemsida:
http://ecoride.se/105-elcykel-kit-2010

Jag tar med mig batteriet in när jag är hemma, men det har suttit kvar när jag parkerat på stan. Batteriet har dock varit dolt i lådan tidigare. Nu tänker jag göra om och istället sätta det på pakethållaren i bak, då blir det kanske lite mer stöldutsatt. Men jag vet inte om elcykelbatteri är något som stjäls i någon större omfattning?

JOHAN ERLANDSSON 2011-09-29        #19145
Nihola får stororder på 615 elektfierade lastcyklar. Jag har allt sett en del brevbärare i Sverige titta avundsjukt på min...

http://ing.dk/artikel/121971-post-danmark-skifter-til-elcykler

MARIA FRENNESSON 2011-10-06        #19194

Beställde bakhjulskittet av ecoride. Fick det levererat nu i veckan. Snabb och bra leverans. De var verkligen hur snälla och hjälpsamma som helst.
Allt i paketet såg jätte fint ut. Nu ska jag bara ordna ny bakväxel och växelreglage sen blir det montering.

Tänk vad mycket lättare om man kunde köpa cykeln med el från början.

Men ser verkligen fram emot att få montera på allt. Det ser inte så komplicerat ut men ja man vet ju aldrig förrän man står där med allt söndermonterat  och utspritt.


JOHAN ERLANDSSON 2011-10-06        #19195
Då är vi i samma läge, Maria! Jag ska snart göra en ny konvertering. Kör just nu elfritt och väntar på att få mitt elnav ombyggt till ett hjul med högsta möjliga styrka (jag var på och justerade ekrar själv på originalhjulet, det skulle jag inte ha gjort).

Denna gång tänker jag placera batteriet på pakethållaren istället. Det blir lättare att sätta dit och ta bort tänker jag. Hur tänker du göra? Det är viktigt att man får sladdhärvorna och styrboxen ordentligt regnskyddat.

MARIA FRENNESSON 2011-10-10        #19217
Kul att du med bygger om igen, du har dock lite mer erfarenhet i ombyggnad än mig :o) Men känns bra att man inte är ensam.

Vet inte om ditt hjul är samma som jag fick. Detta skulle ha dubbelbottnad aluminiumfälg, precis som originalet på niholan har.  Jag tänkte dock byta själva däcket och ta det punkteringsfria däcket som sitter på niholan idag. Hoppas det blir en bra lösning. Vill ogärna ha punktering, är inte så kul att putta cykeln upp för backarna i vinter.

Jag fick faktiskt med ecorides specialpakethållare med plats för batteri och styrbox. Vilket underlättar monterignen avsevärt. Annars hade jag tänkt köpa en sadelväska att ha styrboxen i eller hitta en ramväska som rymmer både batteri och styrbox. Alternativet var att sy en själv.

Vad har du för växlar och växelreglage? Är rädd att köpa för klena växlar, ska ju klara av lite tyngd när man trampar upp för backarna.

ERIK SANDBLOM 2011-10-10        #19218
Maria, ett cykelhjul kan ofta bli starkare om man låter en kunnig reparatör rikta det. Jag vet inte exakt varför, men det har att göra med att ekrarna måste spännas på rätt sätt. Då blir hjulet starkt även om man inte har en kraftig fälg. Ibland rekommenderas att hjulet ska riktas av en kunnig person efter en månads cykling, men om hjulet är rätt byggt från början ska det inte behövas.

MARIA FRENNESSON 2011-11-23        #19429
Nu har jag använt min elektrifierade nihola i någon vecka.
Kan bara säga att jag är så så nöjd, varför har jag inte gjort detta tidigare!
Det var lite svårt att få på det nya bakhjulet men med lite hjälp löste det sig. Att ha batteriet i pakethållaren tycker jag är jätte bra då jag fortfarande kan utnyttja allt utrymme i lådan.

Jag använder min cykel för transport till och från jobbet 1,1 mil bort. Så det blir 2,2 mil att cykla varje dag. När arbetsdagen är slut sätter jag hunden(som är med på jobbet) i lådan, oftast har jag då handlat lite mat så en matkasse plaseras bedvid hunden. Hemma i byn stannar vi till på dagiset och hämtar upp sonen och sen cyklar vi hem den sista biten.  Så att transportera mig själv, hunden, matkassen och sonen är absolut inga problem. Vardagen har blivit mycket skönare. Visst jag får gå upp lite tidigare än vanligt men vad gör det. Att cykla till och från jobbet ger så mycket mer.

Att köra bil tar mig ca 25min dörr till dörr, sen får man lägga till all irritation på andra trafikanter, stress och inte minst kostnader i form av bilen med bensin.
Nu tar det 40 min dörr till dörr, turen blir lite mer av en meditation med avkoppling. Jag kommer fram pigg, glad och med förnyad energi. Till den ringa kostnaden av att ladda batteriet en gång per dag för 1 krona (enligt  http://www.elcykelguide.se)

Jag kan verkligen rekommendera fler att sätta eldrift på en 3-hjuling. Istället för att skaffa en 2:a bil.

JOHAN ERLANDSSON 2011-11-23        #19433

Underbart att höra Maria! Du skulle inte vilja fota lite och lägga upp här? 

Jag kan bara säga att jag delar din glädje, det är verkligen helt fantastiskt att utan ansträngning lösa vardagslogistiken, året runt. Och med minimal energi- och resursförbrukning. En spänn per laddning låter lite i överkant tycker jag, har nog aldrig tryckt i mer än en halv kWh i batteriet.

Hur har du det med räckvidden? Laddar du batteriet på jobbet eller räcker det tur och retur?

Jag har nu fått på min elassistans igen, och passade på att montera lite ordentlig belysning kopplad till elcykelbatteriet också. Och dubbdäck bak.

JEPPE D 2011-11-23        #19435
Foto: Jeppe Larsen, framför mäktiga Rainbow Warrior III vid Skeppsbron i Stockholm



Härligt! Jag har nu kört min elassisterade (färdigmonterad vid köp) Johnny Loco i 2-3 månader och är också supernöjd. Batteriet är ganska litet så det kan vara bra med ett extra om man har mycket last och ska cykla länger än 2-3 mil. Men å andra sidan så är det riktigt smidigt att bära med sig in och ladda och man kan utan problem samtidigt bära två matkassar. De vanliga elcyklarna som jag testat tidigare som har samma storlek som era vad jag har förståt kan vara lite otympliga att bära in. Har man garage där man kan ladda så är det förstås inget problem!  
http://www.cargobike.se/produkt/JLCargo-Cruiser-Electric 

Har ni koll på vad era cyklar har kostat totalt med alla tillbehör och elmotorkit?

Ska skriva en lite längre utvärdering på http://bonkeli.wordpress.com/ om någon vecka eller så.


JOHAN ERLANDSSON 2011-11-23        #19437
Oj oj oj, här händer det grejer! Den ser verkligen stilig ut, Johnny Locon! Hur är den att köra?

Är det den lilla pluppen under sadeln som är batteriet? Det var verkligen litet i så fall! Mitt är betydligt större, men jag tycker det är helt OK att bära in varje gång ändå, det är ett bra handtag på det. Det går att ha en kasse och batteriet i samma hand. Men det hade naturligtvis inte varit någon nackdel om det varit mindre. Hur stor kapacitet är det på ditt? Får du ut 2-3 mil ur det så är det mer än mitt stora. Det håller i max två mil. Men då kör jag på maxeffekt i princip hela tiden.

Total kostnad för Nihola och elkit är 31 000 för mig. Då köpte jag i princip alla tillbehör som fanns för fem år sedan. Bara lågväxeln Schlumpf Mountaindrive kostade 4-5000 tror jag. Elkiten har sjunkit någon tusenlapp sedan jag skaffade.

JEPPE D 2011-11-23        #19438
Visst är den!

Jag tror jag har ungefär hälften av din kapacitet (det är den lilla som syns på bilden). Motorn hjälper max till med 60% och om man kör på lägsta elassit-läget så räcker den 3-4 mil men hjälper mest till i starten. Kör man på full elassit så kommer man cirka 1-1,5 mil beroende på last.

Den har även en lite mer avancerad dyrare motor som sitter vid tramporna och jag har hört att Johnny Loco (holländsk) tittar på en enklare billigare version i stil med er lösning. Den här kostar 10 000 extra för elassisten och kanske 30 000 komplett med delux-kapellet och riktigt skön soffa för 2 barn med 3-punktsbälte.

Jag hoppas de får en återförsäljare i Stockholm snart det underlättar lastcykellivet, har tipsat lite olika cykelbutiker.

JEPPE D 2011-11-23        #19439
http://www.defietsfabriek.se/ vid Södra Station i Stockholm har även fått in en el-assistdriven lastcykel men en tvåhjuling för en bit över 30 000. Ska testa den nästa vecka.

JOHAN ERLANDSSON 2011-11-23        #19440
OK, det kan nog stämma. Mitt batteri är på 0,36 kWh (36 Volt, 10 Ah och mina fysikkunskaper...). Det räcker ca. två mil och då kör jag, lat som jag är, på maxeffekt hela tiden. Mot slutet så är den bra trött.

JOHAN ERLANDSSON 2012-01-23        #19832
Efter drygt två års användning gav elmotorn upp häromveckan. Det var nog delvis mitt eget fel. Jag stod still i uppförsbacke med sonen i lådan och hade på full assist under flera sekunder trots att vi inte rörde oss, och till slut sa det knak. Det går att höra att något snurrar inne i navet, men det driver inte. Lite skumt, för det tyder ju på att det är någon slags växel som gått sönder, och det trodde jag inte det var i navmotorer. 

Jag har nu bytt till ett hjul utan elmotor. En fördel är iaf att cykeln blir väldigt mycket lättare...

Jag hinner inte meka just nu, men jag fick ett tips om en film där de visar hur man öppnar en navmotor. De starka magneterna gör att det blir lite pyssligt:


KJELL ANDERSSON 2012-01-23        #19835
Hej Johan,


Slå mig en signal så får vi prata om litet om din elmotor. Det är inte alls säkert att du har en sån motor som visas på klippet.

MVH

Kjell Andersson Zetelectric

ERIK SANDBLOM 2012-04-14        #20440

Foto Mikael Colville-Andersen

Här syns en Bullit med navmotor, ser ut att kanske vara från Bionx? Jag ser också två stycken Nihola och en Sorte Jernhest med orange låda.

Bilden tagen vid invigningen av Köpenhamns första cykelsupersti.

http://www.cykelsuperstier.dk/

LARS BRINCK 2012-04-25        #20552
Hej. Följer denna tråd med spänning :) hur går det? Har du fixat motorn? När jag pratar med min Nihola återförsäljare säger denne att det inte går att konvertera själv utan att ändra (svetsa om?) ramen för att fästet bak är för smalt. Hade du problem med det eller modifierade din cykelmek ramen?

JOHAN ERLANDSSON 2012-04-26        #20554
Kul att du följer Lars! Jag borde ha pratat med Kjell direkt, för det visade sig att han hade rätt. Jag har inte en sån motor. Min är lätt att ta isär, och det sitter en "vanlig" elmotor inne i navet som driver via plastkugghjul (planetväxel). Med stor sannolikhet har jag trasiga plastkugghjul som är relativt lätta att byta ut. Återkommer när det är fixat. Jag fick tänja ramen lite... Men det handlade om ett par millimeter.

KJELL ANDERSSON 2012-04-26        #20555
Hej Johan, jag anade nästan det. Har du fått ordning på det nu?

MVH


Kjell

LARS BRINCK 2012-05-04        #20580
Ingen modifiering av ramen alltså? Står i valet och kvalet om jag skall köpa en ny 2-hjulig el-lådcykel från Gamla Enskede lådcyklar (superfina cyklar - och billiga!) eller försöka hitta en beg Nihola och göra som du. Niholan är ju lite flakmoppe-charm :)

JOHAN ERLANDSSON 2012-05-05        #20581
Nej, ingen modifiering var nödvändig med EcoRide-motorn. Fick väl bända ett par millimeter som jag kan tänka mig att man inte gillar som cykeltillverkare, men det har iaf inte hänt något på de år jag använt den. Ett problem kan dock vara att få tag på bakhjulskonverteringskit, vet inte om de säljer dem längre.

Ja, det är ett svårt val, jag var nära att byta till en Bullitt för ett år sedan för att få upp hastighet och körglädje. Men lastkapaciteten och körsäkerheten vann den gången. Efter den där nyheten häromdagen om alla allvarliga cykelolyckor på grus och is så blir jag nog stärkt i det valet. När jag fick provköra en nästan ny Bullitt förra året så hade den redan skrapmärken i ramen efter en markkänning...

ERIK SANDBLOM 2012-05-05        #20582
Folksams propaganda är överdriven. Enligt VTI är det 23 procent av singelolyckorna där halt underlag angavs som bidragande orsak. Singelolyckorna står för 72% av det totala antalet cykelolyckor. 0,72 x 0,23 = 17% av olyckorna beror på halka/grus och jag tror de räknade med kanter och hål i cykelbanan där också.

VTI - Tema Cykel – skadade cyklister. Analys baserad på sjukvårdsregistrerade skadade i STRADA

JOHAN ERLANDSSON 2012-05-05        #20583
VTI säger 23 %, Folksam säger 70 %. Vem har rätt? Hur kan det bli sådan skillnad?

"70 procent är singelolyckor där man kör omkull på grund av rullgrus, snöhalka och dåligt underhållna cykelvägar."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-skadas-i-cykelolyckor-an-i-bilolyckor

ERIK SANDBLOM 2012-05-05        #20584
Det ena vill sälja dig en bilförsäkring och det andra vill vara ett renomerat forskningsinstitut, så jag vet vilket jag fäster störst vikt vid.

Folksams studie kanske begränsar sig till vissa tätorter? Eller så har DN råkat slarva med siffrorna.

JOHAN ERLANDSSON 2012-05-05        #20591


Idag var jag inne i EcoRide-butiken och fick hjälp att skruva bort kedjekransen, samt fick med mig en insats med planethjul hem. Vi gissar att det är dessa planethjul i plast som har gett upp inne i navmotorn.


Frågan är nu hur jag får upp locket? Min gissning är att det krävs ett specialverktyg som passar i de tre hålen, och så skruvar man bort locket? Vad tror ni?

JOHAN ERLANDSSON 2012-06-19        #20875

ÄNTLIGEN är elassisten igång på Niholan igen. Har haft en fin kväll där jag körde en hel del last längs solnedgången vid Röda Sten och gjorde en liten flicka väldigt glad också när hon fick åka en tur. Nihola med elassist är inget dåligt fordon alls!

Det var en utmaning att få loss locket till motorn som satt väldigt hårt. Efter en natt med rostlösningsmedel samt ett specialtillverkat verktyg gick det dock. Precis som väntat var det inget kvar av plastkugghjulen, se bilden. Men vi fick ju en begagnad kassett av EcoRide så det var bara att byta ut. Efter det pilliga lödandet av åtta ledare samt på med krympslangar så fick jag igång elassisten. Nöjd och glad! Men nästa dag -stendött. Mycket knäckande. Jag kunde inte lista ut vad som var fel. Så gick den igen! Supernöjd. Och så helt död. Knäckt igen. Belysningen funkade så det var inte batteriet det var fel på. Kunde det vara styrboxen som gett upp? Eller elmotorn? Eller släppte någon av mina lödningar? Till slut kom jag på det, det var bara dålig kontakt mellan batteri och anslutningen. Batteripolerna har nog helt enkelt ärgat eller något de åtta månaderna som batteriet varit oanvänt. Lite gnuggande, sen var det kontakt igen! UNDERBART!

Något man kan fundera lite över i efterhand är om denna typ av elmotor är bästa valet till lastcyklar. De är ju designade för den belastning som en vanlig tvåhjulig cykel orsakar.

JOHAN ERLANDSSON 2014-05-02        #23249
Efter tredje sönderkörda uppsättningen plastkugghjul har jag nu övergett Ecoride/Bafang/8-fun-motorn och satt på Sunstar iBike med metallkugghjul. Väsnas en del, men håller förhoppningsvis. Och så får jag fördelarna från en vevaxelassist också.

MAGNUS BILLBERGER 2014-05-03        #23251
Vad är fördelarna med dessa motorer med utväxling? Till min trike har jag en borstlös motor där den enda rörliga delen är själva axeln. Det som kan slitas är vad jag kan se kullagren på bägge sidor.

JOHAN ERLANDSSON 2014-05-03        #23252
Mindre, billigare och lättare.

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3226 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik