Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel    Resor övrigt   

Låt den tyngre trafikanten ta det större ansvaret!

ERIK SANDBLOM 2009-10-22        #12604

Transportstyrelsen vill införa väjningsplikt för bilister som korsar en cykelöverfart. Foto från Nederländerna av David Hembrow.

Nederländerna är världens säkraste cykelland. Det har jag skrivit om tidigare. I Nederländerna är inställningen att det inte är cyklisterna som är farliga. Det är bilar och bilister som är farliga, säger transportministeriet i broschyren "Cycling in the Netherlands". Det för med sig att bilisten nästan alltid bär ansvaret när det sker en kollision med en cyklist, och att bilister bör anpassa hastigheten där cyklister delar vägbanan.

Nu föreslår svenska Transportstyrelsen ett litet steg i den riktningen. Väjningsplikt införs för förare som korsar en cykelöverfart. Syftet är att öka framkomligheten för cyklister och att förenkla reglerna. Transportstyrelsen hoppas också att detta minskar motortrafikens hastigheten i närheten av cykelöverfarterna.

Cyklister tycker inte om att göra onödiga stopp, och det har en fysikalisk delförklaring. På en väg där cyklister måste stanna var hundrade meter så krävs det 500 watt för att uppnå samma fart som 100 watt skulle ge på en väg utan stopp. En vanlig cyklist alstrar ungefär 100 watt, och 500 watt klarar bara topptränade elitcyklister. Det gör att cyklisterna måste sakta ner dramatiskt på sträckor med många stopp.

Även i England föreslås liknande regler som i Nederländerna. Där föreslår transportministeriets cykelorgan Cycling England att det tyngre fordonet ska bära ansvaret vid kollisioner.

Man kan dra en parallel mellan den sk zebralagen som lade ett större ansvar på motortrafiken att stanna för fotgängare vid övergångställen.

Fietsberaad: Cycling in the Netherlands

Transportstyrelsen: Översyn av trafikregler vid cykelöverfarter och cykelbanor

Ekot: Cyklister föreslås få företräde vid överfart

University of California, Berkeley: Bicycle Physics

The Times: Cycling plan to blame drivers for all crashes



ERIK SANDBLOM 2009-10-22        #12605

Se upp för de farliga barnen!

Det gläder mig att man alltmer tänker i termer av att förare av tunga fordon har större ansvar än fotgängare och förare av lätta fordon. Vill man att folk ska gå och cykla mer, så måste fotgängarna och cyklisterna uppleva att de prioriteras och att de får en trevlig färd utan onödiga stopp.

Men det finns exempel på att man tänker baklänges, att det är de besvärliga fotgängarna som utgör ett hinder för bilisterna.

Ekot rapporterade till exempel i mars 2008 om att skolbarn i Kristianstad skulle få särskilda jackor utrustade med sändare. Sändarna gör att blinkande lampor tänds vid hållplatsen, så att bilister och bussförare varnas för att det finns barn i närheten. Det lite märkliga med upplägget är att det anses föreligga behov av varningslampor för att det finns barn i närheten. Det är ju inte barnen som är farliga, utan bilisterna. Ska det varnas så bör det principiellt sett vara bilarna som får reflexfolie som på polisbilar och ambulanser, samtidigt som saftblandare går igång automatisk när bilisterna närmar sig. Detta enligt principen att det är bilar som är farliga, inte barn.

I inslaget nämns också att man inför 30-gräns på prov vid hållplatserna. Det är rätt väg att gå! Angrip hotet och inte offret.
Ekot: Sändare på barn kan minska bussolyckor

I ett annat inslag på Ekot från september i år berättas om att vägarbetare ska få särskilda armband, som vibrerar när det kommer en bil i hög hastighet mot vägarbetsplatsen. Tanken är alltså att vägarbetarna ska springa och gömma sig när bilisterna närmar sig i hög fart. Återigen försöker man åtgärda symptomen, det vill säga överkörda vägarbetare, istället för sjukdomen, att en del bilister kör hänsynslöst, vårdslöst och för fort. Man lägger skulden på offret istället för på förövaren.

Det rätta är förstås att angripa hotet, till exempel genom att lägga in farthinder som tar ner bilisternas hastigheter.

Ekot: Vibrerande armband ska minska olyckor

ERIK SANDBLOM 2009-10-22        #12607


ERIK SANDBLOM 2010-01-25        #13609



Sydsvenska Dagbladet: Regeringen tvekar om ny cykellag

Mattias Carlsson kommenterar:  

Intressant exempel på bilen är prioriterad i trafiken. Avvikelser från bil-normen ses som ofta som säkerhetsrisker. Ett exempel från artikeln är att Transportstyrelsens utredare om väjningsplikt vid cykelöverfarter säger att: "Obevakade cykelöverfarter ska bara få finnas där det inte går att köra fortare än 30 km/tim. Alla andra ska bort", och av den anledningen skulle exemepelvis uppemot hälften av cykelöverfarterna i Lund behöva tas bort. Men om utredaren istället hade valt att vända på perspektivet så hade han kunnat säga att biltrafikens hastighet bör begränsas till 30 km/h i områden där det finns obevakade cykelöverfarter....

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3213 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik