|
Resor övrigt Cykel Bilister skrämmer bort fotgängare och cyklister. Nu är det bevisat!
Det är inte vägarna eller cyklisterna som är farliga, det är bilisterna. Foto Amsterdamize Självklart skrämmer bilister bort fotgängare och cyklister från vägarna, och nu finns det en vetenskaplig studie som visar det. Studien visar att hela sex gånger så många fotgängare går längs tvåfiliga gator jämfört med fyrfiliga. I Kina har cyklingen minskat fortare än bilismen ökat, för att det blivit för läskigt på vägarna. I takt med att biltrafiken ökar så minskar andelen barn i Sverige som själva går eller cyklar till skolan. Från sjuttiotalet minskade andelen från över 90 procent av 7-9 åringarna på 1970-talet till under 80 procent på 1990-talet. När Vägverket undersökte hur många barn upp till 15 år som gick eller cyklade till skolan 2006 var andelen bara 58 procent. I Sverige är i princip alla överens om att gång- och cykelbanenätet måste byggas ut för att skydda mjuka trafikanter. Men ibland verkar det som att man glömmer varför det behövs. Det är ju inte så att människor inte kan gå utan gångbana, eller inte kan cykla utan cykelbana. Faktum är att det redan finns ett allmänt, rikstäckande vägnät som alltså är allmänt, det vill säga, öppet för alla trafikanter, även dem som inte kör bil. Cykelbanor har diskuterats mycket länge. 1934 var det brittiska cykelfrämjandet CTC emot cykelbanor av princip. Man ville hellre att det allmänna vägnätet skulle bli mer cykelvänligt. Istället för cykelbanor ville CTC bygga särskilda motorvägar där bilisterna kunde härja fritt. Tyvärr kan vi idag konstatera, både i Sverige och England, att motortrafiken i praktiken härjar fritt både på motorvägarna och resten av det allmänna vägnätet. På många platser har cykelbanan förvandlats till allmänna vägen för cyklister, fotgängare, mopedister och ryttare, medan den egentliga allmänna vägen i praktiken förvandlats till en ren bilväg. Men än finns möjlighet att göra något konstruktivt av detta. Eftersom vi nu har ett omfattande nät av motorvägar och vajervägar, så är det kanske rimligt att resten av det allmänna vägnätet görs mer välkomnande för mjuka trafikanter. Tidigare studier visar att trafiksäkerheten ökar ju fler fotgängare och cyklister man har. Streetsblog: Report: Tame Traffic, and More People Will Choose to Walk and Bike Who owns the roads? How motorised traffic discourages walking and bicycling av P L Jacobsen. The Guardian: 75 years after the UKs first cycle lane opened, the same debates rage on Todays cyclists would jump at the chance to ride on the wide, separate lanes that in 1934 received only a frigid welcome Göteborgs-Posten 19 oktober 2007: Barns rörelsefrihet i samhället minskar alltmer av Johan Faskunger på Folkhälsoinstitutet. Streetswiki: Safety in Numbers Se också tidigare artiklar på Ecoprofile: Mp: Inför bilfri zon runt alla skolor! Låt den tyngre trafikanten ta det större ansvaret! De flesta rör sig inom tio kilometer Nederländerna: Världens säkraste cykelland Bilberoende gör folk feta?
I SDS för några dagar sedan: Regeringen tvekar om ny cykellag http://sydsvenskan.se/bil/article623215/Regeringen-tvekar-om-ny-cykellag.ht
Kami. Intressant exempel på bilen är prioriterad i trafiken. Avvikelser från bil-normen ses som ofta som säkerhetsrisker. Ett exempel från artikeln är att Transportstyrelsens utredare om väjningsplikt vid cykelöverfarter säger att:
"Obevakade cykelöverfarter ska bara få finnas där det inte går att köra fortare än 30 km/tim. Alla andra ska bort",
och av den anledningen skulle exemepelvis uppemot hälften av cykelöverfarterna i Lund behöva tas bort.
Men om utredaren istället hade valt att vända på perspektivet så hade han kunnat säga att biltrafikens hastighet bör begränsas till 30 km/h i områden där det finns obevakade cykelöverfarter.... http://sydsvenskan.se/bil/article623215/Regeringen-tvekar-om-ny-cykellag.ht
Intressanta länkar och synpunkter Kami och Mattias. Vi har redan en tråd om cykelöverfarter här:
Låt den tyngre trafikanten ta det större ansvaret!
Jag är cyklist och har andra problem i trafiken. För min del är det andra cyklister som är den största risken att jag skadar mig. Tyvärr så saknar majoriteten av mina medcyklister i min hemstad totalt omdöme d.v.s. cyklar på fel sida, rakt ut i korsningar, på bredden över en cykelväg och vägarar flytta sig är bara några av exemplen. Bilisterna däremot stannar och släpper förbi i 99% av fallen även när dom har företräde p.g.a. cyklisternas dåliga omdöme, dom är helt enkelt rädda krocka. Det kanske är på tiden att vi inför körkort på cykel också. Ett politiskt problem med att gynna cyklister är att man då missgynnar personbilsindustrin som sysselsätter ett stort antal svenskar, själv känner jag mig splittrad i den frågan.
Petter, jag har cyklat i Köpenhamn, Göteborg och Stockholm och tycker att cyklisterna i Stockholm är sämst. Jag tror det beror på att Stockholm haft den snabbaste ökningen i cyklandet och att det därför finns många ovana cyklister där. Det är ju inte samma sak att cykla i stan, som att cykla på landet där man har hela vägen för sig själv. Så jag tror problemet delvis rättar sig självt. I Göteborg finns två cyklande poliser, och jag tror de har förbättrat cyklisternas beteende:
Beträffande bilindustrin så är det ju så att tiderna förändras. I USA finns det fler bilar än körkort. I Sverige bor hälften av befolkningen mindre än fem kilometer från jobbet. Vi kan inte köra bil för att rädda bilbranschen, det funkar inte.
Angående cyklisters lägre regellydnad så måste man väga in att en cykel är ett helt annat fordon än en bil. Det är snarast i undantagsfall som cyklister kan råka allvarligt skada andra människor. När det gäller bilar så är det tvärtom regel att oskyddade trafikanter som råkar hamna i vägen löper stor risk att dö. Även vid en så till synes låg hastighet som 30 km/h blir det så allvarliga skador att 10 % avlider. http://www.ntf.se/Stockholm/default8371.asp
Själv föredrar jag att inte skada mig alls, den risken skulle minska betydligt om cyklisterna bara blir bättre på att följa regler. Cyklande poliser skulle kunna var en del av lösningen. Som bonuseffekt skulle trafiken flyta på bättre.
Mer biltrafik gör att boende längs en gata har färre vänner och bekanta bland grannarna. Källa Donald Appleyard. Livable streets. Berkeley: University of California Press, 1981.
Gästbloggare Christian Juul: Det skall vara möjligt att ta cykeln Nu är det förbjudet att cykla på Ölandsbron. Från att ha haft en fil i vardera riktningen för motorfordon samt en cykel- och gångväg, har den byggts om så att den har två filer i vardera riktningen för motorfordon. Cykelfrämjandet har överklagat beslutet. Cykelfrämjandet har också ansökt om tillstånd för att demonstrera mot cykelförbudet på 1 maj. Samma Polismyndighet som har stöttat Länsstyrelsens cykelförbud, har med stöd av samma vägverksmyndighet som också stöttat Länsstyrelsens cykelförbud, meddelat att det inte blir nåt demonstrationstillstånd. Min kommentar: det är bilisterna som är farliga, inte cyklisterna...
Man kanske skulle börja kalla ölandsbron för "Cykelbron" på ungefär samma sätt som de kommuner som planerar för att alla ska äga bil kallar sig för cykelstäder. Det centrala i inlägget är dessutom att man på fler och fler vägar förbjuder cyklister av säkerhetsskäl. Cyklandet inskränks med cyklisternas egen säkerhet som argument. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2)
|