Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.
Gästartikel från YIMBYGästartikel från Världens EkoGästartikel från Klimataktion

Samhällsplanering    Bil    Cykel   

Peab lovar cykelstadsdel - bygger bilförort

THEODOR ADOLFSSON 2010-02-17        #13839

Peabs reklam för Porslinsfabriken


Peab gör i måndagens Göteborgs-Posten reklam för området Porslinsfabriken. I annonsen ges intrycket av att Peab här har frångått det funktionalistiska idealet som är i princip allenarådande sedan 30-talet och nu återigen har börjat bygga områden där privatbilismen inte är det viktigaste transportmedlet. I annonsen frågar någon sig vad man ska med bilen till i det nya området eftersom det går så lätt att cykla.

Peab svarar med att omge husen med närmare 100 parkeringsplatser och att bygga ett underjordiskt garage under hela området. Detta innebär att det kommer att finnas långt fler parkeringsplatser än lägenheter. Uppenbarligen kommer bilen att vara var mans egendom även i detta område.

Dock har man säkert lagt till några cykelparkeringar. För detta ska Peab få den uppmärksamhet som de förtjänar, vilket kanske skulle kunna vara en ögonblickslång ögonbrynshöjning.

I övrigt känner man igen sig i förortsromantiken. Området är som sagt delvis omgivet av parkeringsplatser och på övriga sidor dominerar vägar. Några butikslokaler kommer inte att byggas i området utan för de dagliga inköpen får man söka sig någon annanstans. Den här sortens planering har alltid visat sig vara väldigt effektiv för att minimera allt som hör stadslivet till. Något city living kommer det således inte att bli för de som väljer att flytta in i området. Istället blir detta en i raden av bilcentrerade förorter som i snart ett sekel har dominerat (anti)stadsplaneringen.

I rättvisans namn ska tilläggas att det är Göteborgs kommun som bär skulden för det stora antalet parkeringar. Liksom övriga expansiva kommuner så tvingar de byggbolagen att uppföra ett visst antal parkeringar per hushåll, vanligtvis en bra bit över en.


Källor:

Kvarteret Porslinsfabriken

Yimby om området

Yimby (Erik Sandblom) om parkeringsnormen

Hyllning av Peabs projekt på bloggen Cykelsmart





ERIK SANDBLOM 2010-02-17        #13841



Heja Theodor!

Man bör understryka att kunderna till nyproducerade lägenheter inte har någon valfrihet idag. Inte ens Peab har fått bestämma antalet p-platser. För att få bygglov har de tvingats rätta sig efter parkeringsnormen, det vill säga kommunens generella, tvingande miniminivåer på bilparkering. Parkeringsnormen gäller alla byggen, inte bara Peabs, så den kund som vill ha en nybyggd lägenhet utan att betala för p-plats kan känna sig blåst. Det finns inga såna lägenheter! Det har kommunen sett till.


IVAN LILJEGREN 2010-02-17        #13845
Som boende på centrala Hisingen håller jag inte riktigt med i kritiken. 
Som Erik skriver är P-normen kommunal.
I övrigt så tycker jag Porslinsfabriken ligger bra till både för cykling och kollektivåkande, granne som den är med både stomcykelbana och kollektivknutpunkt på Hjalmar Brantingsplatsen.
Närmaste stormarknad är Coop Forum som verkligen ligger på gångavstånd, vilket annars är ganska ovanligt.
På närmare håll finns det lilla affärscentrat vid Backa Teater där finns bl a en välsorterad asiatisk livsmedelsbutik med låga priser. Tillika finns ett antal kvarterskrogar inom rimligt avstånd.
Och när Backaplan om tio år förhoppningsvis är ombyggd till blandstad med 5000 (? har jag för mig det står i översiktsplanen?) bostäder så tror jag det lokala affärslivet kan bli än tätare.
Om det nu byggs hundratals P-platser på grund av byggnormen så borde man kunna konvertera dessa till bilpoolsplatser och säkra cykelgarage (kan behövs pga det centrala läget).

THEODOR ADOLFSSON 2010-02-17        #13846



"Som Erik skriver är P-normen kommunal."

Det är sant att Peab antagligen inte är de som bestämt att det ska vara så här mycket parkeringar. Det ger dem dock inte rätt att måla upp en helt annan bild än den faktiska.

Att närområdet har en del service är bra men gör inte just detta projekt bättre i sig. Byggprojekt bör bedömas efter egna meriter och inte efter vad som råkar ligga i närheten. Det här projektet tillför inte något till staden i stort annat än en relativt gles befolkning och en mycket hög biltäthet. Istället för att skylta med parkeringar, glasväggar och låsta portar hade man kunnat bygga in kvarteret i befintlig stadsstruktur och skapat en levande bottenplan och en privat innergård för de boende.

"Om det nu byggs hundratals P-platser på grund av byggnormen så borde man kunna konvertera dessa till bilpoolsplatser och säkra cykelgarage (kan behövs pga det centrala läget)."

Det går säkert men så mycket plats kommer aldrig att behövas till bilpool och cykelplatser. Istället har man investerat in sig i något som ökar trafikproblemen, bullret och flera globala miljöproblem som är mycket akuta.

ELEONORA HORN 2010-02-17        #13847
Theodor:
"Att närområdet har en del service är bra men gör inte just detta projekt bättre i sig. Byggprojekt bör bedömas efter egna meriter och inte efter vad som råkar ligga i närheten."

Är det inte smart att bygga där det finns service i området?

THEODOR ADOLFSSON 2010-02-17        #13848
"Är det inte smart att bygga där det finns service i området?"

Jo, det är utmärkt. Det blir dock ännu bättre om de också själva tillför service till sitt närområde. Om man gör reklam för ett cityliv kan man också kräva att det finns något stadsliv att tala om i kvarteret. Detta skulle man kunna skapa genom att bygga husen utmed eventuella gatustråk istället för att lägga till gräs och parkeringar mellan gatorna och husen. Sådant tar effektivt bort allt stadsliv från området. Att bryta upp kvarteret bidrar också till att antalet människor i kvarteret blir lägre samt att man gör hela kvarteret till ett halvoffentligt rum vilket ytterligare skrämmer bort eventuella stadsflanerare. Det finns en anledning till att populära gator i städerna har väl avgränsade gaturum som inte slutar i en gräsmatta som samtidigt är de boendes bakgård.

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Återanvändande/upcycling (1)
Böcker (2)
Magasin (3)
Miljökonsult (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2765 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen