Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Markbunden kollektivtrafik   

Spårväg utan konventionell räls

ROBERT ENGLISH 2010-05-19        #14840
Som en av de få trådbusskramarna på denna site blir jag givetvis glad när jag läser om detta franska initiativ i tidningen Ny Teknik. I Clermont-Ferrand invigdes 2006 en spårväg på gummihjul och med en mitträl som styr vagnarna. I Caen norr om Paris finns också en spårvagn på gummihjul, liksom i Nancy, men den använder sig av dubbla luftledningar, precis som en trådbuss. Liksom vagnarna i Clerment-Ferrand styrs den automatiskt av en räl i gatan, men den kan också styras manuellt av föraren, som en vanlig buss. Och inte nog med det. Liksom en modern trådbuss kan den lämna ledningssträckningen och köra kortare sträckor på sina batterier.

Dessa tar passagerarantal som en spårvagn och borde vara billigare ur investeringssynpunkt.



ERIK SANDBLOM 2010-05-20        #14852

Men blir det verkligen billigare ur investeringssynpunkt? Man måste ju lägga räls ändå, mitträlen som styr vagnarna. Dessutom har man problemet med att hjulen rullar på exakt samma ställe hela tiden. Det ökar slitaget på asfalten. Med vanlig räls så slipper man det problemet eftersom räls är mer slitstarkt än asfalt eller betong.

Men konventionella trådbussar är nog inte så dumt. Det finns i Landskrona.


ROBERT ENGLISH 2010-05-24        #14869
Trådbussar finns i drygt 300 andra städer här på planeten som jag skrivit tidigare i en annan tråd! Det verkar bara vara så himla svårt att få upp ögona för dem här i Sverige. Det senaste tokeriet är att bygga en halvmessyr till spårvagn (jag gillar spårvagn så det är inte det) från Norrmalmstorg till Centralstation i kungliga huvudstaden, men utan att göra det underarbete som krävs vilket gör att den måste byggas om senare. Vad gör man inte för billiga (dyra i längden) politiska poäng. Om de åtminstone hade gjort det ordentligt.

ROBERT VESTIN 2010-05-25        #14881
Hur långa avstickare från nätet kan en modern trådbuss göra, d.v.s hur långt kör den på enbart batterier?

ROBERT ENGLISH 2010-05-26        #14891
Kortare sträckor skulle jag tro, ungefär som i artikeln i ny teknik. Batteritekniken är begränsande. Läs mer här om varför de är ett bra och snabbt sätt att implementera renare kollektivtrafik.
http://www.lowtechmagazine.com/2009/07/trolleytrucks-trolleybuses-cargotrams.html


Logga in för att svara


Produkter

Konferenstjänster (2)
Elcyklar (49)
Trikar (16)
Elmotorcyklar (1)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Elmopeder (5)
Cykelleasing (2)
Konverteringskit elcykel (3)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3211 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik