|
Markbunden kollektivtrafik Spårväg utan konventionell räls
Som en av de få
trådbusskramarna på denna site blir jag givetvis glad när jag läser om detta franska initiativ i tidningen Ny Teknik. I Clermont-Ferrand invigdes 2006 en spårväg på gummihjul och med en
mitträl som styr vagnarna. I Caen norr om Paris finns också en spårvagn på gummihjul, liksom i
Nancy, men den använder sig av dubbla luftledningar, precis som en trådbuss.
Liksom vagnarna i Clerment-Ferrand styrs den automatiskt av en räl i gatan,
men den kan också styras manuellt av föraren, som en vanlig buss.
Och inte nog med det. Liksom en modern trådbuss kan den lämna
ledningssträckningen och köra kortare sträckor på sina batterier. Dessa tar passagerarantal som en spårvagn och borde vara billigare ur investeringssynpunkt.
Men blir det verkligen billigare ur investeringssynpunkt? Man måste ju lägga räls ändå, mitträlen som styr vagnarna. Dessutom har man problemet med att hjulen rullar på exakt samma ställe hela tiden. Det ökar slitaget på asfalten. Med vanlig räls så slipper man det problemet eftersom räls är mer slitstarkt än asfalt eller betong. Men konventionella trådbussar är nog inte så dumt. Det finns i Landskrona.
Trådbussar finns i drygt 300 andra städer här på planeten som jag skrivit tidigare i en annan tråd! Det verkar bara vara så himla svårt att få upp ögona för dem här i Sverige. Det senaste tokeriet är att bygga en halvmessyr till spårvagn (jag gillar spårvagn så det är inte det) från Norrmalmstorg till Centralstation i kungliga huvudstaden, men utan att göra det underarbete som krävs vilket gör att den måste byggas om senare. Vad gör man inte för billiga (dyra i längden) politiska poäng. Om de åtminstone hade gjort det ordentligt.
Hur långa avstickare från nätet kan en modern trådbuss göra, d.v.s hur långt kör den på enbart batterier?
Kortare sträckor skulle jag tro, ungefär som i artikeln i ny teknik. Batteritekniken är begränsande. Läs mer här om varför de är ett bra och snabbt sätt att implementera renare kollektivtrafik. http://www.lowtechmagazine.com/2009/07/trolleytrucks-trolleybuses-cargotrams.html Logga in för att svara |
Konferenstjänster (2) Elcyklar (49) Trikar (16) Elmotorcyklar (1) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Elmopeder (5) Cykelleasing (2) Konverteringskit elcykel (3)
|