Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Vindkraft    Båt   

Skörda energi med segelbåt

JOHAN ERLANDSSON 2010-06-01        #14921




Nya arbetsuppgifter för världens fiskeflottor kanske? Skörda energi istället för fisk! Gör så här: Ta en så stor segelbåt som möjligt. Plocka upp energin från någon propellerliknande lösning i vattnet som får driva en generator. Splitta upp vatten till vätgas av den producerade elen, åk in och lasta av vätgasen när tankarna är fulla innan du ger dig ut på nästa skörderunda. Ja, varför borde inte det vara en realistisk idé? Densiteten i vattnet är hög, segelbåtar är enkel, beprövad teknik och vi vet hur man spjälkar vatten till vätgas. Enda som kanske behöver utvecklas är väl vätgaslagringen. 

Svenska OZecoDrive har sen tidigare en lösning för att ladda fritidssegelbåtens batterier med propellern.



PETTER LINDBERG 2010-06-02        #14929

Jag är inte så positiv till att ha en propellerliknande lösning i vattnet då de riskerar att skada större marina djur såsom valar, hajar m.m. Vi bör vara rädd om de valar som finns kvar.

Vågkraft med bojar tror jag är ett bättre alternativ.


ERIK SANDBLOM 2010-06-02        #14930

Petter, vanligt fiske är dessvärre inte särskilt val- eller hajvänligt. Ibland äter man upp hajen t ex. Det brukar vara syftet med fisket.

Idag sker mycket av fiskandet genom trålning vilket innebär att man lägger ut ett stort nät och drar upp allt som fastnar i nätet. Det som inte önskas slängs tillbaka och detta kallas bifångst. När man trålar efter räkor kan bifångsten utgöra hela 90 procent av den totala fångsten.

Greenpeace: Bifångst

Att ordna nya arbetsuppgifter för världens fiskeflottor som Johan skriver vore alltså angeläget, och troligen en stor vinst för djurlivet i haven.


PETTER LINDBERG 2010-06-02        #14931

Nu har jag inte på något sätt försvarat fiske genom trålning, med en växande befolkning hoppas jag att man övergår till mer skonsamt fiske medan efterfrågan ökar. Valar och hajar har tyvärr tagit mycket stryk och det är därför jag inte ser vindkraftverksliknande saker står på havsbotten som den bästa lösningen.

För övrigt tycker jag att Johans idé är bra. 


JOHAN ERLANDSSON 2010-06-02        #14934
Ja, tyvärr kan jag inte ta åt mig äran för den här idén...

Kanske var det av haj- och valskyddsskäl som idémakarna föreslog något annat är propellrar (som jag inte riktigt förstår):

 "The ships would tow hydropower generators consisting of two wing-like underwater blades that would be made to oscillate by the force of the water as they plough through it. This motion would turn a crankshaft connected to a generator."

Men jag tänker att det borde gå att göra haj- och valsäkra propellrar också om man verkligen vill? Till exempel med en ring runt, eller kanske kapsla in propellern med ett galler.

DAVID LARSSON 2010-06-03        #14938
Om tanken är att det är vindenergi som ska driva båten och omvandlas till en oscillerande rörelse när "vingarna" åker igenom vattnet - borde det då inte vara mer effektivt att omvandla vindenergin direkt (med vindsnurror ovanför vattnet)?

JOHAN ERLANDSSON 2010-06-10        #15004
De argumenterar här med att vatten har högre densitet än luft, samt att det är svårt att bygga vindkraftverk mitt ute i havet (där det blåser bra).

JONAS KARLSSON 2010-06-11        #15017
Problemet är ju att en segelbåt kräver besättning vilka skall ha lön så det borde bli ganska ordentligt mycket dyrare att skörda energi så här jämfört med vågkraftsbojar eller vindsnurror som sköter sig ganska mycket själva förutom vid reparationer.

MIKAEL ELIASSON 2010-06-13        #15019



Fast om man ser det ur en annan synvinkel så skapar man arbetstillfällen! Det behövs fler arbetstillfällen i den svenska sjöfartssektorn.

Fast om man ska se det ur en verklighetsförankrad bild så är sjöfolk billiga för rederierna. Ändå ser man en utveckling mot utflaggningar och låglönepersonal. Med bekvämlighetsflagg så kan redarna köra med burmeser i besättningen för en dollar om dagen. Ingen större kostnad eftersom det i allafall inte är säkert att de ens får ut den lönen, de gör en 10 månader eller mer ombord och får träffa sin familj nåra veckor innan det är dags igen.

Nu kommer jag nog ifrån ämnet lite men det är intressant att rättvisemärkta produkter kommer hit till sverige utan att någon bekymrar sig om under vilka omständigheter de har transporterats, vare sig ur miljöhänseende eller arbetsmiljömässigt. Det rättvisemärkta kaffe du dricker kan mycket väl vara hitfraktat av burmeser för en dollar om dagen. Men det är ingen som vet och ingen som frågar. Jag anser att sjöfartsnäringen är en osynliggjord bransch men som faktiskt spelar en enorm roll i hur vi skall lösa transporter på ett vettigt sätt i fortsättningen. Det bästa vore förstås om man inte behövde transportera saker kors och tvärs runt jorden.

Förr fanns det ett väl fungerande system av båtar av varierande tonnage som gick upp och ned längs de svenska kusterna och skötte mycket av de transporter som nu ligger på långtradare. Så fastän man bränner enorma mängder bunker så tar man i gengäld stora volymer på en båt.


Logga in för att svara


Produkter

Småskalig vindkraft (33)
Vindandelar (2)
Varmvattensparande produkter (4)
Energimätare (3)
Standby-stoppare (1)
El (3)
Solceller (2)
Energikonsulter (2)
Värmeväxlare för varmvatten (2)
Belysning (1)
Solfångarsystem (2)
Hybridsystem solceller/vindkraft (4)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3213 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik