|
Vindkraft Båt Skörda energi med segelbåt
Nya arbetsuppgifter för världens fiskeflottor kanske? Skörda energi istället för fisk! Gör så här: Ta en så stor segelbåt som möjligt. Plocka upp energin från någon propellerliknande lösning i vattnet som får driva en generator. Splitta upp vatten till vätgas av den producerade elen, åk in och lasta av vätgasen när tankarna är fulla innan du ger dig ut på nästa skörderunda. Ja, varför borde inte det vara en realistisk idé? Densiteten i vattnet är hög, segelbåtar är enkel, beprövad teknik och vi vet hur man spjälkar vatten till vätgas. Enda som kanske behöver utvecklas är väl vätgaslagringen. Svenska OZecoDrive har sen tidigare en lösning för att ladda fritidssegelbåtens batterier med propellern.
Jag är inte så positiv till att ha en propellerliknande lösning i vattnet då de riskerar att skada större marina djur såsom valar, hajar m.m. Vi bör vara rädd om de valar som finns kvar. Vågkraft med bojar tror jag är ett bättre alternativ.
Petter, vanligt fiske är dessvärre inte särskilt val- eller hajvänligt. Ibland äter man upp hajen t ex. Det brukar vara syftet med fisket. Idag sker mycket av fiskandet genom trålning vilket innebär att man lägger ut ett stort nät och drar upp allt som fastnar i nätet. Det som inte önskas slängs tillbaka och detta kallas bifångst. När man trålar efter räkor kan bifångsten utgöra hela 90 procent av den totala fångsten. Att ordna nya arbetsuppgifter för världens fiskeflottor som Johan skriver vore alltså angeläget, och troligen en stor vinst för djurlivet i haven.
Nu har jag inte på något sätt försvarat fiske genom trålning, med en växande befolkning hoppas jag att man övergår till mer skonsamt fiske medan efterfrågan ökar. Valar och hajar har tyvärr tagit mycket stryk och det är därför jag inte ser vindkraftverksliknande saker står på havsbotten som den bästa lösningen. För övrigt tycker jag att Johans idé är bra.
Ja, tyvärr kan jag inte ta åt mig äran för den här idén... Kanske var det av haj- och valskyddsskäl som idémakarna föreslog något annat är propellrar (som jag inte riktigt förstår): "The ships would tow hydropower generators consisting of two wing-like underwater blades that would be made to oscillate by the force of the water as they plough through it. This motion would turn a crankshaft connected to a generator." Men jag tänker att det borde gå att göra haj- och valsäkra propellrar också om man verkligen vill? Till exempel med en ring runt, eller kanske kapsla in propellern med ett galler.
Om tanken är att det är vindenergi som ska driva båten och omvandlas till en oscillerande rörelse när "vingarna" åker igenom vattnet - borde det då inte vara mer effektivt att omvandla vindenergin direkt (med vindsnurror ovanför vattnet)?
De argumenterar här med att vatten har högre densitet än luft, samt att det är svårt att bygga vindkraftverk mitt ute i havet (där det blåser bra).
Problemet är ju att en segelbåt kräver besättning vilka skall ha lön så det borde bli ganska ordentligt mycket dyrare att skörda energi så här jämfört med vågkraftsbojar eller vindsnurror som sköter sig ganska mycket själva förutom vid reparationer.
Fast om man ser det ur en annan synvinkel så skapar man arbetstillfällen! Det behövs fler arbetstillfällen i den svenska sjöfartssektorn. Fast om man ska se det ur en verklighetsförankrad bild så är sjöfolk billiga för rederierna. Ändå ser man en utveckling mot utflaggningar och låglönepersonal. Med bekvämlighetsflagg så kan redarna köra med burmeser i besättningen för en dollar om dagen. Ingen större kostnad eftersom det i allafall inte är säkert att de ens får ut den lönen, de gör en 10 månader eller mer ombord och får träffa sin familj nåra veckor innan det är dags igen. Nu kommer jag nog ifrån ämnet lite men det är intressant att rättvisemärkta produkter kommer hit till sverige utan att någon bekymrar sig om under vilka omständigheter de har transporterats, vare sig ur miljöhänseende eller arbetsmiljömässigt. Det rättvisemärkta kaffe du dricker kan mycket väl vara hitfraktat av burmeser för en dollar om dagen. Men det är ingen som vet och ingen som frågar. Jag anser att sjöfartsnäringen är en osynliggjord bransch men som faktiskt spelar en enorm roll i hur vi skall lösa transporter på ett vettigt sätt i fortsättningen. Det bästa vore förstås om man inte behövde transportera saker kors och tvärs runt jorden. Förr fanns det ett väl fungerande system av båtar av varierande tonnage som gick upp och ned längs de svenska kusterna och skötte mycket av de transporter som nu ligger på långtradare. Så fastän man bränner enorma mängder bunker så tar man i gengäld stora volymer på en båt. Logga in för att svara |
Småskalig vindkraft (33) Vindandelar (2) Varmvattensparande produkter (4) Energimätare (3) Standby-stoppare (1) El (3) Solceller (2) Energikonsulter (2) Värmeväxlare för varmvatten (2) Belysning (1) Solfångarsystem (2) Hybridsystem solceller/vindkraft (4)
|