|
Markbunden kollektivtrafik Trångt på järnvägen - pendeltågstrafik försämras
Grafik från Östgötatrafikens hemsida. Trafikverket har beslutat att flytta på sex pendeltågsavgångar mellan Linköping och Norrköping, som hittils gått var tjugonde minut. Det gör att bussanslutningar missas och restider förlängs. Tågtrafiken ökar utan att kapaciteten följer med, och nu har alltså Trafikverket bestämt att det blir pendeltågen som får maka på sig. Anledningen är att SJs snabbtåg går alltmer välfyllda, och från hösten 2011 vill man komplettera avgångarna varje timme med direkttåg med färre uppehåll morgon och kväll mellan Malmö och Stockholm. Även godståg prioriteras framför pendeltågen. Längre fram finns oro för att avregleringen kan innebära fler försämringar. Östgötatrafiken menar att Trafikverket alltid prioriterar de kommersiellt lönsamma snabbtågen och godstågen, som också är intressanta för nya operatörer. Riksdagsledamoten Karin Svensson Smith (mp) har därför frågat infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) hur avregleringen kan genomföras samtidigt som målet om fördubblad kollektivresande nås. Corren.se: Försämrad tidtabell för pendeltågen Östgötatrafiken: Östgötapendeln hotas Corren.se: Östgötatrafiken: Pendeltågstrafik hotad Resplus tågtidtabell 79, Norrköping-Linköping-Tranås (PDF) Trafikverket. Förslag till Tågplan 2011 Här står det att i dokument avseende "större konflikter" redovisas konflikt mellan tågen 500, 8716 och 8725, mellan tågen 15909, 8779 och 505 samt kapacitetsbrist för GC-tåg 9140 (19140). Konflikt om tåglägen i Östergötland - vilka tåg? Min kommentar: Det behövs mer kapacitet på järnvägen och det bästa sättet att fixa det är att bygga nya spår för snabba passagerartåg. Det ger utrymme för utökad trafik med godståg och pendeltåg på gamla banan.
2009/10:1017 Avregleringen och Östgötatrafikens tidtabeller av Karin Svensson Smith (mp) till statsrådet Åsa Torstensson (c) I dag den 8 september rapporterar Östgöta Correspondenten om att pendlarna i Östgötatrafiken drabbas genom regeringens avreglering av järnvägen. Trots protester från 7 800 östgötar tar Trafikverket i dag beslutet som tvingar Östgötatrafiken att försämra pendeltågens tidtabell nästa höst. För att skapa utrymme för direkttåg Stockholm–Malmö på den redan maximalt utnyttjade stambanan vill Trafikverket att Östgötatrafiken ändrar tidtabellen för sex pendeltåg. Tågen kommer inte längre att gå på samma klockslag hela dagen. Det är helt uppenbart att dessa förändringar är en konsekvens av regeringens avreglering av järnvägen. Motivet för Trafikverket att nedprioritera Östgötatrafiken är att SJ:s trafik är mer samhällsekonomiskt effektiv än pendeltågstrafik. Parallellt med detta driver aktörer i kollektivtrafikbranschen den så kallade fördubblingskampanjen, med syfte att fördubbla andelen resande med kollektivtrafik till 2020. Ministern har tidigare sagt sig vara positiv till denna målsättning. Hur avser statsrådet att agera för att fördubblingsmålet ska kunna nås samtidigt som pendeltågstrafiken nedmonteras som en konsekvens av avregleringen?
Östgötatrafiken skriver: Trafikverkets regler är inte anpassade för de intressekonflikter som vi nu
Ekot: Satsningar på tågtrafiken otillräckliga Satsningarna på tågtrafiken är otillräckliga, anser branschorganisationen Tågoperatörerna. Och de får medhåll av Bo-Lennart Nelldal som är professor för tågtrafikplanering på Kungliga Tekniska Högskolan. - Det ingår ju en hel del spår i regeringens förslag, men som trafiken har utvecklats nu och om man också vill ha fler operatörer, vi ska ju avreglera persontrafiken på järnväg, så blir det väldigt svårt att få fram fler tåg för det är redan fullt i dag. - Då behöver man separera trafiken och bygga särskilda spår för den snabba trafiken och den långsamma trafiken kan gå kvar på de gamla spåren.
Jag träffade förra helgen en kamrat som arbetar på (f.d.) Banverket och han
avslöjade att många av de anställda är förtvivlade och minst sagt
undrande till de kraftiga nedskärningar som drabbar underhåll m.m.
Totalt är det sparkrav på järnvägssidan på c:a 700 Mkr , vilket sägs
motsvara c:a 30-40%-iga nedskärningar för många projekt. I dessa tider av utförsäljning av det mesta som är Allmänt börjar man ju då så smått undra om baktanken med dessa besparingar är att "köra skiten i botten"? Sedan kan de vid makten med nyliberal argumentation säga att "Staten klarar inte av detta. Bättre det Privata får sköta alla spår."
DN: Fortsatta problem för tågtrafiken – Det är också här som kapacitetsbristen är störst på hela södra stambanan. Sträckan Linköping-Norrköping är den värsta flaskhalsen i hela järnvägssystemet i Sverige. Inga åtgärder för att höja kapaciteten finns inplanerade, säger Claes Lundkvist, presschef för Linköpings kommun. Dan Olofsson på SJ delar i stort synen på problemen i Östergötland. – Om alla tåg gick lika snabbt så skulle det inte vara några bekymmer, men som det nu är så delar X2000, regionaltågen, pendeltågen och godstrafiken samma spår och sinkar på så sätt varandra. Södra stambanan är ju hårt belastad i sig och just sträckan Linköping-Norrköping skulle behöva fyra spår, säger Dan Olofsson. Logga in för att svara |
Cykelleasing (2) Cyklar (6) Konverteringskit elcykel (3) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1) Trikar (16) Elcyklar (49) Konferenstjänster (2) Lastcyklar (4)
|