Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Miljöpolitik   

Bra förhandlingsläge för miljöpolitiken?

JOHAN ERLANDSSON 2010-09-20        #15785



Jag har följt en märklig valvaka där vi fått in ett parti i riksdagen som i princip vill stänga dörren för människor som kommer från mycket svåra förhållanden. Det känns inte värdigt ett land som har det så oerhört gott ställt. Det block som i vår valspecial visade sig ha den mest insiktsfulla och långtgående omställningspolitiken förlorade och kommer inte att hamna i regeringsställning. Men -kan Alliansens invit till Miljöpartiet innebära att miljöpolitiken trots allt stärks jämfört med det läge som varit de fyra senaste åren?

Det rödgröna samarbetet verkade knaka lite i fogarna redan tidigt under valvakan. Nog sa Mikael Damberg något om att det rödgröna samarbetet bidragit till Socialdemokraternas dåliga resultat? När valresultatet började bli klart bjöd Alliansen omedelbart in Miljöpartiet till samarbete för att minimera inflytandet från SD. De rödgröna höll dock ihop under de sena intervjuerna i SVT och TV4. Björklund verkar också vara ganska nöjd med en minoritetsregering och kommer nog knappast inte vika från sin kärnkraftslinje. Och Maria W har inte direkt gjort sig känd som en vän av Björklund...

En spännande vecka ligger framför oss, kan det uppkomna läget innebära en ny politik för t.ex.:
-Kärnkraften
-Klimatåtgärder
-Energieffektivisering
-Kollektivtrafiken
-Tågtrafiken
-Cykelinfrastruktur
-Vargjakten



MATTIAS CARLSSON 2010-09-20        #15786



Min prioriteringslista:

1. Energieffektivisering. Framförallt tydliga incitament och stöd till energieffektivisering av miljonprogrammet samt till industrin.
2. Ökade koldioxidskatter för transportsektorn.
3. Kollektivtrafiken. Investeringsstöd till kommunala och regionala kollektivtrafiksatsningar, exempelvis till spårvagnsutbyggnad i våra 5-10 största städer.
4. Kilometerskatt på tung vägtrafik. Gör att den tunga trafiken får bära en större del av kostnaderna för drift och underhåll av vägnätet. Flyttar över en del godstrafik (sektor med snabbt växande CO2-utsläpp) från väg till mer energieffektiv järnväg och sjöfart.
5. Cykelinfrastruktur. Dels i form av investeringsstöd till kommuner för att förbättra cykelvägnäten inom tätorter, men även en långsiktig satsning på cykelvägar mellan tätorter längs med de större landsvägar som byggts om till 2+1-vägar.

Tycker även att klimatmålen bör stärkas. Men det känns viktigare att sätta igång med ett bra åtgärdsprogram. Utsläppsmålen kan man ta tag i efter hand.

ERIK SANDBLOM 2010-09-20        #15787

Jag kan tänka mig att Reinfeldt är beredd att gå ganska långt för att knyta till sig miljöpartiet, även om det inte blir några ministerposter. Det skulle göra att moderaterna dels kan spränga den rödgröna alliansen och låsa ut socialdemokraterna, och dels även bli mindre beroende av den egna alliansen. En grönare politik skulle möjligen också glädja centerpartiet, som tappat mandat och kan kärva.

Eftersom jag själv inte kan se några egentliga fördelar med motorvägar och kärnkraft så kan jag tänka mig att Reinfeldt tycker likadant, men det är min subjektiva värdering. Reinfeldt ska ha sagt att han vill göra miljöpartiet onödigt, vilket kan tolkas som att han anser att moderaternas miljöpolitik behöver förnyas.


JONAS HANSSON 2010-09-20        #15788
Jag tror också att Reinfeldt nu ser en önskedröm i sikte: spränga det rödgröna blocket! Här är en möjlig överenskommelse:
- Kärnkraften räcker väl att säga inga nya reaktorer före 2014
- Förbifarten kan man lösa som rödgröna - med folkomröstning
- Alliansen vill sänka skatt på arbete mer än höjda miljöskatter, och det kan nog mp gå med på. bara man kan växla upp koldioxidskatten iaf typ 49 öre... 
- Det blir säkert några tågmiljarder, om mp accepterar nedskärningar av offentlig sektor som finansiering eller privat finansiering...

MATTIAS CARLSSON 2010-09-20        #15789



E24 har konfererat med några statsvetarhöjdare och listar knäckfrågor i förhandlingar mellan Alliansen och mp:

- Kärnkraften  (som förmodligen skjuts på framtiden)
- Bensin- och dieselskatt  (förmodligen lösbart)
- Kilometerskatt på tung vägtrafik (osäkert, "drar isär Sverige", enligt c)
- Infrastruktursatsningar, inklusive Förbifart Sthlm och höghastighetsjärnvägar (här kan det nog bli en del kohandel. Risk för sämsta möjliga lösning, dvs alla får som dom vill och man bygger motorvägar och höghastighetsjärnvägar som aldrig förr)

ERIK SANDBLOM 2010-09-20        #15790

Nyhet från några dagar sedan:

Ekot: Norrbotniabanan prioriteras

Alliansregeringen lyfter upp Norrbotniabanan till listan för svenska projekt som prioriteras ur EU-perspektiv. Det ger möjligheter till 30 procents medfinansiering från EU av projekteringskostnaden.


ERIK SANDBLOM 2010-09-23        #15813



Svenska Dagbladet: Totala blockpolitiken mjukas upp

”Detta är ju socialdemokratins brygd för evigt maktinnehav. Socialdemokratin är solen och alla andra finns runt omkring socialdemokratin, och sen väljer ni att vraka lite mellan de olika alternativen.”

Det utbrast Fredrik Reinfeldt i en radiodebatt för några år sedan. Mona Sahlin hade just sagt att hon ville ha ett samarbete över blockgränsen om SD skulle komma in i riksdagen.

Två år senare är det alltså Reinfeldt som söker ett samarbete över blockgränsen i samma situation. Och finns det en ”brygd för evigt maktinnehav” så vill Moderatledaren utan tvekan smaka den.

Det finns gott om sakpolitiska hinder för ett samarbete mellan MP och allianspartierna. Men också den uppenbara strategiska fördelen för Reinfeldt: det skulle splittra oppositionen på samma sätt som Socialdemokraterna brukade splittra de borgerliga.


ERIK SANDBLOM 2010-09-24        #15817

SVT: Alliansväljare välkomnar MP

En majoritet av dem som röstat på alliansen, sex av tio väljare, tycker att alliansen och Miljöpartiet (MP) ska slå sina påsar ihop och bilda en majoritetsregering. Bland MP:s väljare är det dock fler som är emot än för: 48 procent säger nej, medan 45 procent är öppna för ett regeringssamarbete mellan alliansen och MP.


ERIK SANDBLOM 2010-09-24        #15818

I Klimatberedningen 2008 var alla partier överens om en rad klimatåtgärder. De rödgröna ville ha tuffare krav och Folkpartiet ville ha kärnkraft, men i övrigt var de överens. Det kan vara en intressant bakgrund inför en eventuell överenskommelse mellan alliansen och Miljöpartiet.

I klimatberedningen var alla partier överens om att öka godstransporterna på järnväg med 50%. Det skulle kosta 50 miljarder kronor på tio år och det skulle bli en samhällsekonomiskt lönsam satsning. Man ville också öka tågresandet med 50% i den utsträckning det är samhällsekonomiskt lönsamt. Se avsnitt 14.3

Betänkande av Klimatberedningen. Svensk klimatpolitik SOU 2008:24

Klimatberedningen nämner även att hälften av Sveriges klimatutsläpp sker utomlands via import, och därför inte räknas enligt klimatkonventionen. Se avsnitt 4.2


ERIK SANDBLOM 2010-09-27        #15826

Nu är det inte så mycket hopp kvar att miljöpartiet får inflytande över miljöpolitiken. Språkrören träffade statsministern imorse och det tycks inte bli samarbete mer än runt integrationspolitik och liknande. Den borgerliga alliansen regerar i minoritet.

Ekot. Reinfeldt och Miljöpartiet möttes i morse


ERIK SANDBLOM 2010-10-01        #15851



Sydsvenska Dagbladet skriver på ledarplats att miljöpartiet borde få tre ministerposter:

"Miljöminister och vice statsminister Maria Wetterstrand (MP). Valvinnare som tar sin favoritpost och gör miljöpolitiken rejält grön – med tydliga liberala inslag. Infrastrukturminister Peter Eriksson (MP). Mycket järnväg blir det. Behöver inte vara fel. Näringsminister Mikaela Valtersson (MP). Kan företagsfrågor och borde ta hand även om jordbruket – en näring bland andra. Får som specialuppgift att värna fiskbestånden."

Sydvenskan: Drömlaget

Moderaternas nya partisekreterare blir Sofia Arkelsten,  tidigare talesperson i klimat- och miljöfrågor. Hon har sagt att hon vill göra miljöpartiet onödigt. "Mitt mål är att göra dem onödiga för väljarna genom att vara tydlig med vår egen miljöpolitik. Man får väl ha rimliga förväntningar på vad som går att klara på fyra år, men jag har märkt att de stundtals kände sig trängda".

Ekot. Arkelsten tar över efter Schlingmann

DN: Moderaterna byter partisekreterare

Hur mycket hänger de två nyheterna ihop? Det kan man ha roligt och spekulera i!


JOHAN ERLANDSSON 2010-10-12        #15941

Jag lyssnar just nu på debatten kring regeringens budgetproposition. Miljöpartiets Mikaela Valtersson och finansminister Anders Borg hade en i mina öron konstruktiv diskussion där det lät som att Miljöpartiet skulle kunna få igenom en del. Varken Anders Borg eller Tomas Östros hade innan Mikaela talade inte med ett ord nämnt miljö, hållbarhet eller grön omställning. 


MATTIAS CARLSSON 2010-10-12        #15942
Sverges Radio refererar från debatten här. Ett utdrag ur debatten mellan Valtersson och Borg:

Mikaela Valtersson (MP) fortsatte med att peka på vad hon anser är bristen på klimatpolitik hos regeringen:

– Det faller på regeringen att vara självkritisk: Det gäller bland annat klimat- och miljöfrågor. I valet fick vi en tydlig signal om att ta de frågorna på allvar. Där presenterade vi en kraftfull politik före valet. Om vi ska klara klimatutmaningen krävs en politik som klarar klimatet och jobben, med kraftfulla satsningar på en grön omställning

...

Ett replikskifte mellan Anders Borg (M) och Mikaela Valtersson (MP) följer. ...

– För det tredje är förstås miljö- och klimatfrågor viktiga, men de får inte drabba landsbygdsbefolkningen.

Mikaela Valtersson (MP):

– Klimatpolitiken är ingen ursäkt för någonting. Den är alldeles nödvändig och blir ännu dyrare om man väntar. En offensiv miljöpolitik kan både förbättra miljön och ge jobb. Jag hoppas att ni återkommer med åtgärder för att ställa om Sverige, för det är helt nödvändigt.

Anders Borg (M):

– Det får inte drabba landsbygdsbefolkningen och jobben.

Mikaela Valtersson (MP):

– Om vi satsar på klimatomställning så är det ett sätt att skapa jobb, hålla samman och skapa framtid även på landsbygden.

Det är tydligt att Borg inte vill stöta sig med (c). Jag tror att han själv - och många med honom - hellre skulle vilja följa (mp)-linjen när det gäller miljöskatter.

MATTIAS CARLSSON 2010-10-13        #15948
Branschorganisationen Svensk Energi sammanfattar budgetpropositionens energipolitiska delar.

ERIK SANDBLOM 2010-12-06        #16400

SVT: MP vill samarbeta med regeringen om tågtrafiken 6 december

Problemen med tågtrafiken fortsätter. Så sent som i går kväll spårade ett tåg ur på väg till Göteborg. Nu vill Miljöpartiet driva igenom en stor satsning på järnvägen över blockgränsen i riksdagen.

-Det krävs i dag en blocköverskridande långsiktig investering som handlar om att dubbla kapaciteten i järnvägssystemet. Det är det behövs för att människor ska få framtidstro och tillit till att järnvägen kommer att fungera långsiktigt, säger Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson till Rapport.

SVT: Regeringen räknar på MP:s förslag 12 oktober

Fredrik Reinfeldt har nämnt Miljöpartiet i samband med migrationsfrågor, men nu räknar tjänstemän även på andra förslag, till exempel infrastruktursatsningar.

-Ja, om man hittar samsyn kring till exempel olika investeringsprojekt kan man naturligtvis föra sådana diskussioner, men det återstå att se, säger finansminister Anders Borg (M).


Logga in för att svara


Produkter

Återanvändande/upcycling (1)
Miljökonsult (1)
Magasin (3)
Böcker (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3214 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik