Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.
Gästartikel från Sparasol

Klimatfrågan   

Lansering av 10:10 kampanjen i Sverige

OLEG IZYUMENKO 2010-09-29        #15833




Alldeles nyss blev Lund första kommunen i Sverige som skrev på 10:10-löfte. Det blev därför inte av en slump att lanseringen av 10:10-kampanjen i Sverige kommer att ske i Lund.

Den 7/10 kl. 17 lanseras kampanjen officiellt i Lunds Palaestra (Paradisgatan 2).

Det kommer representanter från Lunds kommun, några företag, och medier (Sydsvenskan och Wirtén PR & Kommunikation). De kommer att prata om strategier för att minska sina utsläpp med ytterligare 10% under närmaste 12 månaderna. Representanter från 10:10 Sverige och en 10/10/10 aktionsgrupp i Lund kommer också att finnas på plats och berätta om sina planer för 10/10/10 och vidare.

Mer detaljer kommer att publiceras snart på http://www.congressea.com/1010/se/news/
För att anmäla sig behöver man bara mejla Nicole Forsberg på CongessEA: nicole@congressea.com Sprid gärna inbjudan till era kollegor och andra intresserade, som kan tänka sig att komma till Lund den 7/10!

(obs. att jag personligt är inte en officiell partner av 10:10 eller 10:10 Sverige; därför kommer den inbjudan från mig som privat person av mitt eget initiativ)



ZSOFIA GANROT 2010-09-29        #15835
För bara någon dag sedan presenterade Danmarks Klimakomission en färdplan hur Danmark kan bli helt oberoende av fossila bränslen fram till 2050 -utan vare sig kärnkraft, koldioxiduppsamling eller  transaktioner med krediter.

Jag har precis avslutat min snabba genomgång av rapporten....Imponerande Danmark!
Sveriges energipolitik och utvecklingsval ser stenåldersaktigt ut i jämförelse, måste jag konstatera, fast danskarna har ju inte byggt in sig i kärnkraft-träsket utan hade en mycket större satsning på vindkraft som utgångspunkt.

Alla klimatdebattörer, läs den danska rapporten här:

http://www.klimakommissionen.dk/en-US/Danish_Commission_Report/Green%20Energy%20summary%20GB%20.pdf

MAGNUS BILLBERGER 2010-10-05        #15879



Är detta slutet för 10:10-kampanjen? Känsliga personer varnas för att följa länken. Man har producerat en film i blodig monty-python-anda, dock utan sedvanlig finess och avvägning av satiren. Läs mer här.

OLEG IZYUMENKO 2010-10-05        #15886



Nej, Magnus, det var ett hemskt misstag som 10:10 UK begått, men de försökte att göra det till rätta redan samma dag och bad om ursäkt flera gånger, t.ex. här: http://www.1010global.org/no-pressure

Samtidigt bedömde 10:10 Sverige den videon i starka och negativa termer och distanserade sig från den och från 10:10 UK omedelbart: http://www.facebook.com/event.php?eid=129103833806580&ref=ts Denna incident kommer inte att påverka 10:10 Sveriges planer eller lanseringen på torsdag.

Det skulle vara mycket bra, tycker jag ofta, om människor som vill fortsätta agera för klimatet och miljön – vilka du verkar höra till, Magnus, enligt din profilsida – slutade att distraheras av en sådan sorglig incident (och slutade att distrahera andra genom att påminna om den igen och igen, även flera dagar efteråt) och fokuserade istället på det positiva som kan göras för alla människors och klimatets skull. Till exempel genom att organisera eller delta i 'Arbetsdagen för Klimatet' nu på söndag. Vad tänker ni göra i Falun?

(allt detta är mina privata synpunkter och åsikter. de kan skilja sig från officiella uttalanden av de organisationer och rörelser som jag som privatperson väljer att stödja eller samarbeta med)

JOHAN ERLANDSSON 2010-10-05        #15887



Klart att vi ska agera ändå Oleg (och det går att göra även utanför 10:10-dagen), men det betyder inte att vi inte ska få prata om när miljörörelsen begår kontraproduktiva felsteg. Vad jag vet har inte detta nämnts på Ecoprofile tidigare.

Väldigt trist att detta tar ned glädjen från alla positiva initiativ som tas på 10:10-dagen, men jag tror inte heller att det är klokt att bagatellisera händelsen. Jag har svårt att se det som en liten incident som ett par enstaka personer kokat ihop, är inte detta en proffsigt producerad film som hela 10:10-rörelsen i UK stod bakom? Varför inte låta detta bli en bra utgångspunkt för en diskussion om hur man kommunicerar de här frågorna, och kanske miljömoralfrågan överhuvudtaget?

OLEG IZYUMENKO 2010-10-05        #15888
Njaa, det var några individer inom 10:10 UK som beställde filmen (Franny Armstrongs filmföretag Spanner Films producerade den) utan att styrelsen, partners, sponsorer eller allmänheten visste någonting om det. När den släpptes var både 10:10 UK styrelsen, deras sponsorer, deras partner (350.org, till exempel), samt några andra miljöorganisationer (Greenpeace, WWF) alla lika chockerade och besvikna.

350.org upphörde sitt partnerskap med 10:10 direkt samma dag (se http://www.350.org/en/media#Press%20Releases ), några andra har också bedömt det felsteget väldigt hårt (t.ex. Effektmagasinet). Jag kände personligen att de fick tillräckligt nog för sitt misstag och lärde sig en hel del om vad är acceptabelt och oacceptabelt både inom klimatrörelsen och för allmänheten. Det är klart att någon/några inom 10:10 UK kommer att hållas till svars i denna situation. Men för resten av oss känns det att det är dags att gå vidare och fokusera på mer konstruktiva grejer än att fortsätta sparka den redan bedrövade 10:10 UK. Det var min poäng i alla fall. :)

Logga in för att svara




Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3220 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik