Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel    Markbunden kollektivtrafik   

Dubbelt så många cyklar i Köpenhamns pendeltåg

ERIK SANDBLOM 2010-12-29        #16398

Foto DSB

I januari blev det gratis att ta med cykeln i S-tog, Köpenhamns pendeltåg. Satsningen blev en stor framgång med 2,5 miljoner extra cyklar, mer än en fördubbling. Nu ska utrymmet för cyklar, rullstolar och barnvagnar fördubblas genom att man tar bort fyra stolar i varje tåg. Tågen ska också utrustas med cykelpumpar, så att man kan pumpa cykeln under färd.

Det är inte bara cyklisterna som uppskattar reformen. Åttionio procent av tillfrågade resenärer gillar det, och 13 procent säger att de tagit cykeln på tåget.

Idén med pumparna kom från en kampanj där 1800 resenärer skickade in sina förbättringsidéer.

Det kostar alltså inget extra att ta med cykeln. Enda undantaget är stationen Nørrebro där cykelförbud gäller vardagar under 90 minuter morgon och kväll. Som jämförelse är det förbjudet med cykel på Stockholms pendeltåg mellan kl 06-09 och kl 15-18, vilket gör att man knappast kan pendla till jobbet med cykel på SLs pendeltåg. I Göteborg och Malmö gäller snällare regler, men det kostar pengar, 30kr/enkelresa i Göteborg.

DSB: Flere pladser til cykler og kørestolsbrugere i S-tog

 DSB: Gratis cykel med i S-toget en stor succes
DSB: Pump cyklen i S-toget
Copenhagenize: Bicycle Pumps on Copenhagen Trains!

 
Se tidigare inlägg:
Nederländerna: 40% cyklar till tåget - Ecoprofile
Tåg, punktlighet och cyklar - Ecoprofile 
 



ERIK SANDBLOM 2011-02-14        #16946

Copenhagenize: Bicycle Parking at Train Stations in Denmark

Ingeniøren.dk: Fem gange flere cykler end biler ved de danske stationer
En opgørelse fra DSB viser, at der står 58.300 cykler ved de danske stationer, men kun 12.000 biler. Det viser, hvor svært det er at lokke bilisterne ind i toget, når først de har startet bilen, siger trafikforsker.

Ingeniøren: Bilisterne vil drøne forbi pløjemarksstationens Parker og Rejs-anlæg
20 minutter til Københavns Hovedbanegård fra Køge kan kun lokke under to procent af bilisterne ind i toget.

Ingeniøren: Eksperter skyder regeringens pendlerplan i sænk
Regeringen satser en milliard kroner på 'Parker og Rejs'-anlæg, der skal skaffe flere passagerer ind i pendlertogene, men det duer stort set ikke, fastslår eksperter.

ERIK SANDBLOM 2011-05-04        #17648
DSB: Pump cyklen på S-togsstationen
Fem stationer ska utrustas med fotpump.

ERIK SANDBLOM 2012-11-03        #21402

DSB och Köpenhamns kommun har kommit överens om att ställa ut 1260 lånecyklar vid järnvägsstationerna i området. Det är sedan tidigare gratis att ta med cykeln på S-tog.

Computercykel sættes ind mod trængsel - Politiken.dk
Københavns Kommune besluttede sig efter en del vaklen i går for at gå med økonomisk i det projekt med deltagelse af blandt andet DSB, Falck samt Frederiksberg Kommune, hvor ambitionen er at indføre pendlercykler ved togstationer i flere byer i de kommende år. Cykler, som man kan leje for en time. Eller abonnere på for flere måneder.

Bycyklens afløser er fundet - Danmarks Radio

Cykler. DSB
Du må medbringe din cykel gratis i S-togene på alle tidspunkter. Men du må ikke stå af eller på S-toget med cykel på Nørreport station på hverdage (mandag-fredag) i tidsrummet mellem kl. 7.00 og 8.30 samt mellem kl. 15.30 og 17.00.


ERIK SANDBLOM 2014-06-17        #23323
Såhär går det till!

1. Ställ dig vid cykelsymbolen på perrongen.
2. Kliv in i tåget och sätt in bakhjulet i stödet.
3. När du kliver av, följ pilarna på golvet och gå ut genom dörren märkt med en cykel.


ERIK SANDBLOM 2014-06-17        #23324
Såhär ser markeringarna ut i golvet


ERIK SANDBLOM 2014-07-27        #23361
På sju år har antalet befordrade cyklar på danska tåg ökat från 2 miljoner till nio miljoner!

Denmark best in the EU for bike and train travel. The Local

ERIK SANDBLOM 2014-10-02        #23466
Otte procent flere kunder steg på S-toget i det første halve år af 2011. Muligheden for at tage cyklen gratis med S-toget er en af forklaringerne på, at kunderne strømmer til S-togene

ERIK SANDBLOM 2017-02-07        #24052

Fler åker med S-togen sedan det blev gratis att ta med cykel 2010. En del säten har ersatts av fällsitsar, cykelplatser och ståplatser.

Massive Passenger Increase After Bikes Allowed Free on Trains. Copenhagenize

ERIK SANDBLOM 2017-02-07        #24053

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3199 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik