Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Samhällsplanering    Till fots    Cykel   

Släpp stadsbarnen loss -det är vår!

JOHAN ERLANDSSON 2011-04-13        #17491

Detta inlägg är en del av "Gröna stadens bloggvecka".

Kartan visar brittiska staden Sheffield och hur långt fyra generationers barn tillåtits att ta sig på egen hand. På gammelfarfars tid fanns inte mycket trafik, och det var OK för en åttaåring att gå en mil på egen hand för att fiska. Med tiden har rörelsefriheten minskad, och idag är det lek på gatan som gäller.

Utvecklingen kanske inte kan skyllas helt och hållet på en förändrad trafiksituation, men jag känner själv igen problematiken som boende i Majorna med en åttaåring. Med all trafik vågar jag inte släppa honom på egen hand. Utbudet av säkra cykelbanor är mycket begränsat och på många ställen tvingas man ut i omfattande biltrafik med 50 km/h som hastighetsgräns. Vuxna med bil, och vuxna cyklister och fotgängare som vågar trotsa den orättvisa trafiksituationen har rörelsefrihet i stan, men inte barnen. Ska det vara nödvändigt att flytta ut till villaområde för att få en rimlig rörelsefrihet för barnen?
 

Planerar man för bilism, så får man bilism

Med 50 km/h som hastighetsgräns i staden, en parkeringsnorm som tvingar byggherrar att bygga parkeringsplatser, externa köpcentrum, mer bilväg än cykelväg, bättre underhållen bilväg än cykelväg, otrevliga fotgängarmiljöer, ja då får vi den situation vi har i Göteborg idag. En mycket stor andel hushåll äger egen bil och nyttjar den flitigt.
 
Förutom att begränsa rörelsefriheten för barn, cyklister och fotgängare och skapa en generellt sett otryggare miljö så bidrar omfattande stadsbilism även till buller, hög resurs- och energianvändning, luftföroreningar och tar dessutom mycket plats i anspråk. Inga av dessa problem försvinner vid övergång till eldrift. Samtidigt är bilen i många fall oslagbar i bekvämlighet, lastförmåga och snabbhet.
 
En avvägning måste göras mellan stadsbilismens fördelar och nackdelar. Den goda nyheten är att om vi bara vågar tänka lite nytt och smart så går det att förena både en god stadsmiljö med tillgång till bilens fördelar när den verkligen behövs!
 
Ett första, och kanske viktigaste steg, är att man som privatperson verkligen tänker igenom vilket bilberoende man sätter sig i när man väljer boende och fritidshus.  Går det att räkna med att kostnaderna för att ha bil och tillgången till parkering kommer att förbli oförändrade? Vill vi ha en god stadsmiljö så kommer vi behöva begränsa bilkörandet i staden. Är det värt att pendla överhuvudtaget? Lyckoundersökningar visar att det är den vardagsaktivitet vi uppskattar minst.
 
Stadsplanerarna i sin tur behöver prioritera fotgängare och cyklister minst lika mycket som bilisterna. För att få en uppfattning om läget behöver man bara kolla på hur mycket pengar som läggs på respektive trafikslag, och hur mycket yta som respektive trafikslag tar i anspråk. Vilket trafikslag tror du tar mest resurser i anspråk i staden, bilism eller cyklister och fotgängare?
 
En hastighetsgräns på 20 km/h och en uppmaning till bilisterna att visa hänsyn till fotgängare och cyklister borde vara standard överallt där det rör sig fotgängare och cyklister, och inte finns tillgång till trygga cykelbanor och bra fotgängarmiljö. Det är otryggt och stressande som cyklist att cykla på en smal stadsgata med en bilist i ryggen som hävdar sin rätt att köra i 50 km/h.
 
Parkeringsnormen är verkligen svår att förstå varför den finns överhuvudtaget och borde plockas bort omgående. Parkeringsplatser för privat bilägande bör generellt bli dyrare, medan parkering för olika former av bildelning bör stödjas. På så vis får vi bort ett stort antal bilar och onödigt bilåkande, samtidigt som det finns god tillgång till bil när den verkligen behövs.
 

Att leva bilfritt

Hur klarar man sig då utan att äga egen bil i staden? Det ser naturligtvis olika ut för olika hushåll, beroende på var man bor, var man jobbar, var barnen går på dagis, hur långt det är till affären, om man har lantställe eller ej, barnens fritidsaktiveteter, om man har släkt långt bort som är svåra att nå med buss/tåg osv. Men jag är övertygad om att en stor andel av stadsborna skulle klara sig utmärkt utan att äga egen bil, särskilt om politikerna och tjänstemännen börjar planera för att det faktiskt ska gå att klara sig utan bil.
 
Jag sålde min Toyota Prius för fyra år sedan. Jag var mycket förtjust i den, men jag insåg att jag egentligen inte behövde den och jag inte kunde stå för de resurser och den energi som den tog i anspråk. Dessutom kostade den mycket pengar, som bilar gör. Så här klarar jag mig utan bil:
 
-Beställer hemkörning av mat samt handlar i närbutiken
-Cyklar eller går till jobbet året runt
-Äger en lastcykel som går att storhandla och köra barn i (lastkapacitet 100 kg, men jag har testat med 250 och det gick bra)
-Har satt eldrift på lastcykeln vilket gör att den är bekväm att köra även på vintern
-Åker tåg till släkten i min hemstad
-Hyr bil, tar taxi och åker spårvagn vid enstaka tillfällen
-Sonen går på aktiviteter som finns i närområdet
 
Bilpool har jag personligen inte haft något behov av. Lastcykeln är verkligen fantastisk, det går att lösa väldigt mycket av vardagstransporterna med en sådan. Se film på länk nedan för några exempel på lastcyklar.
 

Bilen och lantstället

Ett motiv för många att äga egen bil är att man har ett lantställe. Om bilen uteslutande användes till att åka ut till lantstället så skulle nog trafikmängden från de bilarna vara begränsad, men jag är rätt övertygad om att om man väl har betalt de fasta kostnaderna för bilen, så används den också till annat. Den rörliga kostnaden är för låg och bekvämligheten för stor för att avstå.
 
Hur kan man då ha ett lanställe och ändå inte bidra till stadsbilismen? Ett självklart sätt är att ha ett lantställe som det går att ta sig till smidigt med tåg eller buss. Sådana lägen är dock begränsade. Ett annat är att stanna längre perioder vid lantstället, så att kostnaden för att ta taxi dit blir försvarbar jämfört med bilägande (man kan åka rätt mycket taxi för 3000 kr i månaden, som en bil lätt kostar). Ska man bara dit en kort sväng kan hyrbil eller bilpoolsbil fungera. Kanske är den mest intressanta kompromissen att ha egen bil, fast parkerad vid någon pendelstation strax utanför staden. Antingen tar man pendeln ut till bilen och fortsätter sedan med den ut till lantstället, eller åker ut och hämtar bilen först om man behöver ha med sig mer grejer än man får med på pendeln. Om det fanns övervakade p-hus vid pendelstationerna till rimlig kostnad tror jag detta kan bli ett rimligt alternativ allteftersom centrala parkeringar blir färre och dyrare.
 
En stad som är tillgänglig och trygg även för barnen, utan att försaka bilens alla fördelar, är inom räckhåll. Bara vi vågar tänka lite nytt!
 
Läs mer:
Planering för cykling i Köpenhamn (fina lastcyklar i videon): http://youtu.be/RXznapqmulE
Släpp fångarne loss -det är vår! http://youtu.be/2WKoEzxd9zQ



EVA GUSTAVSSON 2011-04-15        #17527
Superintressant karta!

Ja det finns många aspekter på det här med bilar. Inte minst har väl det här med rörelsefrihet för barn även en viss koppling till att den genomsnittliga vikten för barn har ökat med tiden.


Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Återanvändande/upcycling (1)
Magasin (3)
Miljökonsult (1)
Böcker (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3159 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik