Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Mat övrigt   

Ica svanmärker butiker

JOHAN ERLANDSSON 2005-08-30        #808
ICA svanmärker sina butiker, men det verkar inte handla så mycket om själva maten: "För att en butik ska få märkas med Svanen ska den bland annat ha en energiförbrukning som minskar och avfallshanteringen och transporterna ska kontrolleras sett ur ett miljöperspektiv. Varje butik ska också ha en miljöpolicy som ska följas upp en gång varje år. – Det handlar också om sortimentet, Svanen kontrollerar att våra varor följer deras krav. Vi kommer minst att erbjuda de varor vi har i dag. Den stora förändringen ligger i är butikernas miljöpåverkan, säger Anita Falkenek."

http://www.dagenshandel.se/otw/dh.nsf/0/5B703C48D13CFA52C125706D0031C16B?op



THEODOR ADOLFSSON 2010-02-09        #13782

Svanenmärkningen gynnar bilberoende köplador på bekostnad av närbutiker

Något som inte vägs in är hur kunderna transporterar sig till och från affären.

Frågan är om inte Svanenmärkningen här väljer att sila mygg och svälja kameler. Enligt boken Mat och klimat ger en biltransport till och från affären större utsläpp av västhusgaser än alla övriga transporter som varorna varit med om.

Granskar man vilka butiker som är svanenmärkta så visar det sig att de mest bilberoende affärerna är kraftigt överrepresenterade. Medan nästan alla City Gross- och Ica Maxi-butiker är märkta så är endast en liten del av Ica Nära- och Ica Supermarket-butikerna det.

Om märkningen ska fungera som konsumentupplysning så lockas således kunder från de bostadsnära småbutikerna till de stora köplador där bil nästan är ett krav för att handla.

Hur stämmer detta med svanenmärkningens mål?

"Svanens vision är ett hållbart samhälle med en hållbar konsumtion. Genom att kontinuerligt skärpa kraven driver vi omställningen till ett hållbart samhälle."

Ingår ett gynnande av bilberoende köplador framför närbutiker i omställningen mot ett hållbart samhälle? Det är nog inte många experter på området som skulle påstå det.


Källor:

Svanenmärkta butiker

Om svanenmärkning

Icas butiker

City Gross butiker


MARTIN LE_GRAND 2010-02-11        #13797
@Theodor: Att påstå att butiker utanför stadskärnan, dit transporter med bil är vanliga, är kraftigt överrepresenterade bland Svanenmärkta butiker tycker jag är en överdrift. I dag finns 170 Svanenmärkta ICA Supermarket-butiker och 33 ICA Nära-butiker. Alltså är nära hälften av de Svanenmärkta butikerna att betrakta som lokala även om några säkert ligger i glesbygd där bil krävs. ICA Supermarket är den butikskedja i världen med flest miljömärkta butiker och strävar efter att samtliga butiker ska ha klarat Svanens krav under 2010. Vi är ense om att bilburna transporter till och från butiker påverkar klimatet. Men vi tror inte att konsumenter skulle sluta besöka butiker som inte ligger i direkt anslutning till deras bostadsområde bara för att vi slutar att Svanenmärka sådana butiker. I stället tycker vi att det är bra att även dessa butiker vill ta ett helhetsgrepp på sitt miljöarbete och arbeta med frågor som energianvändning och sopsortering och att de erbjuder ett stort sortiment av miljömärkta produkter som butikspersonalen också använder själva när exempelvis butiken ska rengöras. Svanen skärper regelbundet kraven som butikerna måste uppfylla för att få behålla Svanenmärket. I det förslag till en ny version som just nu är på remiss fokuseras det också en del på transporterna till butiken. Butiker som väljer leverantörer vars transporter uppfyller miljökrav har lättare att få sin butik Svanenmärkt. Med vänliga hälsningar Martin le Grand Kommunikatör, Svanen

THEODOR ADOLFSSON 2010-02-11        #13798
"Att påstå att butiker utanför stadskärnan, dit transporter med bil är vanliga, är kraftigt överrepresenterade bland Svanenmärkta butiker tycker jag är en överdrift. I dag finns 170 Svanenmärkta ICA Supermarket-butiker och 33 ICA Nära-butiker. Alltså är nära hälften av de Svanenmärkta butikerna att betrakta som lokala även om några säkert ligger i glesbygd där bil krävs."

I Sverige finns 732 Ica Nära- och 454 Ica Supermarketbutiker. Av de minsta butikerna är alltså inte ens 0,5 procent märkta. För de halvstora Ica Supermarket ligger det bättre till med mer än en tredjedels märkning. Det är dock fortfarande långt ifrån köpladornas siffror som ligger på 89 % för City Gross och i princip 100 % för Ica Maxi. Att påstå att butiker utanför stadskärnan är överrepresenterade är alltså ingen överdrift. Att enbart räkna butiker leder fel eftersom det finns betydligt färre (men betydligt större) butiker i stil med Ica Maxi och City Gross.

"Men vi tror inte att konsumenter skulle sluta besöka butiker som inte ligger i direkt anslutning till deras bostadsområde bara för att vi slutar att Svanenmärka sådana butiker."

Säkert inte. Men rimligtvis är er förhoppning att kunderna till viss del ska välja Svanenmärkta butiker framför omärkta butiker. Om detta fungerar ökar handeln i köpladorna jämfört med i lokalbutikerna eftersom nästan alla köplador är märkta medan få av lokalbutikerna är det.

"I stället tycker vi att det är bra att även dessa butiker vill ta ett helhetsgrepp på sitt miljöarbete och arbeta med frågor som energianvändning och sopsortering och att de erbjuder ett stort sortiment av miljömärkta produkter som butikspersonalen också använder själva när exempelvis butiken ska rengöras."

Det verkar dock som att det krävs en översyn av märkningen om det slår så snett så att nästan alla bilberoende butiker blir märkta medan få av lokalbutikerna blir det. Svanen fungerar väl ändå som konsumentupplysning och syftar till att till viss del styra konsumenter från en produkt till en annan. Om produkterna som får Svanenmärkningen i genomsnitt är betydligt ohållbarare än de som inte får det så verkar det vara något fel. Så verkar dock vara fallet när det gäller butiker. De flesta som är insatta i miljöfrågor torde vara ense om att bilburna köplador är långt mindre ekologiskt hållbara än närbutiker.

"Svanen skärper regelbundet kraven som butikerna måste uppfylla för att få behålla Svanenmärket. I det förslag till en ny version som just nu är på remiss fokuseras det också en del på transporterna till butiken. Butiker som väljer leverantörer vars transporter uppfyller miljökrav har lättare att få sin butik Svanenmärkt."

Jag förstår inte om du syftar på kundernas transporter också eller bara leverantörernas. Det jag har diskuterat är kundernas transporter.

ERIK SANDBLOM 2010-02-11        #13799
Theodor, jag kan fylla på med en länk till DN som säger samma sak som boken Mat och Klimat: DN: Biltur till mataffär miljöbov Att ta bilen till matbutiken frestar hårt på miljön. De transporterna släpper ut mer än alla andra transporter i livsmedelskedjan - sammanlagt. Ulf Sonesson på Institutet för livsmedel och bioteknik intervjuas.

Logga in för att svara


Produkter

Hemleverans av mat (1)
Matlagningskurser (1)
Vegetarisk catering (2)
Växtskydd (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3215 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik