|
Samhällsplanering Markbunden kollektivtrafik Västgötaklimax när Hamburgs Train of Ideas gästade Göteborg
Att få fram ström till vagnarna på spår 16 var en omöjlig uppgift för Trafikverket Hamburg är Europas miljöhuvudstad i år, och passar på att genomföra en i teorin sympatisk Europaturné med tåg. Problemet är bara att det kräver en fungerade tåginfrastruktur, och de trevliga tyskarna hade inte koll på hur situationen är i Sverige... Därför blev det en rejäl flopp när press och kommunfolk ställdes framför ett strömlöst tåg. Stockholm var miljöhuvudstad i fjol, och i år är det Hamburgs tur. Egentligen skulle Hamburg varit först ut eftersom de fick fler röster än Stockholm, men deras mer ambitiösa program (inklusive tågturné) gjorde att Stockholm ändå fick börja.
En imponerande turnéplan som synes, jag tycker verkligen det är ett roligt initiativ. Första intrycket var dock inte så imponerande, ens innan strömförsörjningsproblemen stod klara. Ett antal containrar utan fönster ser inte så värst spännande ut.
Och som sagt så hade man inte riktigt koll på katastrofläget när det gäller svensk tågtrafik och -infrastruktur, så det blev strömlöst på perrongen och därmed föll hela utställningen eftersom vagnarna är helt beroende av ström för att fungera. Jag fick aldrig 100 % klart för mig vad som var problemet, men tydligen var en kontakt liknande denna rostig. Och ingen på stationen (Trafikverket?) kunde ordna fram ström till spår 16 i tid till presskonferensen och besöket av kommunfolk.
De förtvivlade tyska värdarna kunde bara be om ursäkt, trots att det inte var deras fel, och hoppas på att de skulle få ström när allmänheten kom dagen efter. Här får Hamburgs representant en bok om Göteborgs miljöarbete (lär vara ett västgötaklimax att läsa det också) av Kia Andréasson.
En av pressrepresentanterna från Hamburg gjorde sitt bästa och guidade några av oss i de strömlösa vagnarna, men det gav inte så mycket. Jag fick se vagnar som handlade om biologisk mångfald i stan, vattenkvalitet osv, men det var inget jag kan säga att jag blev särskilt inspirerad av. Nu är det naturligtvis orättvist att ge ett omdöme eftersom vagnarna inte fungerade som de ska. En intressant sak såg jag dock, inkapslingen på cykelkedjan på Deutsche Bahns hyrcyklar! :-)
Sammanfattningsvis så kan jag säga att jag skämdes för Sverige och Göteborg när jag gick därifrån. Som tur var så lärde jag känna trevliga representanter för Hamburg och miljöfolk från Älvstranden Utveckling så det var inte helt bortkastat... Här finns mer att läsa om tågturnén, förhoppningsvis lite mer positivt än jag mäktar med här! :-) http://hamburggreencapital.eu/train-of-ideas/2505758/train-of-ideas-exhibition.html
Är ingen elektriker men harmoniseringen mellan de europeiska elnäten för tåg har ännu inte skett. Inte ens mellan Danmark och Sverige. Därfår tågen om jag minns rätt ha dubbla system. Så mkt återstår att fixa till när vägtransporterna minskar och trycket på tåget ökar!
Tyskland och Sverige har samma elsystem (även Norge har samma). Att alla järnvägar ska ha samma elsystem tycker jag är lite överreklamerat. Öresundstågen har ju gått i 10 år nu, det är aldrig några problem med strömväxling vad jag har hört. Danmarks system lär vara tekniskt överlägset och strömsnålare eftersom man inte behöver omforma elen lika mycket. Skulle man börja ändra allting så har det kommit nåt nytt, bättre system innan det är klart. Olika system har olika fördelar också, spårvägar har till exempel ett eget system och i Frankrike har snabbtågen särskilda elsystem. Att det fallerar beror nog mest på slarv och snålhet.
Jag tror inte det var så avancerat här ens, det var bara "vanlig" ström som skulle fram till vagnarna, inte ström för att driva loket alltså. Glömde säga att de tre tyska pressrepresentanterna åkte tre olika svenska tåg till Göteborg. Samtliga var försenade...
Det lär talas om "die dumme Schweden" ;-)
Jag var i Hamburg förra veckan och läste i den lokala pressen om tågturnén. Tonen var väldigt positiv, framför allt lyftes Oslo fram, där tåget hade fått en väldigt prominent placering, med höga besökstal som följd. Även i Köpenhamn hade reaktionerna varit väldigt positiva. Så vi får väl glädja oss att våra grannländer sköter sånt här lite bättre.....
Jag ska säga också att jag tror att de fick fram ström i tid till att allmänheten fick tillgång till vagnarna på helgen, och det är väl trots allt det viktigaste. Tyvärr hade jag inte möjlighet att ta mig dit igen då. Logga in för att svara |
Miljökonsult (1) Böcker (2) Magasin (3) Återanvändande/upcycling (1)
|