Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.
Gästartikel från Consumentor

Övrig konsumtion    Konsumtion och livsstil    Företagande   

Vilken företagsinformation vill du ha för att konsumera medvetet?

ALI MOHTADI 2011-06-21        #18188

När vi står i affären och ska besluta oss för vilken vara vi ska köpa, eller om vi ska köpa någon över huvud taget, så finns det många aspekter som väger in. En av dessa är huruvida företaget bakom produkten är schyst. Är det ett företag man vill stödja och kanske till och med associeras med? Nu när vi i och med Shopgun vill hjälpa konsumenter att ta mer informerade val vill vi veta vilka aspekter som är viktiga för er. Vilken information vill ni ha kring ett företag för att ta ett informerat beslut? CSR, miljö, etik, och ägande mm. på pappret och i verkligheten.

Konsumera medvetet.
För att konsumera medvetet krävs det att man läser på mycket om alla möjliga aspekter kring en produkt. Är det ett bra företag som producerar produkten, är produkten producerad på ett miljömässigt hållbart sätt, på ett etiskt sätt? Hur ser frakten ut och innehåller produkten några farliga ämnen, för människan eller naturen? Sedan gäller det att även komma ihåg allt när man står i affären och ska handla. 

Shopgun - Underlättar den medvetna konsumentens vardag
För att underlätta i den här processen sitter jag och ett gäng personer i Göteborg och utvecklar applikationen Shopgun, www.shopgun.se. Med hjälp av Shopgun och en smartphone kan du skanna produkters streckkod på plats i butiken och få upp relevant information för att göra ett informerat köpbeslut.

Just nu håller vi på att fylla databasen med relevant information. Med tanke på att många av er här på Ecoprofile förhoppningsvis är intresserade av att kunna få upp sådan här information när ni är och handlar borde det också vara er vi frågar om vad för slags information ni skulle vilja få.

Schysta företag?
I just det här fallet håller vi på att göra research kring företag. Det är inte bara en produkts egenskaper som är intressanta, utan även företaget bakom. Det är nog många som inte vill stödja ett företag som inte tar sitt sociala ansvar, smutsar ner i miljön, ger mutor och begår andra brott, eller helt enkelt ingår i ett större konglomerat som även ägnar sig åt vapentillverkning eller annat som man inte vill stödja.

Det finns helt enkelt många aspekter att ha i åtanke när man beslutar sig för att stödja ett företag genom att köpa deras produkt och vi vill veta vilka aspekter som ni tycker är viktiga. Även tips på vart det går att få tag i den informationen uppskattas varmt.

Hjälp oss hjälpa er!
Så vilka aspekter vill ni veta om ett företag och vart kan man hitta tillförlitlig information om dessa aspekter?


EDIT
Shopgun på Market

Shopgun finns nu att ladda ner från Market till din androidmobil. Du hittar det här eller så söker du på Shopgun i Market på din mobil.



DANIEL HäGERBY 2011-06-21        #18195

Super! Jag tycker dock att man borde kunna göra det ännu enklare än så. Min bild av det du/ni beskriver är att man på skärmen får upp information om varan och utifrån denna information sedan ska ta sitt konsumtionsbeslut.

Ännu bättre vore det, tycker jag, om man i förväg kan fylla i en "shopping-profil" där man tar ställning till vilken "hållbarhets-ambitions-nivå" med avseende på alla aspekter du nämner, som man vi hålla. Sedan behöver bara smartphone:en ge rött eller grönt i affären - eventuellt med referens tillvilket krav som varan inte klara vid rött sken.

Poängen är ju att göra handlandet så enkelt som möjligt - eftersom det ofta sker i stressat/hungrigt/trött tillstånd.

Har ni förresten uppskattat energiförbrukningen för den processorkraft som behövs för att göra en skanning (i första hand på den server som jag antar att telefonen pratar med). Givet att det är kolkondens-el på marginalen kan det bli kännsbart efter en hundra skanningar i en butik. Kanske. Det är iaf värt att fundera över.


JAN PEMAN 2011-06-21        #18197
Har ni kollat in mudimums, där finns nog  lite info till databasen. Kanske kan ni samköra något..

Mvh Jan

ERIK PALMGREN 2011-06-21        #18201
@ Daniel Hägerby

Jo då, visst kommer det komma framöver. Men först måste vi fylla databasen, och då är det viktigt att veta vad ni vill att vi lägger kraft på. Det tar ju tid att bygga både system och samla information.

@Jan Peman

Absolut. Var faktiskt mudimumsguiden som inspirerade idebäraren bakom Shopgun. Men det finns bra många fler både källor och aspekter att kolla upp. 

@Alla
Har ni några tips eller funderingar kring vad ni vill veta. Skriv gärna här så att vi kan ta del av dem

Mvh/Erik Palmgren - Consumentor

EVA GUSTAVSSON 2011-06-22        #18216
Hur anställda behandlas och betalas
Vilken energi som används i produktionen
Hur man genomför tjänsteresor eller klarar att låta bli
Var produktionen sker
Var råvarorna hämtas
Hur företaget ägs
Vilka råvaror som används
Hur de är processade
Ifråga om livsmedel: Är allt innehåll deklarerat (som jag tycker det skulle vara) eller håller man sig strikt till att utesluta sådant från deklarationen som får uteslutas enligt lag?

Sånt som faller mig in på stört ...

DANIEL HäGERBY 2011-06-22        #18218
Ok. Men då  ska man ju fundera över  vilken typ av ställningstaganden man ska kunna gör a göra i sina "inställningar". T.ex. att en vara ska vara i säsong, vara producerad i sverige, norden, Europa. Att den  inte innehåller vissa ämnen (t.ex. aspartam, sucarlose, E114 osv). Att man inte får för mycket CO2e per krona (t.ex.  frukten är billig så blir det mycket CO2e per krona). Att förpacknigen är enkel att återvinna. Att varan är ok:ad av diverse organisationer (Krav, Fairtrade, Astma- och allergiförbundet, osv).

En idé är också att man kan ta in kändisar som får lägga upp sin "profil" publikt så att man kan välja samma shopping-kriterier till sin Shopgun som t.ex. Robyn. Eller åtminstone utgå från kända profiler och sedan tweak:a dem till sig själv (t.ex. som  Eva Röse, men med kra v på närodlat kött t.ex.)

JOHAN ERLANDSSON 2011-06-27        #18240
Jag tycker det är en häftig tanke att så enkelt kunna få fram omfattande information om en produkt och företaget bakom produkten. Jag ser det nog främst som en möjlig demokratisk motvikt till företagets egen information. Det ger också en möjlighet till "negativmärkning". Den mesta miljömärkningen idag är positiv, dvs. visar om något är ett bättre val. Forskning har visat att negativmärkning skulle ge större effekt. Vi kan stå ut med att inte vara miljöhjältar (välja miljömärkt), men få vill vara miljöbovar (välja produkter märkta med något negativt). Att det inte finns negativmärkning idag beror på att politiker inte vill ta i frågan och att det inte kan vara ett frivilligt system som någon organisation kan ta betalt för. Här finns mer om negativmärkning:
http://www.ecoprofile.se/thread-688-Klimatmarkning-av-livsmedel-riskerar-att-bli-utan-bett.html

Från min utgångspunkt med hållbar konsumtion så är det mest maten som kan vara intressant här. Dåligt producerat kött och mejeriprodukter skulle få världens alla larmklockor att gå igång i smartphonen.

ERIK PALMGREN 2011-07-04        #18305
Shopgun på Market
Shopgun finns nu att ladda ner från Market till din androidmobil.
https://market.android.com/details?id=consumentor.shopgun.aidroid.view&feature=search_result

@Eva Gustavsson
Tack för feedbacken. Mycket bra punkter, om än många som kan vara ganska svåra att få reda på, speciellt när det är många mellanhänder. 

Ni får gärna komma med tips på var denna information kan tänkas finnas.

@Daniel Hägerby
Precis, mycket bra tankebanor. Går faktiskt att göra nästan vad som helst, så det är bara vår och er fantasi som sätter gränserna. Dock måste det ju såklart gå att få fram informationen i fråga angående produkten. Profiler kommer absolut kunna användas, färdiga såväl som personligt anpassade. Keep it coming.

@Johan Erlandsson
Jo precis, det blir inte bara en positiv märkning, utan med Shopgun blir det faktiskt en realtidsmärkning som även visar de negativa egenskaperna. Angående maten så är det just där vi börjar fokusera, även om vi kommer täcka fler och fler områden framöver.


@Alla
Kom gärna med fler tankar om vad ni vill veta om företag, men även annat som dyker  när ni tänker på möjligheterna med Shopgun.

Hjälp oss gärna med tips på var vi kan hitta information som ni skulle vilja se i Shopgun

Mvh/ Erik Palmgren o Consumentor

JOHAN ERLANDSSON 2012-07-16        #21011

JOHAN ERLANDSSON 2012-11-05        #21434

Logga in för att svara


Produkter

Övrigt (11)
Miljökonsult (1)
Klädbutiker (1)
Barnkläder (4)
Leksaker (23)
Byggmaterial (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3212 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik