Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

När kommer bränslecellsbilarna?

JOHAN ERLANDSSON 2005-09-15        #924
DaimlerChrysler säger 2012: "Herbert Kohler, Vice President of the Body and Powertrain Research Unit at DaimlerChrysler, sa till journalister vid en hydrogen car technology exhibition i Bryssels den 17 mars 2005 att: "It (commercialization) will start in 2012."" GM säger mellan 2010 och 2015: "På en fråga "When will GM have a fuel cell vehicle ready for sale?" svarar Larry Burns som vanligt "2010. $50 per kilowatt. Räckvidden 500 km. livslängd 6 000 timmar. På en snarlik fråga "When will I be able to walk into a dealership and buy a fuel cell car?" svarar Burns: "Id be very, very disappointed if you coulnt buy a Chevrolet fuel-cell powered vehicle by 2015. Not necessarily fron a Chevy dealer in America, though. It could happen somewhere else first."" Allt saxat ur Kanehira Maruos nyhetsbrev.



JOHAN ERLANDSSON 2005-09-15        #925
Toyota säger 2010: ""Vid paneldiskussionen vid Japan Hydrogen & Fuel Cell Demonstration Project (JHFC) Seminar 10-11 mars 2005 i Yokohama sa Toyotas representant att Toyota accelererade FCV F o U för att kunna starta sin FCV-kommersialisering i början av 2010: "Considering the future supply and demand situation of hydrogen and oil, fuel cell cars will have to reach the real dissemination stage by 2020-30. It has been 8 years since the Prius was released but its share accounts for less than 10% of all Toyota cars. To achieve the full-scale popularization of fuel cell cars by 2020-30, their sales will have to start in the beginning of 2010. Now we are accelerating the R&D of fuel cell cars to meet that timetable.""

JOHAN ERLANDSSON 2005-11-09        #1202
SAIC säger 2010 enligt Kanehira Maruos nyhetsbrev: "Den statägda Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) har tillsammans med ett universitet i Shaghai utvecklat en FC-minivan och ställer ut den vid en industrimässa som pågår i Shaghai. Denna FC-minivan är 7-sitsig, max. 110 km/h och räckvidden 185 km. 0-100km/h på 19,3 sek. SAIC siktar på en FCV-serieprokduktion lagom till Shanghai Expo 2010."

JOHAN ERLANDSSON 2005-11-22        #1239
Honda säger 2013 enligt Kanehira Maruos nyhetsbrev: "Hondas VD Takeo Fukui har i sanbandet Tokyo Motor Show mött tre journalister från Automotive News. Och Fukui verkar vara mycket bestämd i sina åsikter om FCVs - bränsleceller är "the ultimate goal", vi behöver CO2-fri fordon, utan att bryta sig helt från fossila bränslen har bilindustrin ingen framtid. H2-FCVs är färdiga inom 7 eller 8 år och dessa är produktion-FCVs."

JOHAN ERLANDSSON 2005-12-20        #1354
Hyundai säger 2010: "Hyundai Motor plans to commercialize a coming hydrogen fuel cell-powered version of its Tucson SUV by 2010. The company plans to conduct road test of the vehicle in the US in 2009."

http://www.greencarcongress.com/2005/12/hyundai_plans_t.html#more

JOHAN ERLANDSSON 2006-01-09        #1407
Honda ändrar sig och verkar nu vilja bli först, 2009 eller 2010: "Honda Motor Co announced that it will begin production in Japan of its next-generation FCX hydrogen fuel cell vehicle (FCV) in three to four years, signalling rapid advancement in Honda’s fuel cell technology."

http://www.greencarcongress.com/2006/01/honda_to_put_hy.html#more

JOHAN ERLANDSSON 2006-03-08        #1607
Ford säger 2015 enligt Kanehira Maruos nyhetsbrev: "I really follow the Department of Energy roadmap -- 2015 starting with the commercialization. I think this is a credible assumption, and I would like to follow this assumption. I don’t expect one million fuel cell vehicles in 2010, but I also don’t agree with some pessimists who say it will require another 20 to 30 years until you see the first vehicles. "

http://www.hydrogenforecast.com/ArticleDetails.php?articleID=280

JOHAN ERLANDSSON 2006-08-28        #1836
DN skriver idag att en av de stora hindren för att bränslecellsbilar ska kunna slå igenom är bristen på platina. Platina används i bränslecellen och är en mycket dyr och sällsynt metall. Forskning pågår dock t.ex. på Chalmers för hur platinamängden ska kunna minskas.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=568189&previousRenderType=2

JOHAN ERLANDSSON 2008-03-31        #4956
Huyndai säger nu att det blir begränsad serieproduktion 2012.

http://www.automotorsport.se/hybrid-hyundai-kommer-nästa-år/13905

JOHAN ERLANDSSON 2008-05-06        #5293
Daimler säger nu begränsad serieproduktion 2010, två år tidigare än förut.

http://www.automotorsport.se/news/14350/mercedeschefen-vi-har-den-avgasfria

ROBERT ENGLISH 2008-06-19        #5918
Enligt Tohru Hashimoto, Mitsubishis Corporate General Manager för MiEV electric car program så dröjer det pga: "As for Fuel Cells, in my opinion, there is only a very small possibility that this will come in the future. For the infrastructure, the hydrogen station is very expensive to build. It costs about 2 million dollars for one Hydrogen filling station. Also the Fuel Cell vehicle is it self, is very expensive system to design and build." Väldigt intressant artikel i övrigt om MiEV och Mitsubishis framtidsplaner.

http://www.evworld.com/article.cfm?archive=1&storyid=1473&first=6866&end=68

MIKAEL JOHANSSON 2008-06-20        #5928
Om hela världen skulle gå över till bränslecellsbilar istället för rena elbilar så kommer enorma mängder energi att gå till spillo. Man kan jämföra det med en person som tankar bensin i sin personbil. På slangen så finns det ett hål som är lika stort som själva munstycket varvid hälften av bensinen hamnar i bilens tank medan hälften rinner ut på marken via hålet i slangen. Ska vi bygga upp ett samhälle som ökar slöseriet med energi eller ska vi bygga upp ett energieffektivt samhälle?

JOHAN ERLANDSSON 2009-01-15        #8890
Toyota ska börja sälja bränslecellsbilar i begränsad skala 2015.

http://www.greencarcongress.com/2009/01/toyota-plans-li.html

JOHAN ERLANDSSON 2009-06-24        #11250
Återigen 2015 från Toyota. Det är stora bilar med lång räckvidd som behöver bränsleceller, menar Toyota.

http://www.greencarcongress.com/2009/06/toyota-20090623.html

JOHAN ERLANDSSON 2011-01-14        #16619
2015 återkommer igen, nu är det alla japanska biltillverkare som verkar satsa på detta år. 100 vätgastankstationer ska då stå färdiga i Japan.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3066170.ece

JOHAN ERLANDSSON 2011-11-23        #19443

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)
Cykelleasing (2)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2766 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen