|
Bil När kommer bränslecellsbilarna?
DaimlerChrysler säger 2012:
"Herbert Kohler, Vice President of the Body and Powertrain Research Unit at DaimlerChrysler, sa till journalister vid en hydrogen car technology exhibition i Bryssels den 17 mars 2005 att:
"It (commercialization) will start in 2012.""
GM säger mellan 2010 och 2015:
"På en fråga "When will GM have a fuel cell vehicle ready for sale?" svarar Larry Burns som vanligt "2010. $50 per kilowatt. Räckvidden 500 km. livslängd 6 000 timmar.
På en snarlik fråga "When will I be able to walk into a dealership and buy a fuel cell car?" svarar Burns:
"Id be very, very disappointed if you coulnt buy a Chevrolet fuel-cell powered vehicle by 2015. Not necessarily fron a Chevy dealer in America, though. It could happen somewhere else first.""
Allt saxat ur Kanehira Maruos nyhetsbrev.
Toyota säger 2010:
""Vid paneldiskussionen vid Japan Hydrogen & Fuel Cell Demonstration Project (JHFC) Seminar 10-11 mars 2005 i Yokohama sa Toyotas representant att Toyota accelererade FCV F o U för att kunna starta sin FCV-kommersialisering i början av 2010:
"Considering the future supply and demand situation of hydrogen and oil, fuel cell cars will have to reach the real dissemination stage by 2020-30. It has been 8 years since the Prius was released but its share accounts for less than 10% of all Toyota cars. To achieve the full-scale popularization of fuel cell cars by 2020-30, their sales will have to start in the beginning of 2010. Now we are accelerating the R&D of fuel cell cars to meet that timetable.""
SAIC säger 2010 enligt Kanehira Maruos nyhetsbrev:
"Den statägda Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) har tillsammans med ett universitet i Shaghai utvecklat en FC-minivan och ställer ut den vid en industrimässa som pågår i Shaghai. Denna FC-minivan är 7-sitsig, max. 110 km/h och räckvidden 185 km. 0-100km/h på 19,3 sek.
SAIC siktar på en FCV-serieprokduktion lagom till Shanghai Expo 2010."
Honda säger 2013 enligt Kanehira Maruos nyhetsbrev:
"Hondas VD Takeo Fukui har i sanbandet Tokyo Motor Show mött tre journalister från Automotive News. Och Fukui verkar vara mycket bestämd i sina åsikter om FCVs - bränsleceller är "the ultimate goal", vi behöver CO2-fri fordon, utan att bryta sig helt från fossila bränslen har bilindustrin ingen framtid. H2-FCVs är färdiga inom 7 eller 8 år och dessa är produktion-FCVs."
Hyundai säger 2010:
"Hyundai Motor plans to commercialize a coming hydrogen fuel cell-powered version of its Tucson SUV by 2010. The company plans to conduct road test of the vehicle in the US in 2009." http://www.greencarcongress.com/2005/12/hyundai_plans_t.html#more
Honda ändrar sig och verkar nu vilja bli först, 2009 eller 2010:
"Honda Motor Co announced that it will begin production in Japan of its next-generation FCX hydrogen fuel cell vehicle (FCV) in three to four years, signalling rapid advancement in Honda’s fuel cell technology."
http://www.greencarcongress.com/2006/01/honda_to_put_hy.html#more
Ford säger 2015 enligt Kanehira Maruos nyhetsbrev:
"I really follow the Department of Energy roadmap -- 2015 starting with the commercialization. I think this is a credible assumption, and I would like to follow this assumption.
I don’t expect one million fuel cell vehicles in 2010, but I also don’t agree with some pessimists who say it will require another 20 to 30 years until you see the first vehicles. " http://www.hydrogenforecast.com/ArticleDetails.php?articleID=280
DN skriver idag att en av de stora hindren för att bränslecellsbilar ska kunna slå igenom är bristen på platina. Platina används i bränslecellen och är en mycket dyr och sällsynt metall. Forskning pågår dock t.ex. på Chalmers för hur platinamängden ska kunna minskas. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=568189&previousRenderType=2
Huyndai säger nu att det blir begränsad serieproduktion 2012. http://www.automotorsport.se/hybrid-hyundai-kommer-nästa-år/13905
Daimler säger nu begränsad serieproduktion 2010, två år tidigare än förut. http://www.automotorsport.se/news/14350/mercedeschefen-vi-har-den-avgasfria
Enligt Tohru Hashimoto, Mitsubishis Corporate General Manager för MiEV electric car program så dröjer det pga:
"As for Fuel Cells, in my opinion, there is only a very small possibility that this will come in the future. For the infrastructure, the hydrogen station is very expensive to build. It costs about 2 million dollars for one Hydrogen filling station. Also the Fuel Cell vehicle is it self, is very expensive system to design and build."
Väldigt intressant artikel i övrigt om MiEV och Mitsubishis framtidsplaner. http://www.evworld.com/article.cfm?archive=1&storyid=1473&first=6866&end=68
Om hela världen skulle gå över till bränslecellsbilar istället för rena elbilar så kommer enorma mängder energi att gå till spillo.
Man kan jämföra det med en person som tankar bensin i sin personbil. På slangen så finns det ett hål som är lika stort som själva munstycket varvid hälften av bensinen hamnar i bilens tank medan hälften rinner ut på marken via hålet i slangen.
Ska vi bygga upp ett samhälle som ökar slöseriet med energi eller ska vi bygga upp ett energieffektivt samhälle?
Toyota ska börja sälja bränslecellsbilar i begränsad skala 2015. http://www.greencarcongress.com/2009/01/toyota-plans-li.html
Återigen 2015 från Toyota. Det är stora bilar med lång räckvidd som behöver bränsleceller, menar Toyota. http://www.greencarcongress.com/2009/06/toyota-20090623.html
2015 återkommer igen, nu är det alla japanska biltillverkare som verkar satsa på detta år. 100 vätgastankstationer ska då stå färdiga i Japan. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3066170.ece
Fortfarande 2015 från Toyota: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20111115/toyota-visar-framtidens-miljobilar-tre-ganger Logga in för att svara |
Konverteringskit elcykel (3) Elmotorcyklar (1) Lastcyklar (4) Konferenstjänster (2) Elcyklar (49) Elmopeder (5) Trikar (16) Cyklar (6) Cykelleasing (2)
|