Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel    Samhällsplanering   

Företag och kommuner bjuds in att delta i demonstrationsprojekt kring velomobiler

JOHAN ERLANDSSON 2011-11-23        #19417

Norska företaget Orange profilerar sig med hjälp av velomobil

Cykelfrämjandet söker nu företag som vill vara med i ett demonstrationsprojekt kring velomobiler. Velomobilen har egenskaper som i vissa situationer innebär överlägsna resprestanda, och väcker dessutom stor uppmärksamhet både vid färd och när den är parkerad. Vill ditt företag vara med och synas när "den fjärde fordonskategorin" introduceras i Sverige? 

Den fjärde fordonskategorin efter bil, motorcykel och cykel är velomobilen. El-assisterade velomobiler kan ge mycket energi- och resurssnåla, och därmed hållbara, persontransporter. De kan konkurrera med bilen för arbetspendlingens korta sträckor och göra det året runt - även i svenska klimatförhållanden.

Just nu pågår en förstudie för att klarlägga genomförbarhet av ett tvåårigt demonstrationsprojekt. Demonstrationsprojektetet ska underlätta en storskalig marknadsintroduktion av elassisterade velomobiler i Sverige. Förstudien ska kartlägga tekniska, infrastrukturella, logistiska, kommunikations-, finansierings- och kunskapsuppbyggnadsaspekter på demonstrationsprojektet.

Aktörer bakom projektet



Initiativtagare är Cykelfrämjandet, föreningen Trampkraft samt ekobyn Suderbyn på Gotland. Energimyndigheten delfinanseriar förstudien och förhoppningsvis också demonstrationsprojektet.


Vad är en velomobil?

Huvudpoängen med en velomobil är att den har betydligt lägre luftmotstånd än en cykel. Därmed uppnås betydligt högre hastigheter på platt mark och i nerförsbacke ,vid samma arbetsinsats, än cyklar. Avstånden som är rimliga att ta sig blir därför längre med en velomobil än en cykel. I diagrammet nedan visas hur stor effekt som krävs för att framföra olika typer av cyklar och velomobiler i 30 km/h.


Siffror från examensarbetet The Velomobile as a Vehicle for more Sustainable Transportation

I demonstrationsprojektet så kommer samtliga velomobiler vara utrustade med elassistans, så det kommer att gå att hålla god fart utan stor ansträngning även i uppförsbackar. Elassistansen är av vanlig elcykeltyp, så velomobilen räknas fortfarande som cykel och får framföras på cykelbana.

Andra fördelar utöver den högre hastigheten är att man inte halkar omkull på isfläckar på vintern tack vare att det är fler än två hjul, och att man sitter väderskyddat.

Det finns några olika velomobiltillverkare. En populär modell är Mango, som här gås igenom av en nybliven ägare:



Och här visar han att det går lätt att köra om racercyklister (denna är utan elassistans):



En velomobil väcker idag stor uppmärksamhet, vilket ibland till och med kan upplevas som besvärande för enstaka velomobilägare. Vill man synas är det dock klara fördelar, både ur säkerhets- och marknadsföringssynpunkt, vilket norska företaget Orange utnyttjat. Här är ett annat exempel på en stripad velomobil:


Vill ni vara med?

Demonstrationsprojektet ger en möjlighet för deltagande företag och kommuner att få tillgång till velomobiler som kan stripas upp i företagets färger och logotyp. All kringservice sköts av projektet, som inköp, transporter, service och introduktionsutbildningar.

Velomobilerna kan till exempel användas av de anställda för pendling till och från jobbet, eller för utlåning till kunder. Projektet kommer under några tillfällen hämta velomobilerna för att visa upp dem i olika sammanhang, till exempel under Almedalsveckan.

Velomobilerna och deltagande företag och kommuner kommer att lyftas fram genom projektets kommunikationsplan, samt av stora delar av cykel-Sverige.

Intresserad? Kontakta:
Magnus McPheat, Cykelfrämjandet, [email protected], 0709-904916
eller
Johan Erlandsson, Trampkraft, [email protected], 0707-731682



BENJAMIN GRAHN DANIELSON 2011-12-02        #19515
Hej!

Igår satt jag och letade information om velomobiler. Jag har i ungefär två års tid funderat kring att skaffa mig en velomobil. Nu pendlar jag med bil till jobbet, ca 11 km enkel väg. Jag har tidigare både åkt buss och cyklat.
Problemet är att jag bor på landet. Det går en buss på morgonen och en på kvällen. Jag tre km till närmsta affär och jag blir inte sugen på att sätta mig på cykeln efter jobbet om det ösregnar... Jag är helt enkelt lite bekväm av mig och tar bilen istället (längsta tiden utan bil här var 6 mån).

Jag hatar dock att lägga pengar på mina bilar. Jag köper gamla skitbilar som jag antingen får skrota efter ett halvår eller laga för 1000-tals kronor. Och så tillkommer bensin, däck, försäkringar osv. Bilen jag har nu fick jag punga ut 7000 kr för reparationer i oktober, och då var det billigt.

Jag har nu tatt tag i saken och kontaktat banken. Istället för att köpa mig en bättre begagnad bil blir det velomobil.

Jag är väldigt intresserad av att ingå i er studie, skickar ett mail omg!

MARTIN STRID 2011-12-13        #19576
Bilpolarna i Borlänge vill genomföra ett pilotprojekt där vi behöver några cykelbilar  (=velomobiler). Det är en forskningsstudie där ett antal användare jämför ett antal cykelbilars egenskaper mot varandra. Vi hoppas på ett fruktbart samarbete!

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3163 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik