Norska företaget Orange profilerar sig med hjälp av velomobil
Cykelfrämjandet söker nu företag som vill vara med i ett demonstrationsprojekt kring velomobiler. Velomobilen har egenskaper som i vissa situationer innebär överlägsna resprestanda, och väcker dessutom stor uppmärksamhet både vid färd och när den är parkerad. Vill ditt företag vara med och synas när "den fjärde fordonskategorin" introduceras i Sverige?
Den fjärde fordonskategorin efter bil, motorcykel och cykel är velomobilen. El-assisterade velomobiler kan ge mycket energi- och resurssnåla, och därmed hållbara, persontransporter. De kan konkurrera med bilen för arbetspendlingens korta sträckor och göra det året runt - även i svenska klimatförhållanden.
Just nu pågår en förstudie för att klarlägga genomförbarhet av ett tvåårigt demonstrationsprojekt. Demonstrationsprojektetet ska underlätta en storskalig marknadsintroduktion av elassisterade velomobiler i Sverige. Förstudien ska kartlägga tekniska, infrastrukturella, logistiska, kommunikations-, finansierings- och kunskapsuppbyggnadsaspekter på demonstrationsprojektet.
Aktörer bakom projektet
Initiativtagare är Cykelfrämjandet, föreningen Trampkraft samt ekobyn Suderbyn på Gotland. Energimyndigheten delfinanseriar förstudien och förhoppningsvis också demonstrationsprojektet.
Vad är en velomobil?
Huvudpoängen med en velomobil är att den har betydligt lägre luftmotstånd än en cykel. Därmed uppnås betydligt högre hastigheter på platt mark och i nerförsbacke ,vid samma arbetsinsats, än cyklar. Avstånden som är rimliga att ta sig blir därför längre med en velomobil än en cykel. I diagrammet nedan visas hur stor effekt som krävs för att framföra olika typer av cyklar och velomobiler i 30 km/h.
I demonstrationsprojektet så kommer samtliga velomobiler vara utrustade med elassistans, så det kommer att gå att hålla god fart utan stor ansträngning även i uppförsbackar. Elassistansen är av vanlig elcykeltyp, så velomobilen räknas fortfarande som cykel och får framföras på cykelbana.
Andra fördelar utöver den högre hastigheten är att man inte halkar omkull på isfläckar på vintern tack vare att det är fler än två hjul, och att man sitter väderskyddat.
Det finns några olika velomobiltillverkare. En populär modell är Mango, som här gås igenom av en nybliven ägare:
Och här visar han att det går lätt att köra om racercyklister (denna är utan elassistans):
En velomobil väcker idag stor uppmärksamhet, vilket ibland till och med kan upplevas som besvärande för enstaka velomobilägare. Vill man synas är det dock klara fördelar, både ur säkerhets- och marknadsföringssynpunkt, vilket norska företaget Orange utnyttjat. Här är ett annat exempel på en stripad velomobil:
Vill ni vara med?
Demonstrationsprojektet ger en möjlighet för deltagande företag och kommuner att få tillgång till velomobiler som kan stripas upp i företagets färger och logotyp. All kringservice sköts av projektet, som inköp, transporter, service och introduktionsutbildningar.
Velomobilerna kan till exempel användas av de anställda för pendling till och från jobbet, eller för utlåning till kunder. Projektet kommer under några tillfällen hämta velomobilerna för att visa upp dem i olika sammanhang, till exempel under Almedalsveckan.
Velomobilerna och deltagande företag och kommuner kommer att lyftas fram genom projektets kommunikationsplan, samt av stora delar av cykel-Sverige.
Intresserad? Kontakta:
Magnus McPheat, Cykelfrämjandet, [email protected], 0709-904916
eller
Johan Erlandsson, Trampkraft, [email protected], 0707-731682
Igår satt jag och letade information om velomobiler. Jag har i ungefär två års tid funderat kring att skaffa mig en velomobil. Nu pendlar jag med bil till jobbet, ca 11 km enkel väg. Jag har tidigare både åkt buss och cyklat.
Problemet är att jag bor på landet. Det går en buss på morgonen och en på kvällen. Jag tre km till närmsta affär och jag blir inte sugen på att sätta mig på cykeln efter jobbet om det ösregnar... Jag är helt enkelt lite bekväm av mig och tar bilen istället (längsta tiden utan bil här var 6 mån).
Jag hatar dock att lägga pengar på mina bilar. Jag köper gamla skitbilar som jag antingen får skrota efter ett halvår eller laga för 1000-tals kronor. Och så tillkommer bensin, däck, försäkringar osv. Bilen jag har nu fick jag punga ut 7000 kr för reparationer i oktober, och då var det billigt.
Jag har nu tatt tag i saken och kontaktat banken. Istället för att köpa mig en bättre begagnad bil blir det velomobil.
Jag är väldigt intresserad av att ingå i er studie, skickar ett mail omg!
Bilpolarna i Borlänge vill genomföra ett pilotprojekt där vi behöver några cykelbilar (=velomobiler). Det är en forskningsstudie där ett antal användare jämför ett antal cykelbilars egenskaper mot varandra. Vi hoppas på ett fruktbart samarbete!