Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Satsning på vintercykling i Linköping

PER SJöSTRöM 2012-02-29        #20075

Vintercyklisten Tova Matsson. Foto: Jessica Gredin

I Linköping har i vinter 50 utvalda personer fått extra stöd i sin vintercykling i projektet "Vintercyklisten". Dubbdäck är fina grejer kan konstateras, och kommunen har fått in nyttig information om stadens cykelvägar.

Upprinnelsen till projektet Vintecyklisten var att man kunna se att antalet cyklister minskar dramatiskt under den kalla perioden av året i Linköping. Detta är trist med tanke på att kommunen lägger mycket pengar på att sopa och salta cykelvägarna. Även ur miljöhänseende så vill man ju att onödiga, korta bilresor skall ersättas med cykel. Just cykling anges ju ofta som en bra åtgärd för att minska CO2-utsläppen. Detta för att vi skall nå kommande tuffa miljö- och klimatmål.
 
Så för att vända den negativa trenden bestämde sig Linköpings kommun att starta ett riktat informationsprojekt med målet att inspirera fler kommuninvånare att cykla vintertid. Av ca 300 sökande till projektet så valdes 50 personer ut.  Deltagarna i projektet blev försedda med dubbdäck, cykeldator, lyse och cykelhjälm.  Som motprestation så har deltagarna skrivit på att de kommer cykla minst tre gånger i veckan samt att de är villiga dela med sig av sina erfarenheter som vintercyklister. Som kanal för informationspridning har vi använt vår Facebookgrupp ”Vintercyklisten”. Det har fungerat bra än så länge, i genomsnitt så har vi ca 400 unika besökare per dag.
 
Deltagarna har tillsammans cyklat  imponerande 1200 mil under december och januari. Det blir 12 mils trampande per månad och cyklist. Mest positivt med att vara deltagare i projektet har varit att man känner sig tryggare när man har dubbdäck på cykeln. I början av projektet så upplevde många deltagare att man fegade trots att man hade dubbdäck. Med tiden verkar det som cyklisterna litar mer och mer på att man har bra fäste med dubbdäck. Även fel och brister på kommunens cykelvägar har rapporterats, vilket är ovärderlig information för driftspersonalen.



JOHAN ERLANDSSON 2012-02-29        #20085
Ni klarade er bra i Svensk Cyklings granskning:
http://www.svenskcykling.se/2012/02/svenska-kommuner-sviker-vintercyklisterna/

Jag som har bott i Linköping glömmer aldrig de hav av cyklar som vällde fram mot skolan, året runt. Och hur många cyklar som stod parkerade på Campus. Populäre ekonomibloggaren Cornucopia? var nyss i Linköping och gjorde följande reflektion:

Något som hade förändrat sig var glädjande nog mängden cyklar. Jag tror inte att jag någonsin sett så många cyklar på en svensk universitetscampus förut och då var detta ändå mitt i vintern.
 
Däremot kanske parkeringsdisciplinen hos studenterna lämnar lite att önska eller så behövs det helt enkelt mer cykelställ. Att ta sig in i C-huset innebar att man fick anropa en lots för navigeringshjälp genom cykelhavet.
 
Uppenbarligen har Linköpings Universitet och Linköpings kommun lyckats med att framtidssäkra kommunikationerna för universitetet. Det var så få som tog bil att det fanns gott om lediga parkeringsplatser trots att parkeringsutrymmena var högst begränsade. Jämför man detta med exempelvis Chalmers campus, där jag utbildade mig vid Göteborgs Universitet (institutionerna för matematik och datavetenskap är gemensamma för Chalmers och universitetet även om kurserna inte är det annat än delvis) i fyra år, så är det relativt cykeltomt med omöjligt att få parkering.
 
Så hur än framtiden blir så kommer Linköpings Universitets studenter och anställda att kunna ta sig till sina föreläsningar eller jobbet.

http://cornucopia.cornubot.se/2012/02/i-went-to-linkoping-and-all-i-got-was.html

ERIK SANDBLOM 2012-02-29        #20086
Trevligt att kommunen engagerar sig men jag tror man skjuter sig i foten när man försöker öka cyklingen genom att dela ut hjälmar.

Det är lite som att öka flickors självförtroende genom att dela ut tips på hur man bantar.

MATTIAS CARLSSON 2012-02-29        #20087
Intressant initiativ. Jag kan instämma i att dubbdäck gör stor skillnad. Jag har visserligen cyklat mycket på vintrarna även tidigare, men sen jag skaffade dubbdäck för ett par år sedan så känns det mycket tryggare att cykla på vintern.

Annars tror jag att infrastrukturen och framförallt väglaget är det område där det finns störst förbättringspotential. I Uppsala - som ju sägs vara en "cykelstad" - så är väglaget på cykelbanorna undermåligt större delen av vinterhalvåret. Framförallt nu i februari-mars när temperaturen pendlar kring nollan. Jag saknar dels tydliga kommunikationskanaler med de som sköter väghållningen så att man kan påtala brister och komma med förslag på förbättringsåtgärder, och dels tydlig information om när och var man kan förvänta sig att väglaget är i cykelvänligt skick.

JOHAN ERLANDSSON 2012-02-29        #20088
Bra idé där Mattias, om information om cykelbaneläget! Hade ju varit toppen att få veta när cykelbanor är skottade, sopade och var det är hinder i vägen.

Jag tog fram cykeln i värmen idag, har faktiskt fuskat och åkt spårvagn ett tag. Men direkt blir jag påmind om hur nedprioriterad cykeln är i Göteborgstrafiken... Minimala cykelbanor om några alls (Majorna). Grävarbeten som innebär att hela partier av cykelbanorna är avstängda (Fiskhamnen). Bilvägar som är skinande rena medan cykelbanorna har drivor med grus (Första Långgatan).

MATTIAS CARLSSON 2012-02-29        #20089
Det finns enkla åtgärder som kan göra nytta i det här avseendet. Till exempel att kommunen informerar om vilka cykelstråk som är prioriterade i väghållningen, på samma sätt som att kommunen är tydliga med att kollektivtrafikstråken prioriteras vid väghållning av motorfordonsvägarna. Jag har försökt få den här informationen från Uppsala kommun, men har fått som svar att det inte är prioriterat. Det märkliga är att de uppger att vissa cykelstråk är prioriterade, men de har ingen information om vilka stråk det är.

En vidareutveckling av den här informationen är att det går att se i realtid (eller med någon timmes fördröjning) vilka vägar som har behandlats. Man kan även inkludera information om avstängda cykelvägar mm i en sådan informationslösning. Ytterligare ett steg är att man som trafikant direkt kan meddela kommunen om det uppkommer brister i infrastrukturen.

PER SJöSTRöM 2012-02-29        #20092
Det är som sagt mycket cyklar ute på universitet i Linköping. Som cykelnörd så är det ett paradis av olika modeller, färger och hemmapimpningar.  Vissa tider så är det ett kaos av parkerade och rullande cyklar. Cykelparkeringar finns och räcker till både personal och studenters cyklar. Men parkeringarna kan vara 50 meter från entren. Det är en bit att gå men betydligt mindre avstånd än bilparkeringen. 

Till frågan om cykelhjälmar i projektet. Det finns inget krav på att deltagarna skall använda hjälm. Jag kan se att flertalet av deltagarna har tackat ja till att få en hjälm. Det är 10 stycken deltagare som aldrig eller ytterst sällan använder hjälm. I måndags så var det bra att Vintercyklist Anna-Karin U hade hjälm.
 En lättare krock mellan Vintercyklist och en bil slutade med skrapsår på knän och ömhet i kroppen. 

KARIN GUSTAVSSON 2012-03-21        #20236
Finns fler liknande initiativ längre norrut i landet. Jag var projektledare för Vintercyklisten i Borlänge vintrarna 2010/11 och 2011/12, den första vintern samarbetade vi med Falu kommun som även hade ett projekt 2009/10. Östersund, Umeå och Gävle har gjort liknande satsningar.

För den intresserade finns mer info om projekten här: http://borlange.se/templates/BlgPage____29133.aspx
http://vintercyklisten2.wordpress.com/
http://www.falun.se/www/falun/gkt/paraply.nsf/V-bild/6867758CD6FABBCCC125782B002C6CAF/$FILE/Slutrapport_Vintercyklisten.pdf

MAGNUS BILLBERGER 2012-03-22        #20253
Jag hyser en förhoppning att projekten "Vintercyklist" växer till "Åretruntcyklist". Dubbdäck och lysen är förstärkningar som behövs vintertid, men kvaliteten på och planeringen av cyklestråken har långt större förbättringspotential. Det som göms i snö i cykelsammanhang är cykelbanor som frusit sönder på alla möjliga och omöjliga sätt.

PER SJöSTRöM 2012-03-23        #20274
Till Karin: Innan vi startade igång Vintercyklisten i Linköping så var vi kontakt med Falun för att höra deras erfarenheter om vintercykling. Detta för att höra vad som gått bra och dåligt i deras Vintercyklist 1 och 2. Med den kunskapen i bagaget så har vi format ett i stort sett liknande projekt som Falun.  Vill passa på att rikta ett stort tack till projektledare i Falun att ni  tog er tid och delade med er av era enkäter, rapporter etc.
//Per Sjöström

MAGNUS BILLBERGER 2012-03-23        #20287
Kul att höra Per. Har själv varit "vintercyklist" (har inte deltagit i projektet utan helt enkel cyklat dubbat och med ljus på egen hand) i just Falun de senaste 6 vintrarna och jag har egentligen inget att klaga på.

En kul reflektion har att göra med dubbdäcken. Cykelns dubbdäck har ungefär lika många dubb per rullad meter som bildäcken får ha. Dessutom tillåts dubbben stick ut längre än på bildäcken. Därmed blir greppet mycket bättre än de flesta vågar tro. Senast i vintras drog jag men kompis ut på cykel. Han är från Hälsingland och definitiv van vid vinter, men var ganska nervös inför att cykla på isiga cykelbanor. Det tog honom en stund att vänja sig vid att det faktiskt fungerar.

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3225 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik