Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Mat övrigt    Klimatfrågan   

Framtidens mataffär hjälper sina kunder att ta bättre beslut

ERIC GULLBERG 2012-03-19        #20219

Food Planner hjälper dig att handla klimatsmart

Vi vet alla att våra vardagsval påverkar miljön. Målet om att nå en mer hållbar utveckling innebär att vi som konsumenter måste ändra vårt vardagsbeteende, speciellt när det gäller vad vi äter eftersom mat står för en så pass stor del av våra miljöproblem. Detta är anledningen till att vi skapade Food Planner, en tjänst som hjälper oss att ta bättre matbeslut. 




Vi publicerade nyligen resultatet av forskningsprojektet Checkout, vars syfte är att skapa en tjänst som hjälper konsumenter att ta mer hållbara beslut. I nära samarbete med användare och livsmedelsbranschen har vi på Interactive Institute tillsammans med designbyrån Doberman tagit fram prototyptjänsten Food Planner. 

Det finns sedan tidigare projekt med syftet att hjälpa konsumenter att välja mer hållbart, men något som har saknats är lösningar som kan fungera på en marknad. Därför har vi ställt oss frågan om vad som krävs för att livsmedelsbranschen ska vilja ställa upp givet att man ska hjälpa konsumenter att ta bättre vardagsbeslut? Svaret som framkom är att vi måste göra det enkelt för konsumenten och samtidigt skapa mervärden. Vi har under projektets gång insett att vi inte ensidigt kan fokusera på hållbarhet; för de flesta är hälsan och privatekonomin minst lika viktigt. Dessutom vill vi bli inspirerade och äta den mat vi tycker om. Så hur kan vi motivera människor att ändra sina vanor? 

I samarbete med användare och livsmedelsindustrin arbetade vi oss igenom en lång insiktsprocess där vi identifierade en mängd olika möjligheter. Idén som växte fram var enkel: att göra det roligt att handla hållbart. Man komponerar en god veckomeny, får smart återkoppling så att valen stämmer överens med våra uppsatta mål och får en underhållande upplevelse under tiden. Det är lätt att ge människor dåligt samvete när många val har stor miljöpåverkan och därför har vi valt att se på hållbarhet precis som på hälsa: man kan äta något onyttigt då och då så länge som helheten är hälsosam. Därför ger tjänsten grönt ljus för klimatintensiva val så länge som man kompenserar andra dagar.

Detta område är relativt outforskat och vi kommer fortsättningsvis att utveckla fler tjänster kring mat och hållbarhet. Vi hoppas att Food Planner ska inspirera livsmedelsbranschen att se möjligheterna med tjänster som hjälper konsumenter att skapa mer hållbara beteenden.

Eric Gullberg

Projektledare på Interactive Institute

Läs mer om Food Planner på projektets egna webbsajt

 




Logga in för att svara


Produkter

Hemleverans av mat (1)
Matlagningskurser (1)
Vegetarisk catering (2)
Växtskydd (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3225 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik