|
Cykel Ramkonstruktioner för trikar, quadar och velomobiler
Låg vikt är ett måste för lättcyklade muskeldrivna fordon, och ramkonstruktionen är en avgörande faktor för totalvikten. Därför tänkte jag att vi i denna tråd går igenom och diskuterar olika ramkonstruktioner och självbärande karosser. Jag börjar med denna skönhet i trä (här saknas dock möjlighet att framföra med muskelkraft).
Elmopeden 120420. Denna prototyp utvecklar jag allt eftersom.
Intressant !
Trä är ju ett roligt material att jobba i och rätt använt så har det hög styrka i förhållande till vikten. Jag har lekt med följande konstruktion. Den behöver dock utvecklas men fungerar att cykla på.
Kul att se era hembyggen! Fantastiskt med trätrike! Världens roligaste cykelbloggare Bike Snob NYC har hittade denna limmade och popnitade plåtram (OK, bara två hjul, men intressant ändå): http://bikesnobnyc.blogspot.se/2012/04/hand-folding-its-not-just-for-laundry.html
<12 kg På SPEZI 2012, specialcykelmässan i tyska Germersheim, var det världspremiär för denna svenska lättviktstrike i kolfiber.
Velomobilen Sunrider har en ram i glasfiberarmerad polyester.
Hej, här kommer en fråga angående ramkonstruktion och design för QUAD. När det gäller trike är det ju självklart att föraren måste sitta framför bakhjulet då inget alternativ egentligen är möjligt, men för en QUAD borde föraren kunna sitta längre bak, egentligen nästan mellan bakhjulen och då borde tramporna kunna placeras bakom framhjulen. Frågan jag har är ifall detta ger för lite tyngd över styrande framhjulen? Hälsningar, Patrik Hidefjäll
Tror inte det är några problem, men då tappar man lastförmågan (som jag prioriterar högt).
Hej Patrik! Om du är bra på tyska så vet jag att det finns åtskilligt att läsa i detta ämne på olika diskussionforum (prova t ex www.velomobilforum.de). Ingo Kollibay har skrivit en ambitiös artikel i ämnet som han presenterade vid en konferens i Köpenhamn 2009. Jag vet inte var man hittar artikeln, har själv en utskriven kopia någonstans. Frågan om "det blir för lite vikt över framhjulen" handlar om helheten och dess viktfördelning och inte enbart om hur du placerar föraren i förhållande till hjulen. En tadpole trike har ca 2/3 av vikten på framhjulen och där kan man få problem med slirande bakhjul. Jag upplever att min trike i övrigt är relativt neutral i styrningen så att den varken under- eller överstyr. Dessutom går det effektivt att förbättra väggreppet genom att aktivt burka i svängarna. Om man flyttar tyngdpunkten längre bak och har mindre vikt på framhjulen så är det väl troligt att fordonet blir mer benäget att understyra och detta blir mest problematiskt vid lite halare underlag (rullgrus eller vinterunderlag). Du kommer dock också att få ett ökat däckslitage vilket heller inte är så önskvärt.
Lieber Magnus, vielen Dank für den Tip! Mit freundlichen Grüssen, Patrik Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1)
|