|
Cykel Infrastruktur anpassad för elcyklar är bra för alla cyklister
Cykelbana i Uppsala. Foto: Björn Åslund på bloggen På två hjul i Nyköping Nedan presenteras sammanfattningen till en rapport är en del av det svenska cykelforskningsprojektet CyCity, finansierat av Vinnova. Den belyser om en ökad andel elcyklar i trafiken kommer att ställa förändrade krav på cykelinfrastrukturen och dess planering, och om så är fallet, vilka. Cyklar med elektrisk stödmotor, så kallade elcyklar eller pedelecs, är en förhållandevis ny fordonskategori i Sverige som i växande utsträckning syns i trafiken. Elmotorn tillför extra kraft till cyklisten och gör därmed cykelfärden lättare, snabbare och gör backar och motvind mindre utmanande. Andelen elcyklar i Sverige är fortfarande låg och uppskattas till enstaka procent av den totala cykelförsäljningen och under en procent av det totala antalet cyklar. Men trenden i andra länder är tydligt: I Nederländerna har exempelvis andelen elcyklar av alla nysålda cyklar ökat från enstaka procent till runt var femte cykel år 2012 och långsiktigt förväntas elcyklar utgöra en mindre, men betydande del av cykelflottan, från 5-20% av samtliga cyklar. De huvudsakliga skillnaderna mellan elcyklar och konventionella cyklar är: Krafttillskott genom elmotorn, vikt, laddbehov samt pris. De viktigaste effekterna av dessa skillnader som har en påverkan på infrastrukturen är:
Ska bli trevligt att läsa rapporten. Lite snabba reflektioner på sammanfattningen dock: Att ange hur stor andel av antalet sålda cyklar som är elcyklar är ett mått som man ska vara försiktig med att tolka. Jag är elcyklist sedan i våras och man kan säga att knappt 10% av familjens cyklar är "elcykel". När det gäller antalet resor så står el-cykeln för maximalt 5%. Om man däremot räknar på cyklad sträcka så stod elcykeln i år för ca 30% och nästa år så blir det förmodligen närmare 50%. En av de stora vinsterna med eldriften som nämns i rapporten är att aktionsradien ökar. Detta innebär att det blir mer realistiskt och attraktivt att cykelpendla väsentligt utanför den kommunala planeringen. Här har Trafikverket/Vägverket länge duckat och menat att cykling är en kommunal angelägenhet. Nu finns dock ytterligare skäl för denna myndihget att vakna och ta sitt ansvar att anpassa cykalbarheten mellan tätorterna.
Vilka hastigheter handlar det om? Som jag förstår upphör elassistansen vid 25 km/h, vilket innebär att folk kommer vilja kunna cykla bekvämt i 25 km/h och kunna köra om andra cyklister. Det här med hastigheten är upprörande för en del. Svenska Dagbladet skrev: Ny lag kan ge färre bråk i trafiken - SvD
Att vägverket/trafikverket duckat är synnerligen märkligt då riksdag vid upprepade tillfällen sen tidigare i cirka 2 decennier påpekat att cykling är en nationell angelägenhet. Det är tjänstemän som kör sitt eget race. Kommer det bli annorlunda bara för att folk har trampassistans? Jag är tvivlande, men blir gärna glatt överasskad. Och jag undrar var SvD hittade en svängd raksträcka? Har de hittat raka kurvor också?
Bilden på denna bloggsida är hämtad från min blogg, utan tillåtelse. Det finns något som heter upphovsrätt, vilket bl a innebär att man måste ha tillstånd av upphovsrättsmakaren för användning!!! http://pa2hjulinykoping.blogspot.se/2012/06/cykelbanan-ska-synas-tydligt.html Kontakt mig hälsar Björn Åslund [email protected]
Det är jag som redaktör som är skyldig till detta och jag ber om ursäkt, det gick för fort där. Jag hjälpte Pelle att lägga ut artikeln. Jag googlade fram bilden och kollade snabbt på din sida om det stod copyrightinformation men såg inget och tänkte att det var en spridd bild. Ingen bra ursäkt, jag gjorde inte rätt och är ledsen för det. Har bytt bild nu.
Nu är fotot tillbaks igen efter lite mailande med Björn och en påminnelse till mig själv att vara noggrannare med bildanvändning. Tack Björn för att vi får använda bilden!
Pelle, som elcyklist känner jag igen mig i beskrivningen av vad som förändras med elassist. Så rapporten får klart godkänt. En liten detalj bara: Lastcyklar behöver inte ta så mycket mer plats på cykelbanan än vanliga cyklar om de designas rätt! Finns flera exempel på det.
Man kan undra hur den breda fina cykelbanan ter sig på vintern. Här en liten film från kvällens hemfärd från jobbet i nysnöiga Göteborg.
Jag tycker alltid det är lika spännande att se hur cab-biken funkar i praktiken! Och här finns mycket att reflektera kring. Snöiga och isiga cykelbanor som går bredvid fina bilgator känns ju verkligen igen. Ytterligare ett argument för varför staden bör sätta ned hastighetsgränsen på bilvägar och låta cyklister blanda sig i trafiken. Cykelbanenätet ska naturligtvis byggas ut, men jag tror aldrig man kommer få någon riktigt bra ordning på dem på vintern, annat än på huvudstråken och inne i centrum. Och så till det här med sluten eller öppen kaross. Det är ju imponerande att du kan sitta så lättklädd. Men är det värt det med tanke på den sämre sikten från imma, repiga plexiglas, frost och regn? Kan du se några andra lösningar du skulle kunna acceptera? Mäktigt lyse!
Beträffande snöröjningen ska i ärlighetens namn sägas att vägvalet var mindre lyckat. Hade jag valt att passera alla stoppljus uppför Hjalmar Brantingsgatan hade jag befunnit mig på stomcykelnätet som var både plogat och saltat. Dock lite kul att det faktiskt går att ta sig fram på oplogad väg även om det går rejält trögt (trots elassisten). I den lilla branta backen uppför bron vid frihamnen var det nära fastkörning men den tuggade sig liksom sakta genom snön. Med två hjul bak hade det definitivt behövts diffspärr. Min vanliga bil hade antagligen stått och slirat med ena framhjulet... Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1)
|