Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Elbilar och räckvidd

ROLF FORSLUND 2005-10-04        #1046
Som de flesta märkt har alla elbilar en stor nackdel, räckvidden är knappast acceptabel för de flesta av oss, och givetvis uppladdnings tiden. Dessutom klarar de flesta batterier bara ett antal kompletta ur-uppladdningar innan det "dör". Det som förbryllar mig är att vi inte gjort ett system som är byggt kring detta. 1976 publicerade Dick Fradella, en forskare vid University of California Berkley institute for Transportation, en studie kallad "Electric Highway Vehicle". Hans teori var i enkelhet att bygga en konduktiv elskena längs motorvägen, eller i själva vägbanan, som elbilen helt enkelt "kopplades upp" till när du körde på vägbanan (ungefär samma princip som en spårvagn eller tunnelbana). Systemet låter därför batterierna i elbilen laddas under körningen och du använder batteri driften när du lämnar motorvägen. Hans beräkningar var gjorda med iden att använda vanlig "hushålls ström", 115V 60Hz i USA, med tanken på ett billigt och enkelt system. Genom att inte helt urladda batterierna i elbilen förlängs livstiden på batterierna rent exponellt och "räckvidden" på elbilen blir ju i princip obegränsad, så länge skenan tillför ström. Iden dog då DOT och ett antal politiker tyckte att elen skulle överföras via induktiv (magnetiska kraftfällt) då en strömskena skulle vara "farlig"... Med tanke på den senaste tidens utveckling av batterier så väl som fossila bränslen och dess kostnad tycker jag att detta är något vi borde titta på igen. Tänk vad vi kunde göra om t.ex E4, E6 osv hade en "elskena", storstäder kunde i princip göras avgasfria, jag kunde bo på landet och köra en elbil (även om batteri räckvidden bara var 4-5mil, vi kunde bygga upp en industi som byggde om dagens bilar till eldrift med "låg teknologisk" teknik, såsom Bly batterier (relativt låg kostnad) Det jag ser som den bästa biten i hela systemet är just kostnaden. Det är ju "busenkelt" och billigt. Kritikerna kommer ju givetvis att säga "var kommer strömmen från" Detta är naturligtvis ett återkommande problem, men jag avstår från att gå dit, då det är ett helt annat ämne. Tack för ordet Roffe



JOHAN ERLANDSSON 2005-10-04        #1048
Hej Rolf och välkommen till Ecoprofile! Din intressanta idé liknar en annan som nämnts här tidigare, se länk nedan. Som de skriver i den artikeln så är det största hindret mentalt. Vi är för inkörda på att transportsystemet ska fungera på ett visst sätt. Jag tror inte heller att någon vågar satsa på din idé nu när det börjar hända grejer på batterifronten.

http://www.ecoprofile.se/1001_88_Bilen_i_luften_sjalvklart_om_tjugo_ar.htm

ROLF FORSLUND 2005-10-04        #1050
Tack ska du ha Johan! "Luftbilen" är ju en underbar ide och givetvis en mycket bättre helhets koncept, men det jag tycker om med Fradellas studie är just enkelheten, se den som en "övergångsperiod". Personligen tror jag att "luftbilen" kommer ta betydligt längre än 20år innan vi kommer att se den i storskala. Att bygga en ny infrastruktur tar som bekant lång tid. Fredellas princip skulle kunna göras som ett lokalt project, med t.ex Posten som "försöks kanin", de har ju redan ett antal elbilar. Kostnaden skulle kunna bli "minimal" om man la in elskenan samtidigt som man gjorde normalt underhåll. Skenan behöver ju inte vara kontunuerlig, utan vi kan bygga ett flertal små sektioner som drivs på local nivå. I pincip är det ju en skarvsladd som ligger längs vägbanan...ok, lite mer komplicerat men knappast något nytt

JOHAN ERLANDSSON 2005-10-12        #1084
Ett av de stora problemen är nog också att nationer och biltillverkare ska komma överens om nationella standarder. Att specialtillverka bilar för en viss marknad lär inte många vara intresserade av. Och även om vi är fascinerade av idén så är nog många verkliga bilvänner inte lika förtjusta i och med att frihetskänslan naggas lite i kanten.

JOHAN ERLANDSSON 2009-07-28        #11516
Rolf och Dick Fradella verkar nu vara på väg att få sina tankar realiserad av Nissan. De funderar på system med induktiv laddning på vägen så att man kan ladda elbilen medan man kör.

http://www.treehugger.com/files/2009/07/nissan-wants-electric-cars-to-charg

JOHAN ERLANDSSON 2011-09-16        #19041
Här är en annan lösning som inte bygger på induktion. Vad sägs om 50 000 volt i foten om du råkar kliva på metallplattan när du har pissepaus?

http://t360.idg.se/2.8229/1.403762/vagen-som-laddar-elbilen-medan-du-kor

Logga in för att svara


Produkter

Trikar (16)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)
Konverteringskit elcykel (3)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Elcyklar (49)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2765 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen