Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Markbunden kollektivtrafik    Cykel   

Till Eurobike 2013 (Göteborg-Friedrichshafen) med tåg

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22664

Dieseltåget Köpenhamn-Hamburg

Dags för en Europaresa till Tyskland igen, nu till stora cykelmässan Eurobike i Friedrichshafen allra längst söderut i Tyskland. 

Nytt denna gång är att jag kunde köpa biljetten från Köpenhamn direkt av Deutsche Bahn istället för att ringa till SJ Utland, ett framsteg! Man får bättre kontroll på avgångarna och rutterna.

Göteborg-Köpenhamn går med de gamla vanliga Öresundstågen, som brukar vara pålitliga, har bra inneklimat men lite torftig komfort i övrigt.

Köpenhamn-Hamburg går även det med de gamla vanliga ICE-tågen. Hög komfort, men tyvärr dieseldrivet och inget Internet ombord. Kopplade upp mig med svindyr roaming, och upptäcker att jag fått mail från Deutsche Bahn om att jag riskerar att missa min anslutning! Genom att klicka på en länk i mailet får jag detaljerad information, tåget jag åker i just nu ska vara fem minuter försenat. Och eftersom jag har ett tajt byte i Hamburg blir jag lite stressad, så jag frågar konduktören. Han blir förvånad och säger att vi ska nog hinna, vi lämnade ju Puttgarden i tid. Och när vi närmar oss så säger online-tidtabellen att vi är i tid. Men det blev ett tajt byte ändå, bara minuter tillgodo trots att vi var i tid.

Hamburg-Ulm och Ulm-Friedrichshafen avlöper utan några överraskningar, jag är framme exakt i tid kl. 20.30. I princip fullsatt hela dagen förutom sista sträckan med regionaltåg där det känns väldigt lantligt och med många stopp. Efter en heldag på tåg känns det nästan lite konstigt att ha fast mark under fötterna igen, lite som när man varit ute och seglat! :)



JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22665

Fortfarande ganska glest på Eurobike-campingen dagen innan allt drar igång på allvar

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22666

Dessa tält är uthyrda allihop. Yteffektivt! :)

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22667

Köer och tutande, mycket som ska levereras in till de enorma mässhallarna.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22668

Bygga bygga bygga...

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22669

Två cykeljättar på tisdagens presskonferens: Mathias Seidler, VD på Tysklands största cykelproducent Derby Cycles (har fem varumärken) samt Tony Lo, VD på världens största cykeltillverkare Giant (Taiwan).

Diskussionen går kring att försäljningen haltat lite i år på grund av en kall vinter. Elcykeln har dock inneburit nya intäkter för cykelindustrin, även om den mycket negativa publiciteten från testet av elcyklar från ADAC (testar vanligtvis bilar) just nu inverkar negativt. Cykelbranschen kunde inte förstå testet och har motbevisat alla konstiga påstående som har kommit i samband med testet (som att elcyklarna stör ut polisradion).

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22670

Kettler Boston E, som de säger ska ha köregenskaper "som en SUV på två hjul". Intressanta komponenter är det iaf. Panasonics nya elassist och remdrift med kolfiberrem som ska vara mycket starkare och ha längre livslängd än kedja. Problemet som vanligt med remdrift att det inte går att använda utanpåliggande växlar. På den här sitter det Nuvincis steglösa baknavväxel.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22671

Panasonic elassist.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22672

Remdrift och Nuvinci.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22673

Kontrollpanel till Panasonic elassist.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22674

Man märker av att man inte är i Sverige när det följer med en ung tjej som måste vara med på alla foton pressen tar. Här är det Sram som visar upp sin nya skivbroms för racercyklar.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22675

Riese & Müller ska nu uteslutande tillverka elcyklar, och Bosch är deras val av system. Här är det nya, kompaktare Bosch-systemet. Går inte att få med flera kransar i fram tyvärr. Oklart också om det funkar när det är kallare än -5, ska försöka ta reda på det. Ett Bosch-system innebär ett tillägg på 2200 Euro på en cykel. Denna cykel kostar 5000 Euro.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22676

Här syns motorn lite bättre.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22677

HP Velotechnik visar upp sin nya offroadversion av sin Scorpion. En mountainbike-liggcykel. Gjort för USA-marknaden gissar jag. Mycket stilig McPherson-fjädring fram, som jag ska kolla upp ytterligare under mässan.

Markus Fritsch (till vänster) från Velobiz var en utmärkt moderator under press-rundturen.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22678

Nu dubbla batterifästen på HP Velotechniks trikar.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22679

HP Velotechnik väljer navmotor, här en Go SwissDrive 500 watt motor för hastigheter upp till 45, blir alltså mopedklassad i Sverige.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22680

I mysiga Argenbühl, 40 minuter med buss från Friedrichshafen, går den stora testdagen av stapeln. Enormt utbud av cyklar att testa, och mycket folk också.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22681

Denna cykel är utrustad med den senaste Nuvinci-växeln med automatväxling, samt Boschs nya elassist. Jag testkörde, och det var en mycket trevlig upplevelse!

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22682

Man kan välja att köra manuellt, alltså steglös växling med vredet. Vredet går lätt och man kan växla både med och utan belastning.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22683

Man kan också switcha över till automat, och då väljer man vilken kadens man vill cykla på. Jag gillar hög kadens, så jag satte den på max vilket var 85 rpm. Mycket mycket bra fungerade det! Helt automatiskt växling, funkade klockrent både upp och ner för backarna. Testområdet har en väldigt skarp uppförsbacke full med folk. Inga problem, cykeln växlade ner och jag kunde trampa mig upp sakta och kontrollerat, utan ansträngning.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22684

En anledning till att det fungerar så bra är naturligtvis den fina Boschassisten. Här är kontrollpanelen. Jag har naturligtvis satt den i "Turbo"-läge... :)

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22685

Man kan köra Nuvinci med framväxel, dock måste framdrevet vara ca dubbelt så stort som bakdrevet för att inte få för stor belastning på växeln.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22686

Bart och Chris på Nuvinci

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22687

Dahon har ett enormt stort utbud av vikcykelmodeller. Den här med 20-tumshjul testkörde jag. Gick fint och hade tillräckligt med växlar. Växlarna gick kanske inte helt klockrent, vet inte om det var billiga växlar eller om de inte var justerade riktigt.

Denna väger 11,4 kg och en Dahonperson gissade att den kostade 899 Euro. Dahon har vikcyklar från 249 Euro, och påstår att de plockar marknadsandelar från Brompton.

Hopvikningen på den här påstås ta 15 sekunder, men det tyckte jag verkade vara en glädjesiffra, verkade krångligare än en Brompton att fälla ihop.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22688

Mycket intressant nyhet för 2014. En Dahon med 16-tumshjul som fälls ihop på 7 sekunder, väger 9,4 kg och med ett pris på 859 Euro. En storsäljare gissar jag!

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22689

Fet mountainbike

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22690

Designad hopfällbar elcykel från GoCycle. Mycket fina komponenter, men jag gissar att marknaden för den här cykeln blir liten. Kostar 3500 Euro, tar 1,5 minut att fälla ihop, vikt 15 kg, och elassisten stängde av mitt i branta backen när jag testkörde.

Elassist på vikcykel kan låta lockande, men problemet är att den stora poängen med att kunna fälla ihop den går förlorad till ganska stor del, den blir för stor och tung att bära på och av bussen eller tunnelbanan. Den här menade de inte ens var gjord för att ta med på kollektivtrafiken.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22691

Gränssnittet var designat på bekostnad av användarvändlighet. Svårt att förstå vad alla olika röda små lampor betydde.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22692

Scorpion fs 26 S-Pedelec var dagens körupplevelse. S-Pedelec betyder 500 watt och att det inte är en cykel längre. Jag frågade när man får köra en sådan, och svaret var "på vägarna" och att man måste ha körkort. 60 mm McPhersonfjädring fram och 80 mm fjädring bak och så stark motor gjorde det till en riktig adrenalinupplevelse. Inga problem att köra om racercyklisterna. 40 km/h snittade jag med lätthet, och upp till 45 gick om jag tog i lite.

Motorn var helt tyst och kändes som om den hade kraftsensor, fast de sa att den bara hade rörelsesensor.

Men smakar det så kostar det, 6 900 Euro.

32 kg.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22693

McPhersonfjädring med sving i aluminium, och man skymtar också den vita krängningshämmaren.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22694

Den vita krängningshämmaren var av den mjukare sorten, för mer komfort fick jag höra. När jag trampade hårt så vaggade cykeln från sida till sida vilket inte kändes så energieffektivt eller stabilt. Alexander från HP Velotechnik sa att det blir bättre med en styvare krängningshämmare.

Jag som är bortskämd med stabiliteten från vår fyrhjuling tyckte också att det gick väl lätt att få upp den på två hjul, jag vågade inte ta kurvorna i full fart.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22695

De här växelreglagen var inte dumma alls. Lättväxlat.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22696

Så fick jag äntligen också testcykla Riese & Müller-lastcykeln "Load". Mycket lätt att vänja sig vid, jag upplevde att den var lättare än Bullitt att komma överens med. Och helfjädrat är helt klart mycket trevligt!

30 kg och 5 000 Euro.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22697

Cykeln kan relativt lätt delas i två delar, om man skulle behöva transportera den långt någon gång. Det gör också att man med samma bakdel kan sätta på olika framändar. En längre framände, samt en framände som gör cykeln till trehjulig nämndes.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-27        #22698

Styret kan fällas framåt och upp och ner med snabbkopplingar.

ERIK SANDBLOM 2013-08-28        #22700

Tack för spännande reportage!

Kan det ha varit en Dahon Jifo du fotade? Lite små stänkskärmar, om jag får gnälla lite.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-28        #22702
Särskilt för dig Erik! :)

Ja, det kan det säkert ha varit. De har ju så fasligt många modeller. Ja, stänkskärmarna var inget att hurra för.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-28        #22703

På testdagen träffade jag Andre, cykelhandlare från Orel, 30 km söder om Moskva. Sedan visade det sig att vi var grannar på campingen. Så det blev öl och mat på kvällen och jag fick lära mig om hur livet för en rysk cykelhandlare är!

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-28        #22704

Betydligt fler tält på onsdagsmorgonen. Angela Merkel skojade om tälten förstod jag, men vet inte exakt vad hon sa. Borde lära mig mer tyska!

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-28        #22705

Cykellogistikseminarum på onsdagsmorgonen. Vi fick lära oss att EU-projektet Cycle Logistics kommer övergå i Pro E-bike, som också kommer handla om cykellogistik. Lastcykelstandardiseringen enligt DIN diskuterades också. Det kommer ta ca. 2-3 år innan en standard är klar, och det det handlar om är att cykeln ska vara säker. Det vill säga inte gå sönder och inte vara farlig att köra.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-28        #22706

Väldigt många tittade på väldigt fåniga shower till dålig musik på hög volym.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-28        #22707

Stilig Johnny Loco

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-28        #22708

Hittade den här och blev först väldigt positivt överraskad. Vikcykel, 9 kg MED ELASSIST. Otroligt tyckte jag. Samma cykel som är nedstoppad i väskan med praktisk axelrem.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-28        #22709

Liten platt motor (120 watt) med enkel drift. Vann designpris 2010 fick jag lära mig sen, och efter en provkörning lärde jag mig varför jag inte hört talas om den förut. Den var usel att köra... Instabil, styret satt löst vilket var ett rent konstruktionsfel och elassisten skapade ganska kraftiga vibrationer. Synd på något som såg så bra ut! 1499 Euro.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-28        #22710

Två Johnny Locos som reklampelare för de fåniga showerna.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-28        #22711

Så var det dags att vänta på Angela Merkel. Jag var inte ensam.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-28        #22712

Och så blev det video, sänt från ett stängt konferensrum alldeles intill! Besvikelse.

Talet var på tyska så jag förstod bara delar. Men hon ska enligt vad jag ser på Twitter ha talat emot hjälmlag iaf, och att "safety in numbers" gäller.

Imorgon ska pressavdelningen ha lyckats skaka fram talet.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-28        #22713

Photo: Johan Erlandsson. May not be used without permission

Men jag fick ett tips från en annan fotograf och ställde mig beredd på ett ställe där hon förmodligen skulle passera, så jag kan lägga ännu ett kändisfoto till samlingarna... :) Klart Angela måste kolla Facebook mellan tal och intervjuer.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-28        #22714

Höganäs på plats med sin navmotor, här monterad på en rejäl sak från Nordiska Cykelkompaniet.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-28        #22715

En snygging med Sunstar Ibike-assist.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-28        #22716

När jag testade denna fatbike med Sunstar iBike-assist flyttade folk på sig (OBS! inte jag på fotot... :)).

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-28        #22717

Prototyp-vikcykel med Sunstar iBike-assist

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-28        #22718

Hopfälld

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-28        #22719

Finska Helkama har ny lastcykel med en utvecklad lådstyrning som ska ge säkrare köregenskaper. Ca. 50 kg och 3 500 Euro med Panasonic elassist.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-28        #22720

Kommer i två varianter, här utan barnkupé. Jag testkörde som hastigast och måste säga att det inte var några bra köregenskaper. Trögt och vingligt om vartannat, och vältbenäget. Skulle inte vilja köra denna snabbare än 15 km/h.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-29        #22723
Så, nu har en sammanfattning av Angela Merkels tal kommit. Hon vill öka cykelandelen i tyska städer från 5 till 15 % till 2020 och vill höja säkerheten genom bättre infrastruktur, inte hjälmlagar.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-29        #22724

Gårdagskvällen spenderades nere vid Bodensjön, här i sällskap med Anders från Veloform och Johan från Elcykelbutiken.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-29        #22725

Det var väldigt lugnt och stilla vid sjön och strandpromenaden, och det gick inte fort i regattan...

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-29        #22726

En stilig mattlackad WAV från Fietser.be dök upp och lockade folk.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-29        #22727

Vi fick en pratstund med den trevlige WAV-tillverkaren. Karossen tillverkas nu i Tjeckien.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-29        #22728

Linjär styrning i WAV.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-29        #22729

Om man är ute efter att knäcka andra racercyklister kan man skaffa en sådan här. Dold motor och batteri som ser ut som en vattenflaska!

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-29        #22730

Hase Pino Porter är en nyhet för 2014. Pino är en tandemcykel där främre halvan är liggcykel. Varför inte göra en lastcykel av det när man cyklar ensam, tänkte folket på Hase, och har satt ihop riktigt fiffiga lösningar. Vikt 25 kg, pris 5 000 Euro.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-29        #22731

Väskan på framsätet fälls lätt ihop och fästs bakom sätet, och är då helt ur vägen.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-29        #22732

Den undre väskan håller formen även om den är tom, är lätt åtkomlig och har dragkedjor som är konstruerade för att inte släppa in vatten i väskan.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-29        #22734

Här är cykeldesigner Wytze van Mansum vid sin skapelse Urban Arrow, holländsk lastcykel med en väldigt grov aluminumram. Mycket tillbakalutad cykling med tramporna lååååångt framför sadeln. Känns avslappat, och det är en stor fördel att kunna sätta ned fötterna på marken utan att kliva av sadeln. Men det är nästan lite för mycket, som om man åker chopper. Vikt 45 kg med elassist. Pris 4 000 Euro.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-29        #22735

Nihola 4.0 med plats för fyra barn. 2-3000 danska kronor dyrare än den vanliga Nihola Family.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-29        #22736

Niholas cykel till Danska posten, ca. 1 500 sålda. Kunderna ska vara mycket nöjda, och olycksstatistiken har gått ned kraftigt efter att brevbärarna bytt sina tvåhjulingar till trehjulingar.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-29        #22737

MTB är stort på mässan. Här foto från en trickbana.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-29        #22738

Taiwan är stort i cykelvärlden. Här är May som säljer nav och hela hjul på Bitex Hubs. "I Taiwan finns allt!", sa hon.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-29        #22739

Testkörning av elcyklar i Zeppelinarhangaren.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-29        #22740

Trike med upprätt sittställning från Como.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-29        #22741

Yuba Boda Boda.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-29        #22742

Croozer kärra för ett barn.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-29        #22743

Kid Car kärror för ett eller två barn.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-30        #22745

På en presskonferens berättar Henry Hon, vice VD på Dahon, om kampanjen Turn a new leaf där alla som avger löften att köra mindre bil ska samla in poäng, som Dahon sedan omsätter till miljöprojekt och miljöpriser.

Han berättade också om det kommande samarbetet med Ford, där Dahon ska tillverka vikcyklar som märks med Fords varumärke.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-30        #22746

En Zeppelinöl fick avsluta vistelsen vid Bodensjön.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-30        #22747

Synd att jag inte hann semestra mer här, hade gärna tagit båten över till Schweiz

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-30        #22748

Träffade John Agnesson på tåget hem, som har planer på att starta upp cykelbutik på Hönö med lite finare cyklar, Gårda LivsCyklar. Har också en väldigt spännande cykelidé som han kanske berättar mer om på Ecoprofile någon dag...

Här äter vi frukost på nattåget mellan Frankfurt och Köpenhamn.

JOHAN ERLANDSSON 2013-08-30        #22749
Hemma igen efter några riktigt lyckade dagar. Eurobike motsvarade förväntningarna. 100 000 kvadratmeter utställningsyta och 1 250 utställare är STORT. Men det gick ändå bra att hantera med en bra mässguide, många pauser, och en plan för vad jag skulle göra. Mycket skönt att en del av mässan är utomhus, så man kan varva med frisk luft mellan de varma mässhallarna.

Vad var bäst?
  • Det lyckade mötet med vår elassistleverantör och de gratis bromsarna från Nihola, rätt ur Niels Holme Larsens hand
  • Att få prata med många lastcykeltillverkare
  • Många spontana möten med roliga/trevliga människor med liknande intressen
  • Att få se och provköra fina produkter som HP Velotechnik Scorpion trike, brukscykel med automatväxlad NuVinci i kombination med Bosch elassist, Riese & Müller Load lastcykel, Hase Pino Porter och Urban Arrow lastcykel.
  • Att campa
  • Att åka nattåg hem (dagtåg är betydligt segare)
  • Att Angela Merkel var på plats och sa bra och roliga grejer om cykel
  • Det vackra sydtyska landskapet
Vad var sämst?
  • Att presscentret inte hade fungerande Wifi, med påföljande slagsmål om de få sladdar som fanns
  • De fåniga showerna
  • Att elassist som är starkare än 250 watt är allmänt utbrett och svårt att skilja från sin lagliga och säkrare variant
Auf wiedersehen, Eurobike!

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2827 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen