Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Internationella lastcykelfestivalen 2014

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23103

Morten Wagener, Butchers and Bicycles

Under ett par underbara dagar i Nijmegen, Holland, träffades cykellogistikaktörer och lastcykeltillverkare från hela Europa, till och med ett par från USA. Ena dagen hölls en konferens, andra dag en stor lastcykelfestival. Båda dagarna var helt klart lyckade, och det är nog ganska säkert att detta blir ett återkommande event. Någon mer svensk än jag som tar sig dit nästa år kanske? Jag tog tåget, gick utmärkt.

Några exempel på cykellogistikaktörer på konferensen:

DHL
Använder mycket Bullitt för småförsändelser. 20 % av fordonsflottan i Amsterdam är lastcykel. Säger att lastcykel är tillförlitligare för att de inte fastnar i trafiken. Har både egna anställda och kontrakterade företag. Hemleveranser till konsument ökar kraftigt.

Vanapedal
Baserade i Barcelona, ett tiotal anställda. Driver just nu kommunfinanserat pilotprojekt med mikroterminal kombinerat med lastcykeldistribution.

Triclo
Verksamma i Milano och sex ytterligare italienska städer.

B-spokes
Verksamma i Edinburgh. Startade som cykeltaxiverksamhet där cyklarna hyrs ut till fastpris till förare. Har nu en växande logistikverksamhet med tre olika storlekar på cyklar.

Tre organisationer som har en stödjande funktion för cykellogistik, och som var representerade på konferensen:

CycleLogistics
EU-finansierat projekt med partners från flera länder. Det var Cyclelogistics som räknade ut att 51 % av motoriserade godstransporter i europeiska städer kan göras med lastcykel. Nu arbetar man vidare med två huvudspår:
1. Uppmuntra och stödja kommuner att stödja cykellogistik
2. Uppmuntra konsumenter att göra gröna transportval

Verkerhsclub Deutschland
Kommer ha en komplett lista över lastcyklar tillgängliga på marknaden. Dock bara på tyska till att börja med.

European Cycle Logistics Federation
Branschorganisation for cykellogistikföretagen. Bad på konferensen om input för vad syftet med organisationen ska vara och vilka aktiviteter den ska ägna sig åt.



JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23107

Jos Sluijsmans, lastcykelikon från Nijmegen, inviger International Cargo Bike Festival 2014.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23108

Gary Armstrong från Outspoken Delivery är mannen som lyckades knåpa ihop konferensprogrammet och dessutom var stenhård tidshållare under dagen.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23109

Första gången jag lyssnade på mr. Copenhagenize, Michael Colville-Andersen. Han levde upp till vad jag hade förväntat mig, och han körde till och med ännu mer på rockstjärnestilen än vad jag förväntat mig. Eller vad sägs om de här:

"You are not delegates of an international conference. You are a global fucking dream team, right here!"

"I have probably been drunk together with 30 % of you, and tried to get in bed with 20 % of you. And that is odd, as most of you are blokes."

"Problem with too many cyclists in Amsterdam? Put that shit in a box and sell it to other world cities."

Och när vi hamnade på samma restaurang på kvällen, var hittar man honom? I baren, med en red bull vodka...

Sen måste jag erkänna att han gjorde ett grymt bra jobb med att övertyga om hur illa det är med massbilism i städer. Tror han gör enorm nytta när han åker runt i världen, om det är politiker och tjänstemän som lyssnar på honom. Väldigt övertygande argumentation.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23110

Richard Armitage, ordförande i European Cycle Logistics Federation.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23111

Jag och några andra höll pecha kucha-presentationer om våra cykellogistikverksamheter. Allt livestreamades, dock med ganska dålig kvalitet. Här är min presentation, samt frågestund.


JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23112

Steven Fleming, arkitekt från Australien, presenterade ett antal innovativa/radikala/knäppa idéer om hur man bygger cykelstad istället för bilstad.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23113

Ny spansk trehjuling från San Sebastián, riktigt läskig att köra. Kommer inte ihåg vad den hette.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23114

Åttahjuling med fyrhjulsstyrning och dubbla a-armar-fjädring på alla hjul. Open source-ritningar finns, man bygger med fyrkantsrör i aluminium.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23115

Samma open source-teknik, men här en tvåhjuling med lastutrymme bakom framhjulet. Helt OK att köra. Knutarna ska vara minst lika starka som en svetsfog.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23116

Fin liten tvåhjuling, USA-import av märke jag inte kommer ihåg. Inte helt klockren att köra dock.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23117

Open source-tvåhjulingen in action.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23118

Tvåhjuling med mycket stort lastutrymme framför bakhjulet. Jag gillade inte alls köregenskaperna, svårt att ha kontroll på bakhjulet. Svår att baxa runt i trånga utrymmen också.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23119

Äntligen fick jag testa en Butchers & Bicycles mkI. Tyvärr är jag lite besviken på köregenskaperna, särskilt efter att ha testat de andra två lutande trehjulingarna som var där. De har satt en spärr på lutningen som känns läskig att slå i när man vill svänga kraftigt, och hela styrningen är betydligt segare/onaturligare än vad jag föreställt mig. Svår att köra i låga hastigheter också. Ser fram emot mkII!

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23120

I bak mina trevliga och generösa Nijmegenvärdar Bert och Simone, som jag hastigt och lustigt kom i kontakt med via Twitter. Jag fick bo i deras hus och de ordnade en bra cykel åt mig. Fick mig att känna mig som en Nijmegenbo under dagarna jag bodde där!

I fram avgående Nijmegenpolitikern Jan van der Meer samt Birgit Hendriks från Binnenstadservice, en av förebilderna för Stadsleveransen i Göteborg.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23121

Samling på Grote Markt innan lastcykelparaden.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23122

Ny 200 kg-trailer från busy bike, pris 1 500 Euro exkl. moms. Bäddstorlek 2440*800 mm. Dras av en Nihola och har en Veleon samt en Bicicapace lastad på sig. 

I bakgrunden ett mindre släp från busy bike med skåp på. 

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23123

Nu blir det ett helt gäng foton från den underbara lastcykelparaden!

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23124

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23125

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23126

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23127

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23128

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23129

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23130

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23131

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23132

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23133

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23134

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23135

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23136

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23137

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23138

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23139

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23140

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23141

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23142

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23143

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23144

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23145

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23146

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23147

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23148

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23149

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23150

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23151

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23152

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23153

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23154

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23155

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23156

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23157

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23158

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23159

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23160

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23161

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23162

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23163

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23164

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23165

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23166

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23167

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23168

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23169

Mindre släp med skåp från busy bike. Krävs lite kraftigare dragstång och bättre vädersäkring på skåpet, men det kommer säkert bli en mycket bra produkt inom något år!

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23170

Skjutdörrar.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23171

Bicicapace. Trevliga köregenskaper, men inte mycket lastförmåga. 30-40 kg sa försäljaren och volymen är ganska liten också. 

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23172

Radkutsche, trehjuling med acceptabla köregenskaper, dock fick jag lätt släpp med ena hjulet eftersom det bara var drivning på ena hjulet. Kan bli svårt att ta sig uppför backar med grus/snö.

Vikt 58 kg utan låda, med elassist. Bredd 1,00 meter. Lastkapacitet 300 kg.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23173

Snyggast cykeln på festivalen? En metrofiets. Tyvärr tilläts ingen provkörning av den.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23174

Douze-cykel med trevliga köregenskaper.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23175

Douze med elassist och vajerstyrning.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23176

En annan skönhet, med navstyrning. Handbyggda Elian med fackverskonstruktion. Lödd, inte svetsad, för att behålla styrkan i rören enligt konstruktören.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23177

Navstyrningen på Elian.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23178

Maten levererades och tillagades med lastcyklar och släp. Lastcykel med vedeldad pizzaugn i bakgrunden.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23179

Jort Nijhuis med sitt finurliga och designade prototypsläp, framtaget i samarbete med holländska posten. Har elassist som är meningen att ge precis så mycket att man inte behöver dra något med cykeln. Massa fiffiga lösningar, som vikskjutdörrar, fjärrstyrt lås och fjädring. Dock väldigt tungt (100 kg) och jag undrar vad lagar och regler säger om en elassist som är så kraftfull att den gör ett släp på 300 kg (100 kg tomvikt plus 200 kg last) i princip viktlöst för cyklisten.

Provkörning erbjöds ej, för man hade inte lyckats få till elassisten än, ger för ryckig gång.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23180

Enormt kraftig Workcycle till vänster. Vikt 150-200 kg, lastkapacitet 400 kg. Ska användas av byggvaruhuset praxis för att köra hem varor till kunder som bor inom 4 km radie.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23181

Min favorit på festivalen, Veleon. Enorm körglädje i denna lutande trehjuling. Mycket bra körkänsla, krävde ingen tillvänjning. Mycket fin fjädring med dubbla a-armar fram, tror det var uppåt 100 mm fjädringsväg. Stabil även i låga hastigheter. 

Men med ett minus, och ett kraftigt sådant. Begränsad lastkapacitet. Gjord för ett barn.

Tänk om Veleon och Butchers and Bicycles kunde lära av varandra...

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23182

Förlängd Urban Arrow-prototyp. Förvånansvärt enkel att cykla!

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23183

Kolla den här besten. "Till 80 % färdig", sa Urban Arrow-chefen. 

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23184

Tyckte körkänslan var helt OK redan i detta läge. Upprätt körställning och svängandet kändes naturligt, utan begränsning på hur mycket man kunde tilta.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23185

Pianist på åttahjuling.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-13        #23186

Många barn och äldre passade på att köra lastcyklar, underbart att se!

ERIK SANDBLOM 2014-04-13        #23187
"Fin liten tvåhjuling, USA-import av märke jag inte kommer ihåg."

Verkar vara en Civia Halsted?

MAGNUS BILLBERGER 2014-04-14        #23190
Härliga bilder!

Det måste hända något på el-assistans-fronten snart. Den tillåtna maximala märkeffekten på 250W är inte särskilt ändamålsenlig och blir ju rent kontraproduktivt i sammanhanget med lastcyklar som utan vidare kan byggas (och byggs) för totalvikter på flera hundra kg.

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-14        #23191
Kanske det Erik!

Ja Magnus, vi har ju debatterad elassistens styrka tidigare. Jag tycker ju att en cykel ska vara en cykel, och med alltför stor effekt blir det till slut ingen vits att ha tramporna kvar. Kombinationen hög effekt och hög vikt leder till att krockvåldet ökar på cykelbanorna så att det för eller senare blir ökade dödsfall och allvarliga olyckor. Och då är det slut med effektiv cykellogistik, då kommer det blir begränsningar.

Jag har dock mjuknat lite, och kan tänka mig att gå upp i effekt vid lägre hastigheter. Alltså t.ex. att man kan få 500 watt upp till 15 km/h. Det skulle göra underverk för hur lång tid det tar för oss att leverera i Göteborgs backar, utan att det ökar riskerna så mycket.

LARS BRINCK 2014-04-25        #23214
Tack för inspirerande bilder och reportage! kul!

Gör ett inlägg i effekt debatten också. Har bytt till kraftigare motor i min tvåhjuliga cargobike (den gamla höll inte) och det gör underverk i uppförsbackarna. Håller också med om att tunga cyklar (min väger typ 60kg olastad) inte skall gå så fort så jag försöker hålla igen :). En elektronisk strypning med typ hastighetssensor vore väl inte så svårt att få till? 

JOHAN ERLANDSSON 2014-04-25        #23220
Kul att du gillade bilderna!

Nej, att lägga in en sådan strypning är verkligen inte något svårt. Men samtidigt lär det komma många sätt att kringgå en sådan strypning... Lurigt hur man ska göra med detta! Jag är livrädd för att elcyklar inte kommer räknas som cyklar utan som mopeder en dag när myndigheter inser att det är hopplöst att kontrollera att effekten verkligen är begränsad.

ANDERS LöVGREN 2014-05-06        #23258
Läste denna blogg idag.
http://www.lowtechmagazine.com/2014/05/modular-cargo-cycles.html
och blev väldigt sugen på XYZ CARGO BIKE (den med 2 hjul) http://www.n55.dk/MANUALS/SPACEFRAMEVEHICLES/spaceframevehicles.html

Vilket benämns som open source i bilderna ovan. Funkar den lika bra som danska BULITT? Eller vad menas med OK i bildtexten ovan?

Har själv en Christiania lådcykel och den är väl bra men 2 hjul är snabbare än 3 och behöver sällan transportera mer än, typ veckohandling för 5 samt 1 barn. Har länge suktat efter BULLITT men priset har avskräckt.

BULLITT är ju svetsad medan xyz är ihopsatt med bultar och då undrar jag om det blir så stabilt i verkligheten? Gillar verkligen det här med att det går hyfsat enkelt att modifiera.

JOHAN ERLANDSSON 2014-05-07        #23261
Jag körde en väldigt kort sträcka och kan nog knappt uttala mig, men det var iaf inget uppenbart konstigt jag upptäckte. Nu ska jag också säga att mitt riktmärke när det gäller den här typen av cykel är Riese & Müller Load, som jag tycker är trevligare, bekvämare och lättare att köra än Bullitt.

Uppenbara konstigheter var det däremot med den trehjuliga varianten som jag testade häromdagen, styrningen var inte bra på den. För mycket utväxling och ingen castervinkel. Sen var det problem med bromsarna också, men det hade nog inget med konstruktionen att göra.

Båda cyklarna har varit stabila, inget glapp i någon anslutning. Jag träffade designern i Nijmegen och han påstod att denna typ av förband är lika starkt som en svets, och användes när man gjorde stridsvagnshinder under andra världskriget. Det var iaf gediget när jag testkörde, men man vill ju se hur det ser ut efter ett par år. Iofs inget problem att efterdra några muttrar heller.

ANDERS LöVGREN 2014-05-12        #23287
TAck för tipset! Riese & Müller ser onekligen bra ut, lastar 200kg men priset är ju tyvärr ännu högre än Bullit. Kanske 30 - 40 000 beroende på utförande. Det svider i plånboken. Har faktiskt mejlat xyz cargo och fått svar att det går att bara beställa ramen också. Då hamnar vi under 10000 plus en del eget arbete. Har en massa cykeldelar och skulle gärna vilja använda dem på en lastcykel och är förtjust i den här modulära idéen så att man kan återanvända delar. Har för övrigt fler än cyklar än jag behöver och om dem kan omvandlas till nåt annat är det ju bra. Jag får drömma vidare och se när det blir verklighet.

JOHAN ERLANDSSON 2014-05-12        #23288
Lycka till! Jag räknar med en artikel om bygget här sen om det blir av! :)

JOHAN ERLANDSSON 2014-07-18        #23356
Radkutsche Musketier testvinnare i ExtraEnergys lastcykeltest av några få cyklar:

http://issuu.com/extraenergy/docs/magazin_03_14_v5/1?e=1694180/8479551

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (55)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (1)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2696 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen