Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Plug-in Prius

JOHAN ERLANDSSON 2005-10-17        #1101

Jag har skrivit lite om plug-in Prius tidigare här:http://www.ecoprofile.se/posts.asp?forum_id=&topic_id=164#597 Nu säger Amberjac Projects, som jobbar med Plug-in Prius i Europa, att de kommer börja sälja i början av 2006. Undrar om de klarar det... Det verkar inte ens som om de har en fungerande prototyp än. "Will be the first commercially available plug-in hybrid, available early 2006, pre-orders being taken "

http://www.amberjac-projects.co.uk/



HANS HENRIKSSON 2005-10-17        #1103
hej kan man lägga nån bevakning? nehetsmail eller nåt?

JONAS INGRE 2005-10-17        #1111
Det som är lite dumt med elladdning är ju att det åtgår närmare dubbelt så mycket energi/drivhjulskilowatt att köra på el som att köra på bensin. Tyvärr är elen som säljs i Sverige dessutom mindre miljövänlig än om man kört bilen på bensin eftersom nettoelen produceras av kolkraft. Ett annat problem är ju vintern då en bensinbil värms med "fjärrvärme" som är helt gratis, -en elbil drar dubbelt så mycket på vintern om du inte klär dig som en eskimå.. Något som visar hur skev energipolitiken är i Sverige är att om du kör på el blir det 5ggr billigare/km än om du kör på bensin, dessutom används nästan dubbelt så mycket energi/km när du laddar med el. Eller om man säger så att kör du el så släpper du ut dubbelt så mycket CO2 som om du kör på bensin men tjänar massor med pengar.. Men jag tror ändå mer på stationär energi som laddas som el alternativt vätgas, -problemet är ju att Sverige investerar i kolkraft istället för att intressera sig för solkraft, vindkraft, vågkraft mm.. Kunde vi bara få en ofärgad miljödebatt i landet så tror jag på idén med billig miljövänlig solenergi även om det innebär att man måste gå emot i princip hela industrin som är uppbyggd på förbränningsenergi och därför inte lär ge sig förrens vi eldat upp allt som växer på jorden.

JOHAN ERLANDSSON 2005-10-18        #1112
Då kör vi igen med mina frågor Jonas... :-) Välkommen tillbaks förresten, och kul att höra att du börjar komma in i matchen igen efter olyckan. 1. Vad menar du med energi/drivhjulskilowatt? Menar du att en elmotor har halva verkningsgraden jämfört med en bensinmotor, eller hur räknar du? 2. Vad menar du med att nettoelen produceras av kolkraft? Gäller det även om man laddar på tidpunkter på dygnet då effektuttaget från vår vattenkraft och kärnkraft är lågt? Gäller det även om man köper Bra Miljöval-el, eller Vind-el? En kommentar om kolkraft också. Jag kan tycka att kolkraft är helt OK om man gör el och värme av kolet, och trycker ner koldioxiden från produktionen i jordskorpan. Försök pågår med det och lyckas det tycker jag det är ett bra alternativ till dagens energiteknik. Däremot tycker jag det är riktigt skrämmande med all aktivitet som handlar om att göra flytande bränslen av kol, då är vi riktigt illa ute.

JONAS INGRE 2005-10-18        #1116
Tack Johan.. Det känns skönt att få ett välkomnande trots att jag är av annan åsikt än d flesta vad gäller etanol. Du anar inte hur skönt det är att kunna gå igen efter 3 månader, -det här är den bästa tiden efter en olycka. Varje dag känner man sig starkare och kan göra mer saker :) 1. Jo, -när man framställer el brukar man ha en verkningsgrad en bit under 40%, dock inte riktigt lika lågt som för en ottomotor. Förlusten kommer av att man värmer en substans och använder rörelseenergin hos den expanderande vätskan för att driva en generator. Förlusten finns nästan enbart i steget från värmeenergi till rörelseenergi. Om vi för enkelhetens skull antar att effektiviteten är samma så har vi ändå ett antal andra förluster från elen. Det första är 5% för distributionen och sedan försvinner ytterligare 15% i värme när du laddar batteriet. När du sen använder energin så tappar du ytterligare 15% i värme. Vi får då ut 95%*85%*85% = 69% rörelseenergi från elen. Inte riktigt en faktor 2 men detta förutsätter friska batterier och är baserat på de mest effektiva batterier som finns idag, dessutom finns alltid ett spill från batterierna med tiden, -alltså att batterierna tappar laddning.. 2. Jag menar att Sverige importerar el. Bl.a. övertalade vi Danskarna att starta ett kolkraftverk dom lagt ner av miljöhänsyn för några år sen och nu bygger svenska vattenfall kolkraft i Tyskland. Jag håller med om kolkraften. Statoil har ett system för att återföra koldioxiden till källan redan idag, -detta innebär att bensin från Statoil med råge är det mest miljövänliga drivmedlet idag. Varför är inte den skattebefriad för? Jag menar att om bensinen på Statoil kostade 5-6 kr litern så skulle ju folk tanka där och då skulle Shell och dom andra snabbt hänga med i utvecklingen. Nu får inte Statoil igen nånting för sina miljöinsatser. :( Jag har även hört om försök med att binda koldioxid i fasta nergrävbara substanser. Detta är väldigt nytt eftersom problemen med koldioxiden uppmärksammats ganska nyligen men jag tror att inom 10 år borde vi ha system att ta hand om den koldioxid som kraftverken släpper ut.. hoppas bara det finns nån skog kvar då.. Jag är inte så orolig för om biltrafiken skulle släppa ut lite koldioxid även i framtiden. Betänk att naturen kompenserar många gånger mer än den koldioxid som släpps ut av biltrafiken på jorden. Den stora boven är dom stationära kraftverken som slukar oljan. Kol har vi för 500 år frammåt ;)

ROLF FORSLUND 2005-10-22        #1138
Intressant teori Jonas. Själv är jag mycket intresserad av elbilar av flera själ. De är tysta (i jämförelse med ottomotorer), de producerar inte den lokala luftföroreningen som vi har vant oss vid från förbränningsmotorer, vilket de flesta människor nog inser är ett stort problem i större städer. Du har absolut rätt i din teori när det gäller effektiviteten, eller ineffektiviteten för elproduktion. Det som vore underbart i mitt tänkande vore att kunna ta energi rätt ut ur luften...innan det blir åskväder och den går förlorad i marken...tänk om vi kunde ladda någon typ av energiceller från åskan, sedan urladda den i de mängder vi behöver...nåväl innan dess kanske vi kan uppfinna bränsleceller som inte använder vätgas, utan något som vi kan framställa enkelt och billigt!

JONAS INGRE 2005-10-22        #1142
Strålande idéer, eller kanske snilleblixtar ;) Men jag har fått för mig att blixtar inte innehåller så mycket energi som man kan tänka sig.. Jag gillar elbilar även jag :).. Tror dock att jag köpt den bil jag ska bli gammal med ;) När jag var 11 år byggde jag dock min första elbil av en gammal trampbil, ett bilbatteri och en startmotor. Då var man kung i kvarteret när man susade fram i 45 i sin supertrgocart.. löste dock aldrig gasen på nåt bra sätt så det var fullt eller inget :P Men jag tror att elen är en bra väg långsiktigt. Förutsättningarna att producera el miljövänligt och effektivt ökar om man har en stor kraftanläggning. Jag har några lösningar på energioberoende hus men dom innehåller många tekniska bitar som alltid måste finnas, som exempelvis energilagring under sommaren för att ha extra energi under vintern mm. Det blir billigare om man kan koncentrera energiproduktion och lagring på några få ställen och sen ta de 5% man förlorar i distrubitionen.

JOHAN ERLANDSSON 2005-10-28        #1168
Jonas:

1. Elproduktion från kärnkraft har stora värmeförluster, det håller jag med om. Synd att vi inte utnyttjar det till annat än att göra det mysigt för fiskarna. Men hur ser det ut för vattenkraft? Det kan väl inte vara lika stora förluster där? Sen är det väl lite tokigt att jämföra energi/drivhjulskilowatt från början eftersom vi jämför koldioxidfri energi med koldioxidenergi. Och är det inte bättre att bränna övriga bränslen i kraftvärmeverk, få el och ta hand om värmen till fastighetsuppvärmning istället för att elda för kråkorna i otto-motorer?

2. Över 90 % av vår el består av egenproducerad kärnkraft och vattenkraft. Jag tycker det är relevantare att ha det som förutsättning än den lilla marginalandel kol-el som vi köper. Håller med om att svenska staten gör bort sig med att satsa på kolkraftverk i Tyskland.

3. Hur stora är koldioxidutsläppen från produktion av bensin jämfört från utsläppen när bensinen förbränns i motorer?

MAGNUS BILLBERGER 2005-10-28        #1169
Jonas, du skriver att statoil har ett system för att återföra koldioxi till källan. Kan du utveckla det lite mer. Vad återförs, hur och när och i vilken mängd?

Logga in för att svara


Produkter

Cykelleasing (2)
Lastcyklar (4)
Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Trikar (16)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)
Cyklar (6)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2763 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen