Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel    Bil    Markbunden kollektivtrafik   

Flygande start för testcyklisterna

JOHAN ERLANDSSON 2014-05-05        #23250

Testcyklisterna är ett projekt där 39 vanebilister i sju västsvenska kommuner får cykel och coachning för att bryta sitt resemönster. Testcyklisterna har utifrån sina reseförutsättningar och önskemål fått en rad olika cykeltyper och -tillbehör. Det är lastcyklar, cykelkärror, elcyklar, sportiga cyklar, damcyklar, trehjuliga cyklar, cykelväskor, hundkorgar, vikcyklar, ja det mesta som finns i cykelväg. Jag var med som cykelrådgivare i starten, och det är med glädje jag kan konstatera att många testcyklister fått en flygande start!

Här är några axplock från Testcyklistbloggen, som man också kan följa på Facebook:



Stolt, glad och lycklig cyklar jag omkring på min trehjuling. Många vill titta och kommentera min fina röda cykel. Vi är inte alltid överens i skarpa svängar, där vill cykel ibland gå åt ett annat håll, men eftersom det är jag som bestämmer så får det bli åt mitt håll. Numera sker alla ärenden i och omkring Nödinge med cykel, bilen får stå i garaget.




Måste bara skriva om den bra kombinationen elcykel och cykelvagn. Med två barn som last i cykelvagnen på ca 25 kg så blir det ganska tungt med en vanlig cykel och man kanske begränsar sin tur. Men med elcykeln går det galant och det är väldigt spännande för 4 åringen att cykeln har en motor. Rekommenderas!


Det stämmer inte riktigt överens med livsstilen med att komma i form och så vidare… Men en lastcykel fungerar utmärkt när hela ligan skall ha fredagsmys med pizza!



Nu i dagarna var jag med jobbet på kurs med övernattning i en grannstad. Lite lirkande med busstidtabellerna och all packning på ryggen så slapp jag bilen denna gång också. Det visar sig vara bökigt med packning på pakethållaren eftersom den sitter så lågt att man slår hälarna i lasten. Cykeln väckte både leende och frågor från arbetskamraterna. Det var ingen i receptionen som lyfte på ögonbrynen när jag helt sonika lyfte upp cykeln på rummet. Under hemresan blev det en kombination av cykel, buss, cykel, tåg, buss och cykel. Jag får säga att Västtrafiks reseplanerare och framförallt Västtrafik-appen är fantastiska om man är lite kreativ. En vikcykel ger oanade möjligheter att vara rebellisk mot ordinarie resvägar. Tåg var trevligt som omväxling till bussen eftersom det alltid finns mer plats. På detta tåg fanns det till och med ställ för standardcyklar i vagnarna.

 


Ja det här gick ju bra. Slapp leta parkering, parkerade precis vid dörren och jag kunde nog ha lastat in ett par kassar till utan problem.
I morse så kortade jag restiden med tio minuter.



Testcyklist Linda Roswall har cyklat 3 vändor till blomsteraffären på Öckerö idag. Mycket trevligt må jag säga – och blommor och plantor verkar må finfint av äventyret!! ;-) Jorden vägde lite mycket bara, därav multipla turer..


Har nu börjat cykla med min nya Testcykel. Jättekul. Har en hund fram och en bak. Lätt att trampa och känns säker. Plötsligt känner man av de där musklerna som jag hade glömt att jag har, skickar med en bild så Ni får se vad fint Mamma Love och Max Douglas sitter i sina korgar.

Minst två elcyklister som talar om "frälsning":

Nu har jag haft min elcykel i två veckor snart, och jag är frälst – ett fantastiskt fortskaffningsmedel!  Förra veckan var jag i Göteborg tre dagar, så jag hade inte min vanliga jobbresa, men jag tog cykeln till Norsesund; drygt 6 km nedförsbacke, vilket innebär drygt 6 km uppförsbacke hem. Vad gör det när jag har en elcykel?

Kommer bort till Kallebäcksmotet och ska cykla över bron och det är där som den där kicken kommer. Utan besvär så trampar jag upp för bron och känner draget från elmotorn I framhjulet som gör att jag kör obehindrat upp för denna överfart. fniss fniss. Kommer bort till Redbergsplatsen och kör ner mot skf för vidare färd ut mot gamlestadsvägen. Där är det ganska plant så elmotorn behöver inte jobba så mycket. In på den sista biten till jobbet och där lutar det svagt uppåt ca 2 km med en avslutning på en rejäl backe innan man är frame vid jobbet. ett leende kommer fram igen för den där sista J__LA är jobbig men nu gick det obehindrat att ta den där sista. Har aldrig blivit frälst innan men jag blev nog det 05:50 imorse.


En annan reflektion, som det inte legat så stort fokus på i projektet, är hur mycket pengar det går att spara om man ersätter bil med buss och vikcykel:

Veckans busskostnad hamnade på knappt 250kr, cykeln kan jag tänka mig hamnar på 50kr/veckan med värdeminskning, underhåll och reparationer. Med bil hade kostnaden för en halvgammal bil slutat på knappt 1200kr efter pendlingsavdrag så besparingen en femdagars cykelvecka hamnar på en knapp 1000-lapp (även om bilen ändå står där hemma och tappar värde)

Men helt friktionsfritt går det inte. Någon har inte fått de cykelväskor som det pratades om på uppstartsmötet, någon tycker att elcykeln går ryckigt och det här med att cykla trehjuling är inte alltid helt lätt att vänja sig vid. Läs här om hur det var på väg att gå illa:

I morse höll det på att gå illa. Hade precis kört om två cyklister och skulle ta en nittiograderssväng på en avstickare där vägen är ganska smal och lutar brant uppåt, vilket innebar att cykeln gick upp på två hjul och jag höll på att ramla in i en tall som stod lite nära vägen. Jag hoppade av i rättan tid och fick leda upp cykeln på vägen. I fortsättningen ska jag lätta på gasen i god tid innan jag ger mig in i snäva kurvor och använda cykelhjälmen jag fick av Lidköpings kommun.

Efter att ha träffat alla testcyklister, pratat igenom deras transportbehov och hjälpt dem välja rätt cykel och utrustning är det otroligt roligt att läsa om när det går bra! Helst hade jag naturligtvis önskat att budgeten hade medgivit att de kunde ha fått ännu bättre cyklar, särskilt på lastcykelsidan. Men projektbudgetar är inte alltid lätta att få ihop, och jag tycker ändå att det är väldigt starkt jobbat av Hållbar Utveckling Väst, Göteborgsregionens kommunalförbund och de sju kommunerna att få ihop det här projektet överhuvudtaget! Väldigt roligt med en sådan bredd på cykeltyper och -tillbehör. Och det är också mycket positivt att coachen Ulla inkluderas, hon håller kontakt med allihop under projektets gång och coachar dem till framgång.



JEPPE D 2014-05-06        #23257
Riktigt intressant projekt och läsning, tack! 

Men låt inte din olust för lastcykel/lådcykel med svängande låda ta över ;) 

Incidenten låter som något som lätt kunnat undvikas om personen när hen fått cykeln testat dess gränser och tvingat upp den på två hjul någon gång. Att köra om någon för att sen snabbt svänga av är förresten dumt på alla fordon!

Men visst, fyrhjulingar och trehjulingar med svängande hjul är mer förlåtande.

JOHAN ERLANDSSON 2014-05-06        #23260
Lidköpings testcyklister får sina cyklar


JOHAN ERLANDSSON 2014-05-10        #23279
Lite mer kommentarer från Mikael i Lidköping:

Än så länge är jag mer än nöjd med lådcykeln, har använt den varje dag till och från jobbet och klarat veckohandling samt cyklat med stora dottern på helgerna bara för att det är roligt. Hon sitter som ett ljus under kapellet och tycker att det är jättespännande. Hoppas det fortsätter så  för just nu gillar hon inte alls att åka bil, hon blir åksjuk med en gång. 
 
Jag har pratat med massor av folk som är väldigt intresserade av cykeln och ställer frågor om alltifrån hur fort den går till vad den kostar. Igår kom det fram en tjej som var på gång att bygga hus uppe i Sjölunda och de hade ritat in en plats i garaget för en lådcykel med elassistans. Kul va?

Vi sålde en av våra två bilar förra året och den här cykeln är ju ett klockrent alternativ även om den är dyr att köpa loss så går det ju inte att jämföra med vad det kostar att hålla två bilar igång. 

ERIK SANDBLOM 2014-05-22        #23304
Mycket trevligt att de använder lite olika cykelmodeller! De flesta svenssons vet ju annars inte var de ska få tag i en lastcykel, en vikcykel eller en cykel för de med särskilda behov.

Nu är programmet omskrivet ute i världen! Det beskrivs som ett göteborgsprojekt och att det inte finns cykelbanor i Göteborg. Det är ju fel, Göteborg har 450 km cykelbana och många deltagare bor på mindre orter.

Sweden Is So Serious About Reducing Pollution, It's Giving People Bike Coaches

Mikael Colville-Andersen kommenterar kärnfullt den engelska artikeln:

Gothenburg is so incompetent at building bike infrastructure that they are employing "coaches" to get people to ride
https://twitter.com/copenhagenize/status/469366601218023424

JOHAN ERLANDSSON 2014-05-22        #23305
Ha ha, ja han kör sitt race Mikael! Får ju ge honom delvis rätt, hade vi byggt cykelinfrastruktur lika metodiskt som holländarna och Köpenhamn de senaste tre decennierna så hade projektet inte behövts.

Sen är ju inte Göteborg med alls i det här projektet, det är ett småstadsprojekt. med sju mindre kommuner. Men samma sak gäller i småstäder, bra cykelinfrastruktur har gett stor andel cyklister i holländska småstäder. 

Många kommuntjänstemän har varit intresserade av att få synpunkter på cykelinfrastrukturen från testcyklisterna.

Ett generellt grepp för att lyckas med stora, snabba förändringsprojekt är att angripa problemet från flera håll samtidigt. Jag tror ju att såna här projekt i kombination med satsningar på cykelinfruktur når snabbare resultat. än enbart cykelinfrastruktursatsningar. Men det får absolut inte vara på bekostnad av cykelinfrastruktursatsningar.

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3159 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik