Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Olja, kol & gas   

Nu startar produktionen av flytande bränslen från kol

JOHAN ERLANDSSON 2005-11-12        #1203
Jag har tidigare skrivit om ett av de största växthuseffekthoten, att man börjar göra om kol till flytande bränslen (syntetisk diesel/Fischer Tropsch-diesel). Om inte detta hejdas står vi inför enorma koldioxidutsläpp, eftersom det finns så stora koltillgångar. Här är ett exempel: "Rentech is planning to build a new coal-to-liquids (CTL) plant in Adams County, Mississippi by 2010. The estimated cost is between $650 million and $750 million."

http://www.greencarcongress.com/2005/11/rentech_to_buil.html#more



ROS-MARIE JOHANSSON 2005-11-12        #1204
Enligt en på MJV:s kansli så måste oljepriser ligga på mellan 80dollar-100dollar per fat för att den verksamheten ska vara lönsam, eftersom det väldigt kopliserad process. Så det kommer ju knappst inte vara kreti och pleti som får tillgång till den bensien, men därimot blir det en stor miljöpåverkan (två problem i ett) Samt att alternativen kommar bli dyrare, för om bolgen ser att vi att vi betalr så högt pris, varför ska de då lägga sig lång under det priset som Johan erieberg tar upp i sin artikel. Det ser vi ju på i USA där de stora oljebolgaen har blivit utfrågade inför senaten , och där de har lagt ett förslag som iallafall jag tycker STINKER socialim. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=484682&previousRenderType=6

http://www.etc.se/radikala/templates/ct_117.aspx?number=54554

JOHAN ERLANDSSON 2005-11-17        #1224
Ros-marie, vad är det som stinker socialism? Nya Zeelands största kolbolag överväger också att dra igång att göra flytande bränslen av kol. USCH, jag tycker det är vidrigt! Kan ingen uppmärksamma Nya Zeelands regering om vad de faktiskt håller på med? " Govenrment-owned Solid Energy New Zealand Ltd., the largest coal mining company in the country, is investigating a NZ$1 billion (US$685 million) Coal-to-Liquids project. It joins a lengthening list of energy companies either evaluating or building CTL projects worldwide."

http://www.greencarcongress.com/2005/11/new_zealands_la.html#more

ROS-MARIE JOHANSSON 2005-11-17        #1228
Att staten tvingar företagen att införa en övervinstskatt, som ska gå till de fattig. Vilket är bra, men jag tror inte att förtagen ställer upp det.

ROS-MARIE JOHANSSON 2005-11-17        #1231
Missa inte påverka politkerna. Delta i MJV:s e-postaktion: Skriv till minister Per Nuder och kräv att flyget slutar smita från sitt miljöansvar! Gå in på www.mjv.se

http://www.foeeurope.org/the_world_cant_wait/

ROS-MARIE JOHANSSON 2005-11-17        #1232
Samtidigt så finns det ju många nyheter som tyder till att det går åt det andra hållet... tex den här http://www.msnbc.msn.com/id/10051638/. OCh den är Ibalnd verkar det som vi miljöväner bara vill ser det mörka, , som om vi vill att det ska gå åt helvete.

http://www.omvarldsbilder.se/2005/051107.html#KINA

JOHAN ERLANDSSON 2005-11-19        #1235
USA hakar på tåget rejält: "The Senate has approved the preparation of a national coal-to-liquids development program."

http://www.greencarcongress.com/2005/11/senate_approves_1.html#more

JOHAN ERLANDSSON 2005-11-29        #1273
Mera snack om eländet: "Forget hydrogen for now, we may dig our way out of our foreign oil dependency. A technology for turning coal into liquid fuel that has been kept underground for decades is slowly becoming commercialized. "

http://wiredblogs.tripod.com/cars/index.blog?entry_id=1293528

JOHAN ERLANDSSON 2005-12-31        #1387
Kina, med sina stora koltillgångar, är med i racet: "Japan’s Toyo Engineering will design and build China’s first major coal-to-dimethyl ether (DME) with China’s Ningxia Coal Group in northwestern China’s Ningxia Hui Autonomous Region. This is China’s first major coal-to-DME plant."

http://www.greencarcongress.com/2005/12/toyo_engineerin.html#more

JOHAN ERLANDSSON 2006-02-13        #1535
Och nu drar de verkligen igång i Kina: "Chinese government plans to make a major investment of about US$15 billion in coal-to-liquids (CTL) plants (both direct and indirect) over the next 5 to 10 years as part of an effort to reduce dependency on oil imports. "

http://www.greencarcongress.com/2006/02/china_to_invest.html#more

JOHAN ERLANDSSON 2006-06-05        #1764
Skräpet finns i Europa också: "Syntroleum and Sustec to Develop Coal-to-Liquids Plant In Germany Syntroleum Corporation and Sustec Industries have entered into a joint project development agreement to develop a nominal 3,000 barrel per day (bpd) Syntroleum Fischer-Tropsch (FT) and Synfining unit as the first phase of a possible 20,000 bpd project at Sustec’s Schwarze Pumpe industrial facility at Spreetal, Germany. "

http://www.greencarcongress.com/2006/06/syntroleum_and_.html#more

JOHAN ERLANDSSON 2006-12-14        #2011
I det näst sista inlägget skrev jag att Kina ska satsa 15 miljarder dollar på flytande bränslen från kol. Nu är budet 128 miljarder dollar! Undrar hur lätt det kommer bli att få med Kina på Kyotoprotokollet eller motsvarande. Det är bara att inse att den här planeten är körd.

http://www.greencarcongress.com/2006/12/china_to_invest.html

MIKAEL JOHANSSON 2006-12-19        #2021
Håller med om att läget för planeten ser illa ut. Men vill man verka för en god sak ändå, så bör man förespråka el från vindkraft som framtidens drivmedel för bilar. Om fler ställer sig bakom plug-in hybridbilar och rena elbilar som drivs med el från vindkraft så verkar man för en god sak. Mitt förslag är att ni på Ecoprofile skapar en insamlingslista där besökare på sidan kan visa sitt stöd för den kategorin fordon. I USA finns väldigt många organisationer som lobbar på detta sätt, som ni säkert känner till.

JOHAN ERLANDSSON 2007-06-18        #2647
Äntligen en lite positiv nyhet: Kina börjar fundera på om coal-to-liquids är en så god idé. Iofs inte av klimatskäl, men ändå skönt att läsa att det blir lite eftertanke innan stora investeringar görs.

http://www.greencarcongress.com/2007/06/china_may_halt_.html

JOHAN ERLANDSSON 2011-05-20        #17786
Några år sedan vi skrev om Coal-to-Liquids ser jag. Här är en nyhet om Coal-To-Gas:

Next Fuel, Inc., a development stage company seeking to commercialize a microbialin situ coal-to-gas (CTG) technology (earlier post), has signed a definitive agreement with San Ding Jiu Yuan (dba Future Fuel) to field test Next Fuel’s technology in Inner Mongolia, Peoples Republic of China, to determine the commercial viability of utilizing it to produce natural gas from lignite coal deposits. The two companies also agreed to negotiate a strategic arrangement for the entire China market, if field tests are positive.

http://www.greencarcongress.com/2011/05/nf-20110520.html

Logga in för att svara


Produkter

Standby-stoppare (1)
Solceller (2)
Belysning (1)
Varmvattensparande produkter (4)
Småskalig vindkraft (33)
Värmeväxlare för varmvatten (2)
Solfångarsystem (2)
Hybridsystem solceller/vindkraft (4)
Energimätare (3)
Vindandelar (2)
El (3)
Energikonsulter (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3205 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik