Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Konsumtion och livsstil   

Kan man förenkla medveten konsumtion?

NICKLAS LARSSON 2014-11-15        #23628

Vad handlar ett inköp om för dig? Handlar det bara om att införskaffa något som du behöver eller tänker du på mer? Vi är många som vill att våra inköp inte skall orsaka onödigt mycket koldioxidutsläpp i luften eller förorena miljön. Eller som vill att den vi köper en tjänst av också skall betala skatt i det land tjänsten utförs. Vi vill att produkterna vi köper skall vara producerade under schyssta arbetsförhållanden och vi vill ställa samma krav på producentens underleverantörer. Men det är inte lätt. När man har ambitionen att vara en medveten konsument så finns det väldigt mycket som man skulle vilja väga in när man gör ett inköp, saker som ofta är enormt svåra eller helt omöjliga att hålla koll på.


Eftersom att jag själv gärna vill ta bra beslut i vardagen så funderar jag ofta på de här frågorna, och jag har inte minst funderat på om det går att göra det enklare att ta de där små vardagsbesluten. Skulle vilja ha någon slags märkning på allt som säljs som direkt berättar om jag kan köpa eller om jag borde avstå, en slags miljö- och rättvisemärkning på steroider. Eftersom att jag arbetar med teknik så började jag också fundera om man inte skulle kunna ha en app för det. Därmed var idén till konsumentmakt.org född. En idé som jag skulle vilja berätta lite mer om.

Denna idé har två delar som båda måste vara på plats för att idén skall fungera. Den enda delen är den tekniska lösningen. Man behöver den där appen och ett sätt att fylla på med information. Den andra delen är mycket svårare. Det handlar om att hitta engagerade medlemmar, människor som både är intresserade av att använda appen och som själva vill bidra med information.

Den första delen är relativt enkel, och eftersom att jag faktiskt har haft en del tid över på sistone så har jag haft möjlighet själv att bygga en första version av den tekniska lösningen. Det blev en kombination av en webbsida och en iOS-app som jag kallar för konsumentmakt.org.

Den andra delen däremot, den är väldigt mycket svårare. Det handlar om att få bollen i rullning och finna medlemmar. För konsumentmakt.org skall vara ett community. Det är medlemmarna som skall lägga till till information, värderar informationen och som sedan använder sig av informationen.

Jag bjuder därför in alla som är intresserade av miljö, hållbarhet och global rättvisa att betatesta och hjälpa till att bygga upp konsumentmakt.org.

Det är en ganska enkel idé egentligen: När man som medlem läser en artikel om något bra eller dåligt som ett företag gör så lägger man upp en länk till artikeln på konsumentmakt.org. Andra medlemmar kan sedan gilla eller ogilla innehållet i artikeln. Baserat på medlemmarnas gillanden så betygsätts företaget. Genom att man även lägger till relationer mellan företag så kan betyget sedan färga av sig på affärspartners, moderbolag och dotterbolag. Slutligen kopplar man ihop företagen med deras varor så att man enkelt kan se betyget och dess orsaker genom att bara scanna streckkoden för en av företagets varor i affären.

I början kommer endast ett fåtal av de företag och produkter som vi brukar stöta på finnas med, och det kommer att finnas betyg för ännu färre. Så i början kommer systemet faktiskt inte att vara speciellt användbart. Det gör det ännu viktigare att hitta verkligt engagerade människor, som tror på idén och som vill vara något av ambassadörer för att sprida vidare konsumentmakt.org till andra.

Så om du fortfarande tycker att detta låter intressant så kan du bli betatestare genom att gå till https://www.konsumentmakt.org/ Längst ner på sidan hittar du ett formulär där du får ange din e-postadress, ett par förslag på användarnamn och gärna något om dig själv. Jag kommer då att (manuellt) lägga till dig som medlem och i samband med detta så skickas ditt användarnamn och ett automatgenererat lösenord till din e-postadress. Därefter är det bara att logga in, ladda hem appen och börja använda sidan!




MAGNUS BILLBERGER 2014-11-18        #23746
Jag saknar en bedare analys av frågeställningen/idén:

Med din beskrivning så uppfattar jag ett försök att skaffa överblick över ett gigantiskt utbud av varor. Sådana försök har pågått länge i olika omfattning. Det finns idag mängder med olika märkningar och många av dessa märkningar har haft begränsad framgång med sin etablering och de har också blivit kritiserade för olika brister. De som stått sig bäst enligt min uppfattning är KRAV och rättvisemärkt, men även dessa kämpar under en ständig utmaning om att hålla sig uppdaterade.

I det perspektivet så har jag svårt att se att en app som en alternativ lösning. Förutsättningen för att en app ska kunna fungera som vägledande är ett omfattande löpande arbete och engagemang hos användarna och jag ställer mig frågande till hur man ska kunna överbrygga gapet mellan att en person i en intervju uttalar att denne gärna skulle få det lättare att konsumera medvetet till att denna faktiskt övergår till handling och än mer att denne tar till sig ett tekniskt hjälpmedel för detta.

Försäljningen av livsmedel uppgår till över 200 miljarder kr årligen och dagligvaruhandeln omfattar ett utbud om gissningsvis hundratusentals eller kanske till och med miljontals olika produkter. Antalet KRAV-certifierade produkter tror jag ligger på ca 6000. Det jag vill säga här är att det behövs väldigt många omdömen innan man nått en användbar "täckning" av utbudet.

Det är inte min avsikt att "såga" din idé, men jag ser en rad utmaningar som enligt min uppfattning är större än vad jag tror är möjligt att komma runt. Om du kan visa att jag har fel så är jag självklart beredd att ändra uppfattning.

NICKLAS LARSSON 2014-12-07        #23789
Hej! Det är korrekt att man försöker skaffa överblick över ett gigantiskt utbud av varor. I någon mening alla varor och tjänster som produceras. Den stora skillnaden mellan detta system och en märkning som t.ex. KRAV är dock att det inte är någon organisation som står bakom märkningen, eller kontrollerar att den uppfylls. Istället är det användarna av systemet själva som kontinuerligt fyller på med information och håller den uppdaterad samt inte minst: ser till att felaktig information rensas ut eller ges liten vikt. Ju fler användare av systemet desto större chans att det fungerar.

Hur lätt ett sådant system är att ta till sig är svårt att svara på i förväg. En app är naturligtvis krångligare än en märkning på förpackningen, eftersom att den kräver ett extra steg. Samtidigt så har man fördelen att denna virtuella märkning både är lättare att hålla uppdaterad och framförallt är oberoende gentemot producenten av varan. Något som aldrig är möjligt när det är producenten själv som sätter märket där. Och även om det är krångligare än t.ex. en märkning så är en app ett betydligt lättare verktyg än t.ex. en lista på en webbsida (som t.ex. Råd&Röns svarta lista) eller att försöka hålla denna sorts information i sitt eget minne i huvudet.

Så som systemet fungerar idag så behöver man dock inte få in alla varor som existerar för att det skall vara användbart. Betyget är kopplat till företaget och inte dess varor, vilket innebär att en given vara automatiskt är betygssatt så snart det finns någon information om dess producent. Databasen över varor är snarare till för att enklare nå fram till företagets betyg. Det ser dessutom ut som att systemet ganska snabbt blir duktigt på att gissa sig till producenten av en vara utifrån dess streckkod så snart det finns bara ett fåtal andra varor från samma producent inlagt i systemet.

Men jag säger som sagt var inte att det är enkelt att få detta att fungera och det finns många fler utmaningar som jag själv ser utöver de du har identifierat. Den svåraste utmaningen i mina ögon är att undvika att olika särintressen försöker manipulera betygen i databasen.

Dock så ser jag inte att det finns några omöjliga utmaningar i detta. Allt går att lösa, det är bara mer eller mindre svårt. Dessa utmaningar har inte heller hindrat mig från att bygga vad jag själv betraktar som ett fungerande demo av systemets grundfunktionalitet. Så därför så tycker jag att du skall registrera dig som användare på konsumentmakt.org och sedan fortsätta att ge mer konstruktiv feedback efter detta. Sedan ett par dagar tillbaka så finns även ett forum på konsumentmakt.org där man kan diskutera både systemet i sig samt andra frågeställningar omkring miljö, hållbarhet och socialt ansvarstagande.

Logga in för att svara


Produkter

Böcker (2)
Magasin (3)
Miljökonsult (1)
Återanvändande/upcycling (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2812 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen