Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Vindkraft   

Hur man får el från vindkraft när det inte blåser

JOHAN ERLANDSSON 2005-11-29        #1265



"Two wind turbines at the combined wind and hydrogen plant on Utsira produce power for 10 households. Surplus electricity is stored in the form of hydrogen produced via electrolysis. When the wind doesn’t blow, a hydrogen motor and fuel cell convert the stored hydrogen back into electricity. "

http://www.greencarcongress.com/2005/11/hydro_to_extend.html#more



JOHAN ERLANDSSON 2007-04-24        #2453
Ett annat alternativ är att lagra energin i tryckluft. 70 % verkningsgrad utlovas med ny teknik som man hoppas få tillgängling år 2012.

http://www.nyteknik.se/art/50197

ADAM KRISTENSSON 2007-04-25        #2461
Jag tycker att frågan om blåsten inte talar emot vindkraften, ens med dagens teknik. Det är sällan som det inte blåser i Sverige, alltså så får vi ändå ner importen av fossilt kol väldigt mycket, även om vi inte gör något åt lagringen av vindkraften när det inte blåser. Dessutom finns det redan idag teknik för att under dagtid utnyttja solkraft som komplement för vindkraften. Som bekant är det soligt när det inte blåser så mycket. Och elbehovet på natten är lägre än på dagen. Alltså har vi ytterligare reducerat behovet av fossil kraft mha solceller. Att tex värma vattnet i huset med solkraft har jag hört är billigt idag. Stämmer det?

JOHAN ERLANDSSON 2007-06-05        #2571
Svenska Morphic är också inne på att lagra "överbliven" vindkraft i vätgas eller metanol som sedan kan användas i bränslecell vid behov.

http://www.morphic.se/sv/Verksamhetsomraden/Bransleceller/Kombinationer/

JOHAN ERLANDSSON 2009-07-25        #11502
Nu startas ett pilotprojekt på Grönland om att göra vätgas av vindkraftselen för att kunna använda energin när den behövs.

http://www.greencarcongress.com/2009/07/greenland-20090719.html

STAFFAN SöLVE 2009-11-08        #12791
Just det, jag satt och funderade på det här med vindkraftslagring under en bilresa (med biogas!). Tankarna har gått efter att jag läste ett debattinlägg MOT vindkraft i Sydsvenskan häromveckan. Inlägget gick i korthet ut på att för varje mängd vindkraft man tillför måste man tillföra samma kapacitet i utjämnande kraft, typ vatten eller kol, för vindstilla dagar. Därigenom blir det omöjligt att öka andelen vindkraft osv. Nåväl, mitt enkla förslag för att räkna på detta - och praktiskt genomförbart med dagens teknik - är att parkera ett reservkraftverk med full tank miljöbränsle som kan jämna ut t ex 10 vindstilla vinterdagar i sträck. Säg ett 1 MW vindkraftverk, då kostar en reservkraftverk mindre än 2 MSEK, full tank för 10 dagar mindre än 0,5 MSEK. Så 2,5 MSEK investering för att få tyst på "utjämningskritikerna", hur många procent av vindkraftverkets kostnad är det? Årlig driftskostnad ökar från noll i takt med att vindkraftsandelen ökar, dvs övrig utjämningskraft blir alltmer otillräcklig. En viktig förutsättning är såklart att tillgången på miljöbränsle räcker till för det ökande elverksbehovet.

JOHAN ERLANDSSON 2010-04-28        #14612
Ett upplägg till för att ta hand om vindkraftselen vid överskott: Först gör man vätgas, sedan görs vätgasen om till metan som matas ut i naturgasnätet.

STAFFAN SöLVE 2010-04-28        #14620
Trevligt, det händer grejer! Jag hade glömt den här tråden, och det blir spännande att följa upp vad som händer med det här. (Jag passar på att gratulera till den förändrade upplägget på Ecoprofile).

JOHAN ERLANDSSON 2010-08-18        #15488
Tack för det Staffan!

Här är ännu ett upplägg: spara energin som rörelsenergi i frihjul.

JOHAN ERLANDSSON 2010-08-18        #15491
Det går naturligtvis också att lagra energin i batterier.

JOHAN ERLANDSSON 2010-08-23        #15532
General Electric håller på med försök med att lagra energi i tryckluft, men 70 % total verkningsgrad. När luft komprimeras blir den varm, och här tar man hand om den värmen för att nå så hög verkningsgrad. Jag ställde frågan till GE vad som är fördelen med tryckluft jämfört med vätgas som energilagrin, och fick detta som svar:

The potential storage capacity of hydrogen is of course attractive because very high, 60 times higher than the same volume of air due to the chemical energy of hydrogen. In addition, the stored compressed hydrogen could be used either for electricity production or for car propulsion. So it is potentially an attractive technology. However, the current capacity of a real electrolysis/compressor/power generation system is rather low, the technologies needed (in particular the electrolysis) are not commercially available at large-scale and a hydrogen infrastructure is still lacking. In addition, the round-trip efficiency of such a hydrogen storage would be rather low, about 40 % using best available technologies (65 % efficiency for electrolysis, 97 % efficiency for compression, 60 % for power production in a combined cycle). Some studies however point out that the low efficiency and the high costs can be compensated by the high storage capacity (German study from the VDE, only available in German to my knowledge). But the technology readiness remains a major concern. 

JOHAN ERLANDSSON 2011-10-23        #19312
SustainX har i experiment lyckats nå 90% verkningsgrad vid energiomvandling i ett tryckluftbaserat energilagringssystem:

http://www.sustainx.com/isothermal_cycling.html

Logga in för att svara


Produkter

Småskalig vindkraft (34)
Vindandelar (2)
Solceller (2)
Varmvattensparande produkter (4)
Solfångarsystem (2)
Standby-stoppare (1)
Energikonsulter (2)
Hybridsystem solceller/vindkraft (4)
Belysning (1)
Värmeväxlare för varmvatten (2)
Energimätare (3)
El (3)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2768 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen