|
Konsumtion och livsstil Avancerad miljöprofil
Ecoprofile har ett enkelt miljöprofilsverktyg, där man kan göra en uppskattning av sina personliga koldioxidutsläpp och sitt övriga miljöbeteende. Nu drar en försök med mer avancerad uppföljning igång i Stockholm:
"Sedan en vecka tillbaka registrerar Malena Beijer-Mörck och hennes familj varje kvitto, litet som stort. Det kan gälla allt från stora utgifter för till exempel en ny hushållsmaskin till fasta utgifter för boende, resor och telefon till dagliga utgifter för mat, kläder, blöjor och liknande. Men även små utgifter utan kvitto ska noteras.
Allt grovsorteras och skickas till Miljöförvaltningen för registrering i en speciell databas som utvecklats av KTH/FOI." http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=496430&d=1298
Detta känns nära kopplat till ett av föredragen (Eva Alfredsson från institutet för tillväxtpolitiska studier - www.itps.se) jag hörde på Uppsala Ekonomi och Miljömässa den 18/11. Kopplingen mellan vår konsumtion, vår energianvändning och miljön är klart intressant, men kan också ha en del lite oväntade konsekvenser.
Ur miljöperspektiv förlorar lätt ekologiskt producerade produkter sitt mervärde om de måste transporteras en längre sträcka. En annan intressant aspekt från föredraget var konsekvensen att hur riktar sin konsumtion. Ett exempel är att den som satsar på miljövänlig livsmedelskonsumtion gör på det området en miljövinst. Man får dock mer pengar över till annan konsumtion som i sin tur leder till en ökas miljöbelastning från denna konsumtion. I just detta exempel kunde man statiskt visa på att nettoeffekten av mer miljövänlig livsmedelskonsumtion totalt sett ledde till en ökad miljöbelastning.
Jag tror mycket på att få en samlad bild, det är lite därför jag har tagit fram miljöprofilen här. Då undviker man en del av de effekter som du nämner. Ett köp av en SUV behöver ju inte vara så farligt om man inte åker så mycket i den. Är det samtidigt en dyr lyx-SUV så undahålls annan konsumtion.
Om man betalar med kort idag så lagras det information om vilket typ av produkt eller tjänst man köpt. Jag får automatiskt sammanställningar från min bank om hur jag fördelar mina inköp på olika kategorier av produkter och tjänster. Tänk om den informationsmängden kunde utvidgas och även innehålla miljöinformation?
I England har de pratat om att införa koldioxidransonering, med ett system som kopplar koldioxidinformation till varje köp.
Det där sista med koldioxidransonering låter faktiskt mycket intressant. Jag skulle dock hellre se energiransonering enligt samma princip.
Här är information om vad de snackar om i England:
"Domestic Tradable Quotas are in effect personal allowances to pollute.
In Europe, about 12,000 big companies and institutions already have such allowances, regulated by the EUs Emissions Trading Scheme (ETS).
Pollution has become a commodity with a price determined by the market, which will ensure that emissions are cut in as cost-effective a manner as possible.
DTQs would simply extend this concept to the public."
Jag antar att du menar att koldioxidransonering för med sig andra problem som t.ex. markanvändning för att tillverka biobränslen? Alla tänkbara miljöproblem borde väl egentligen kunna ransoneras (växthusgaseffekt, markanvändning, försörning, övergödning osv.). http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4479226.stm
Fast om man tar med för många miljöproblem så kanse man blir handlingsförlamad...
Nu är "kvittoförsöket" avslutat. För en av familjerna som deltog, familjen Hedén/Zachrisson, var det en överraskning att maten stod för en så stor del av koldioxidutsläppen. Hade det inte varit för en Thailandsresa (som de i efterhand köpt utsläppsrätter för) så hade maten varit den särklass största posten. Viktigt att notera är att familjen inte har någon bil, bor i lägenhet och köper grön el, så de fick förhållandevis låga utsläpp från transporter och boende. Så här såg deras resultat ut (kg koldioxid):
Rekreation/kultur: 6 757
Mat: 4 975
Möbler/hushållsartiklar: 968
Bostad: 805
Kläder/skor: 681
Förbrukningsvaror: 358
Hushållstjänster: 88
Transporter: 85
Hälsa/sjukvård: 31
I artikeln i DN fokuseras det något mer på transporterna av maten än på produktionen. Men jag undrar om det inte är produktionen som är värst egentligen? Hade varit bra om även detta framgått av siffrorna. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=597305&previousRenderType=6
Här är ett annat typexempel på ett singelhushålls utsläpp. http://www.miljo.stockholm.se/ext/klimat/pdf/Konsumera%20smartare/Växthusga
Tankesmedjan LGiU i Storbritannien gör lite pilotprojekt om personliga utsläppsrätter. https://member.lgiu.org.uk/whatwedo/cls/projects/carbontrading/Pages/defaul Logga in för att svara |
Återanvändande/upcycling (1) Magasin (3) Miljökonsult (1) Böcker (2)
|