|
Bil Ökad efterfrågan på biogas i Stockholmsregionen
"I Stockholm räknar AGA Gas med att försäljningen av biogas ökar med omkring 300 procent under 2006 jämfört med i år. Det skulle betyda över 2 miljoner kubikmeter nästa år.
...
Enligt AGA Gas är de stora taxiföretagen i Stockholm viktiga föregångare. De har beställt omkring 200 taxibilar som går att köra på biogas. Det driver på utvecklingen. " http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=500409&previousRenderType=6
Konvertera SL bussarna till gas också! En diesel motor är ju lämpligare att köra på gas en en bensin motor då kompressionen är betydligt högre. En gas motor "mår ju bäst" runt 20;1 och en diesel ligger ju ofta runt 17:1 dessutom behöver man ju inte byta oljan lika ofta, då gasen inte är löslig i oljan, och därför håller längre
Hmm, är det konverterade dieselmotorer som Göteborgs gasbussar går på? Varför kombineras alltid gaspersonbilar (Volvo, Opel, VW) med bensinmotor om nu det är bättre med dieselteknik?
Jag skulle gissa att det är en kostnadsfråga. Det är billigare att bygga en bensinmotor i jämfört med en diesel motor. Om du ville bygga en "ideal" gas motor vill du ha hög kompression, vilket de flesta av dagens bensinmotorer inte har. Gasen har många fördelar i jämförelse med bensin och diesel, som att den inte löser sig i smörjoljan, vilket gör att oljan inte bryts ned och blir svart. Motorn håller sig väldigt "ren" på insidan. Svårheterna med gasen är bla att den inte vill bli flytande om man inte kompremerar den till väldigt höga tryck, vilket givetvis ställer stora krav på tryckkärlen och givetvis volymen. Detta ger därför höga kostnader på konverteringarna... Logga in för att svara |
Cykelleasing (2) Lastcyklar (4) Konverteringskit elcykel (3) Cyklar (6) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Elcyklar (49) Trikar (16) Elmotorcyklar (1)
|