Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Styrmedel påverkar även cyklister

ERIK SANDBLOM 2018-09-02        #24272

Cykeltrafiken i Göteborg ökade med 20% när trängselskatten infördes

När trängselskatten infördes i Göteborg ökade cykeltrafiken med 20%. En annan undersökning visar att två tredjedelar av resorna till skola och utbildning sker med kollektivtrafik, trots att varannan bor inom cykelavstånd. Bara var femte går eller cyklar. Den troliga förklaringen är att samtliga elever i Göteborg får åka gratis med kollektivtrafiken.

En resvaneundersökning över göteborgsregionen med omnejd visar vilken effekt nolltaxan för elever har fått. Trots att varannan bor inom sju kilometer från skola eller utbildning sker bara var femte resa med gång eller cykel. Över 60% av resorna till utbildning och skola sker med kollektivtrafik.

Många av dessa kollektivresor sker alltså helt i onödan, och det hade varit bättre för alla om de gått eller cyklat istället. Sju kilometer tar 25 minuter på cykel. Andelen bilresor är låg, vilket troligen förklaras av att många inte uppnått körkortsålder.
 
Undersökningen omfattar personer i åldern 16-84 år. Om även yngre personer varit medräknade hade avstånden till skolan troligen varit ännu kortare.

Färdsättsfördelning Västra Götaland
Resor till skola och utbildning sticker ut med en hög andel kollektivresor
Avstånd till resmål i Västra Götaland
Varannan elev över 16 år bor inom sju kilometer från skolan. Det tar 25 minuter på cykel
 
Det är synd om alla som anländer till skolan som zombier. Genom att gå eller cykla så vaknar hjärnan och man presterar bättre. Det är en självklarhet som beläggs av flera studier.

I många kommuner är skolkorten behovsprövade, men i Göteborg slopades behovsprövningen. Behovsprövning gör att man bara får skolkort om man har särskilda skäl, t ex att man bor långt från skolan.

Ett annat styrmedel som troligen också påverkar är parkeringsnormer. Garageplatser kostar i allmänhet mer än marknadspriset för parkering. För att tvinga fram många parkeringsplatser har många kommuner parkeringsnormer eller parkeringstal där det framgår att alla som vill få bygglov måste lova att bygga ett visst minsta antal parkeringsplatser. Det driver upp byggkostnaden och därmed hyran. Om byggherren fick bestämma detta tillsammans med kunderna så skulle resultatet, åtminstone i tätort, troligen bli färre p-platser och högre p-avgifter, men lägre hyror.

Länkar
 



Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3161 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik