Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Saab 9-5 BioPower Automat är inte miljöbil enligt Vägverket

JOHAN ERLANDSSON 2005-12-28        #1378
Vägverkets krav för miljöbilar som drivs av biobränslen är att de inte får dra mer bränsle än vad som motsvarar 0,92 l bensin/mil. Saab 9-5 BioPower med manuell växellåda klarar sig precis, och det är säkert genomtänkt från Vägverkets sida. Men automatversionen spräcker gränsen rejält med en bensinförbrukning på hela 1,06 l/mil. Jag undrar om presumtiva Saab 9-5 BioPowerköpare får reda på det hos sin Saab-handlare?

http://www.saab.com/main/SE/sv/model/95_WAGON/techspecs.shtml



JOHAN ERLANDSSON 2005-12-29        #1381
Saab verkar dock förutsätta att även automatversionen klassas som miljöbil, hur hänger det här ihop? "Saab 9-5 BioPower kostar från (rekommenderat pris) 261.900 kronor, pristillägget jämfört med motsvarande bensinbil är 8.000 kronor. Förutom miljövinsterna kan användaren också tillgodoräkna sig lägre bränslekostnader, befrielse från trängselskatt under försöket i Stockholm, reducerad (- 20%) förmånsbeskattning samt fri parkering i ett antal svenska städer. Saab 9-5 BioPower finns både som Sedan och SportCombi och med femväxlad manuell låda eller med femväxlad automat. När den körs på E85 ger BioPower-motorn 180 hästkrafter (i stället för 150 vid bensindrift). "

http://www.saab.com/main/SE/sv/pressreleases/recent/7/index.xml

JOHAN ERLANDSSON 2006-01-10        #1411
Det finns ett undantag i förslaget... Tack Lars Eriksson på miljofordon.se för hjälpen! Jag tycker det här undantaget är olyckligt. Ingen övre gräns finns för automatväxlade bilar! Bortåt 1,5 l E85/mil är väl ändå inte särskilt energieffektivt? Vägverket säger ju ändå att man vill främja energieffektivitet med miljöbilsdefinitionen. Dessutom finns det teknik som gör att man slipper växla men som inte drar mer bränsle, variabel transmission. Toyota och Smart är exempel på bilar som har den tekniken. "För alternativbränslefordon med automatväxellåda föreslår Vägverket att ett undantag från energikravet medges. Miljöbilar som med manuell växellåda klarar ovanstående krav får således ha en högre bränsleförbrukning/energianvändning om de utrustas med automatisk växellåda. Detta förutsätter att bilen i övrigt motsvarar den manuellt växlade bilen (motorstyrka, 2- eller 4-hjulsdrift etc.) Något särskilt gränsvärde föreslås inte för dessa bilar. Motivet till att medge högre energianvändning för miljöbilar med automatisk växellåda är att vissa typer av automatisk transmission, framförallt sådana med så kallad momentomvandlare, har en högre energianvändning än motsvarande bil med manuell växellåda. Vägverket anser att undantag för bilar med denna teknik är en bättre lösning än att generellt höja gränsvärdet för alla bilar. Att tillåta en högre förbrukning för automatväxlade bilar kan motiveras med att vissa förare och viss typ av bilanvändning har behov av en sådan typ av växellåda. En alternativ generell höjning skulle i praktiken innebära att alternativbränslebilar med avsevärt högre energianvändning än de bilar som nu finns på marknaden skulle kunna klassas som miljöbilar. Detta skulle naturligtvis vara en olycklig utveckling."

http://www.vv.se/filer/26564/miljobilsrapport.pdf

Logga in för att svara


Produkter

Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Lastcyklar (4)
Konverteringskit elcykel (3)
Elcyklar (49)
Cyklar (6)
Konferenstjänster (2)
Trikar (16)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2768 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen